bliss84 Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Hei, her er nok en nok en nybegynner som prøver å manøvrere i jungelen av informasjon og som gjerne vil ha litt hjelp Jeg skal kjøpe nytt kamera og ser for meg å "avansere" fra kompaktkamera til system/hybridkamera (vet ikke om jeg helt har forstått forskjellen). Jeg er ikke veldig erfaren, men ser for meg at dette kan bli en ny hobby og tror derfor at det er et poeng å kjøpe et kamera der jeg på sikt kan skifte mellom flere objektiver (men jeg er fremdeles åpen for å ende opp med kompaktkamera). Har fått anbefalt å kjøpe speilløst med tanke på vekt og størrelse. Jeg er foeløpig mest interessert i å ta bilder av gjenstander som ikke er i bevegelse (arkitektur, interiør, landskap), men ønsker også å bruke kameraet til å fotografere mennesker i hverdagssituasjoner. Har sett på litt forskjellige kameraer og ser at Canon EOS M har en fin pris. Det kommer sånn middels ut på testene jeg har lest, og det jeg særlig er skeptisk til er mangel på innebygget blitz samt dårlig batterikapasitet. Har også lest at autofokusen er noe treg, samt at selve utformingen er noe svak ergonomisk sett. Jeg er litt usikker på om dette kommer til å bety mye for meg, i og med at jeg ikke er så godt vant Samtidig ser det ut til at jeg må en del opp i pris for å finne et annet ok speilløst kamera? Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg å bruke ca 5000 kr, men er villig til å strekke meg noe. Blir veldig glad for alle innspill, samt tilbakemeldinger fra folk som har erfaring med EOS M! Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Eneste grunnen til å kjøpe EOS-M er vel om man har Canon-objektiver man ønsker å gjenbruke på et speilløst system. Dersom man ikke har dette, er mft-systemet en smartere investering. Olympus E-PL5 er en verdig konkurrent til EOS-M. Den er innenfor budsjettet ditt også. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Har ikke EOS M, men synes på mange måter det er den minst spennende av de speiløse plattformene, nesten alle de andre har noe de er bedre på enn EOS M, personlig liker jeg mFT, og stabilisering i huset er fint når man skal ta bilde av stillestående ting i dårlig lys. AtW Lenke til kommentar
bliss84 Skrevet 6. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2013 Tusen takk for svar! Hva er det egentlig som er bedre med mft-systemet? Prøver å sette meg inn i dette, men det er ikke bare lett for ei med mild knappeskrekk Ser at Olympus E-PL5 koster nesten dobbelt så mye på fotovideo, er det verdt prisforskjellen? Jeg skjønner at når man ført skal kjøpe, så burde man jo legge i litt penger, men det er så fristende å spare de tusenlappene... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Litt om begreper først. Systemkamera er et kamera der du kan bytte objkektiver. Det er stort sett to typer i salg nå, speilrefleks og speilløse. Det er noen som kaller de speilløse systemene for hybrider (sikkert fordi de er en mellomting mellom kompaktkameraer og speilreflekser). Selv om EOS M har fått mye tyn i testene, så er det egentlig et ganske så trivelig kamera. Det følger med en liten blits du setter på kamera når du trenger det - og den er bedre enn mye av det som er inebygget. Er du vant til kompaktkmaera, så vil du nok ikke være plaget av AF hastigheten. Men det er som sagt en del andre alternativer; µ-4/3 er forslått, et annet alternativ er Sony NEX. Det finnes rimeligere m-4/3 modeller enn Olympus E-P5; f.eks. Olympus E-PL3 og Panasonic GF5. Sony NEX-3F er også ganske rimelig. Endret 6. mai 2013 av tomsi42 4 Lenke til kommentar
bliss84 Skrevet 7. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2013 Litt om begreper først. Systemkamera er et kamera der du kan bytte objkektiver. Det er stort sett to typer i salg nå, speilrefleks og speilløse. Det er noen som kaller de speilløse systemene for hybrider (sikkert fordi de er en mellomting mellom kompaktkameraer og speilreflekser). Selv om EOS M har fått mye tyn i testene, så er det egentlig et ganske så trivelig kamera. Det følger med en liten blits du setter på kamera når du trenger det - og den er bedre enn mye av det som er inebygget. Er du vant til kompaktkmaera, så vil du nok ikke være plaget av AF hastigheten. Men det er som sagt en del andre alternativer; µ-4/3 er forslått, et annet alternativ er Sony NEX. Det finnes rimeligere m-4/3 modeller enn Olympus E-P5; f.eks. Olympus E-PL3 og Panasonic GF5. Sony NEX-3F er også ganske rimelig. Takk for oppklaring og tilbakemelding Hmm, da er det kanskje batterikapasiteten som er den største ulempen. Har du noe erfaring med dette? Har sett en del på Sony NEX-kameraene nå, men det virker som at hvis jeg først skal kjøpe det burde jeg kjøpe NEX-6, og da blir det ganske stor prisforskjell. Synes NEX-3N ser veldig bra ut, men der er angivelig bildekvaliteten litt laber, så da burde jeg kanskje like gjerne kjøpe et kompaktkamera. Skal titte på Olympus og Panasonic også. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 De fleste speilløse jeg har vært borte i har "dårlig" batteri-tid. Men det er sammenlignet med speilreflekser som har mye større batteri og man bruker en optisk søker til å komponere bildene. Batteri-levetiden er er på nivå med kompaktkamera, eller litt bedre. NEX-3N og NEX-6 har mer eller mindre samme sensor, så hvis det er noe forskjell i bildekvalitet, så vil det være objektivet, eller feil i testen. Jeg mistenker det siste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå