Ydidia Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Hei, jeg er blikkenslager lærling nå, og tenker å bli ferdig med læretiden forså ta svennebrevet og ha den in check. Men det jeg lurer på er om det kan være en sjangse å komme inn på brannskolen uten å ha vært i millitæret ? i og med at jeg kommer til å ha svennebrev innen et håndtverker yrke, som altså er en fordel man burde ha når man skal søke til brannskolen. For det er jo ikke sikkert jeg kommer til å komme inn på brannmann i millitæret. Dette spørr jeg helst til dere som har kommet inn og gått gjennom brannmann utdannelsen.. og til dere som kjenner noen som har kommet inn uten millitær tjeneste så er det bare å svare og Takker på forhånd. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Hei Det er svært få som går på brannskulen utan å fyrst ha fått jobb som brannmann. Brannskulen er forøvrig basert på modulopplæring der hvert kurs varer i 2-9 veker. I norge har vi per i dag inga skikkelig brannmannutdanning, men det foreligger konkrete planer om at ein kanskje skal få dette inn som fagskule om nokre år. Så sjølv om brannskulen er åpen for at privatpersoner kan ta kurs der, så vil dei aller fleste gjere dette gjennom jobben. Avtjent militærtjeneste har inga påvirkning i forholdt til om du får ta kurs eller ikkje. Så dersom du vil bli brannmann så bør du no søke jobb i eit brannvesen (yrkesbrannvesen dersom du vil ha full stilling). Akkurat no har nok fristen for jobb som ferieavvikler gått ut men du kan fortsatt søke på vanlige stillinger. Ofte er det slik at du får jobb som brannaspirant i deltidsstilling/tilkallingsvikar fyrst, du kan derfor risikere å måtte gå eit par år med berre deltidsjobbing før det blir ei ledig fulltidsstilling. Eg vil derfor anbefale at du sjekker litt rundt om du i tillegg finner ein arbeidsplass der du kan jobbe som blikkenslager av og til når du ikkje har vakter i brannvesenet. Det er ingen formelle kompetansekrav for å bli brannmann anna enn at du må være myndig og ha godkjent vandel. Men dei fleste større brannvesen har i praksis innført krav om fagbrev eller tilsvarande dokumentert utdanning, i så måte vil du være godt kvalifisert som blikkenslager. Å få bli brannmann i militæret vil kunne være ein fin måte å få prøvd yrket på, det vil også gi deg relevant erfaring slik at du står litt sterkare når du søker jobb. Merk at du mest sannsynleg må ta ny røykdykkertest i det sivile, så det er nok ikkje så mange av kursa du har tatt som du kan bruke direkte i det sivile (men det er mulig å søke om å få militære kurs godkjent). Dersom du vil gjere noke konkret for å gi deg større sjangse for å få jobb så vil eg anbefale deg å gjere følgande: -Ta førerkort klasse C (lastebil) -Vurder om du vil ta brev-/ internettkurset til brannskulen, eg synes ikkje det er fornuftig å bruke tid og penger på meir kursing enn det før du har fått deg jobb. -Tren deg opp slik at du er i god fysisk form. Sidan det er så få formelle kvalifikasjonskrav så er det svært mange som søker jobb som brannmann, så med litt ekstra kompetanse så burde du lettare kunne skille deg ut frå det store fleirtallet som ofte er direkte ukvalifiserte. Så får du ha lykke til med jobbsøkinga. Lenke til kommentar
Ydidia Skrevet 17. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2013 Tusen hjertlig takk du Men la meg få dette rett, mener du det at man ikke trenger å gå på noe brannskole for å bli brannmann ? så man kan liksom bare søke om å få jobb som brannmann på samme måte som man søker om å få jobb hos en dagligvarebutikk ???? Det høres da litt drøyt ut ? Man må jo gå på noe utdanning for å bli brannmann da må man ikke ? Det er det det står her isåfall: http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/brannkonstabel Men jeg syntes å ha lest et sted at man må komme seg inn på en brannskole forså studere der i 2 år ellerno.. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 I Sverige har dei yrkesretta brannkonstabelutdanning, men ikkje i Norge. Det blir no jobba mot å få til eit liknande system også her heime, men per i dag så kan du ikkje gå på skule for å bli brannmann. Som nyansatt brannkonstabel så får du internopplæring på brannstasjonen/øvelsesfeltet. Arbeidsoppgåvene blir sjølvsagt tilpassa etter kompetansenivået, du må bære og slepe slanger og pumper ei stund før du får prøve deg på dei meir utfordrande arbeidsoppgåvene. Etter at du har fått internopplæring så blir du sendt til norges brannskole for kursing. Men det aller meste av utdanning/opplæring får du fyrst etter at du har blitt ansatt. Ofte så er dine personlege eigenskaper viktigare enn kva kompetanse du sitter på når du søker. Det er mykje lettare å ta ein person som fungerer godt under stressande omstendigheiter og gi opplæring i brannfaget, enn det er å få ein person som er god i brannfaget til å oppføre seg rolig og rasjonelt i krisesituasjoner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå