Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvilke endringer skjer i kroppen når man trener på å holde pusten?

Anbefalte innlegg

Hva er det, rent fysisk, som endrer seg i kroppen etter hvert som en trener seg opp til å holde pusten lengre?

Om en ikke har trent på det før kan en fint forbedre seg med over et minutt i løpet av en dag eller to, og i tiden etterpå vil en kunne sette ny rekord nesten hver dag. Sett bort i fra teknikk og det psykiske kan jeg ikke skjønne hva som kan endre seg så raskt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro at grunnen til at man kan bli så kjapt "flink" til å holde pusten er pga at du blir mer sikker på deg selv samt at klarer og roe deg mer og mer ned for hver gang du trener på det.

F.eks vil du ikke klare holde pusten lenge om du går samtidig eller tenker mye. Her gjelder det og spare meste mulig oksygen på lengst mulig tid. Senke puls,klarne hodet totalt,ingen brå bevegelser osv

Dette er bare logisk tankegang fra min side ikke harde fakta ( men litt fra discovery :p)

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Ja, det er helt klart viktig å være rolig, slappe av og få ned pulsen. Det er derfor en generelt sett vil klare å holde pusten lengre om morgenen før en står opp, fordi det er da en har lavest puls, men også fordi det da er lenge siden en spiste og kroppen bruker da mindre energi på fordøyelsessystemet.

En vil selvfølgelig også bli bedre til å undertrykke kroppens signaler om å puste om en trener på det. Det er forresten ikke mangel på oksygen som forårsaker pusterefleksen, men for høy konsentrasjon av karbondioksid.

Pusteteknikk før en starter er også veldig viktig, ikke minst siste innpusten en tar. Det finnes også teknikker for å "pakke" lungene, som går ut på å presse ekstra luft ned med tungen.

Når det er sagt så tror jeg fremdeles at det må være fysiske endringer som gjør at en i begynnelsen vil forbedre seg såpass mye.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...