Gå til innhold

650D, 700D, 60D eller vente på 70D?

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å bytte ut mitt Canon EOS 450D som har gjort en god jobb gjennom 5 år og over 20000 eksponeringer.

Når det gjelder pris og vekt passer 650D godt. Jeg forstår nå at dette er i ferd med å bli utsolgt - er jeg for sent ute?

Er det noen som vet hva som blir nytt når 70D kommer?

- og hvilke funksjoner går jeg glipp av om jeg kjøper 650D/700D istedenfor 60D?

Setter stor pris på råd og synspunkt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Setter stor pris på råd og synspunkt!

Slik jeg har forstått det forsvinner 650D siden 700D allerede er lansert. Canon har ofte en tidligere versjon i parallel en stund, men det blir 600D og hvor lenge vet jeg ikke. Forøvrig er 600D/650D/700D svært like, nytt på de to nyeste er bedre fokus i Live View og med filming.

Sensorene er så og si identiske og det gjelder også 550D, 60D, 7D og det nye 100D, Regn derfor med tilnærmet samme bildekvalitet hvis du bruker RAW-format. Hvis du bruker JPG så har 650D, 700D og 100D en nyere versjon av bildeprosessoren som blant annet skal gi noe bedre støyfjerning på høy ISO.

Med 60D får du et litt eldre kamera med litt bedre ergonomi, men ikke siste generasjon av Canons bildeprosessor og ikke kontinuerlig AF i videomodus (funker ikke fantastisk bra uansett). Personlig synes jeg 650D og 700D er såpass nærme 60D på ergonomi og har gått forbi på elektronikken at det er vanskelig å anbefale 60D hvis den er mye dyrere (men det er stadig tilbud).

Et poeng å ta med seg er at 700D leveres med Canons nye 18-55 IS STM som har fått litt forbedringer optisk (i følge Photozone) og er laget for å fokusere bedre i live view/video-modus.

Mange tror 70D vil bli en større oppgradering, men det er foreløpig bare rykter og når den lanseres er heller ikke kjent.

Edit: Ryddet litt i noen setninger.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Ved og kjøpe 60/70D vil du får flere kontrollhjul/knapper for enklere tilgang til parametere, kjører du mye på auto har du ikke større nytte av disse, du får også raskere prosessorkraft, fokusering og skuddtakt ved 60/70D men det er storsett det hele.

Lenke til kommentar

Ved og kjøpe 60/70D vil du får flere kontrollhjul/knapper for enklere tilgang til parametere, kjører du mye på auto har du ikke større nytte av disse, du får også raskere prosessorkraft, fokusering og skuddtakt ved 60/70D men det er storsett det hele.

Hva du får med 70D er ikke kjent ennå, men 650D og 700D har nyere prosessor og tilnærmet samme autofokusmodul om 60D.

Lenke til kommentar

Et spørsmål det er vanskelig å svare på, detaljene som er i forskjeller vil kunne bety alt fra ingenting til betydelig alt etter hvems behov som skal dekkes. Jeg råder deg til å lese noen tester av de aktuelle kameraene og se i prisguiden hos akam angående forskjeller i spesifikasjonene. 70D tror jeg du antagelig kan glemme pr nå, ingen ved når det kommer, ei hva det vil inneholde eller pris. Dog blir nok prisen rimelig høy i starten.

Tor

Lenke til kommentar

Det har du rett i men ryktene sier at 70D vil få den gamle sensoren og ny sensor blir lansert i 7D mkII, men som sagt rykter så den som lever får se :)

Er det noen rykter som tilsier at 70D vil få den gamle sensoren? Jeg har ikke fått det med meg, men hvis jeg ikke husker feil har jeg lest et sted at det ikke er sikkert at 7Dmk2 og 70D vil dele sensor, dvs at de blir ulike men begge fra nye generasjonen.

Men rykter er rykter ja..

Tor

Lenke til kommentar

70D vil enten få en 18-megapixler (samme som i 100D/700D), eller den helt nye 21-megapixleren. Det er ingen som vet, rett og slett fordi Canon ikke enda vet om de klarer å masseprodusere den nye sensoren i stort nok antall til lanseringen av 70D. Leste nettopp at 7Dmk2 som er det eneste kameraet som er garantert å få den nye sensoren er forskjøvet til 2014, og det er dårlig nytt for oss som håper på ny sensor i 70D i år.

Lenke til kommentar

og det er dårlig nytt for oss som håper på ny sensor i 70D i år.

Det er ikke sikkert (ikke noe er i rykteverden) bla fordi det kan tenkes som nevnt at 70D og 7Dmk2 ikke vil dele sensor selv om begge er med den nye teknologien. Mange ser ut til å ta det for gitt at den nye cropsensoren vil bli delt med samtlige crophus fra canon som 18mp sensoren, men det er ingen automatikk i dette vil jeg tro. 70D er vel forsinket det og i følge tidligere rykter, noe som kan muligens tale for at det kan få en ny sensor.

Men for trådstarter er det nok bare til å glemme 70D hvis vedkommende skal ha nytt kamera med det første.

Tor

Lenke til kommentar

Takk for gode svar!

Et poeng å ta med seg er at 700D leveres med Canons nye 18-55 IS STM som har fått litt forbedringer optisk (i følge Photozone) og er laget for å fokusere bedre i live view/video-modus.

Ikke dum den testen på Photozone. Noen som kjenner til andre gode/detaljerte tester av 700D, gjerne der forskjellene fra 650D blir sammenlignet? Er endringene fra 650D til 700D verdt å betale over 1500 kr ekstra for?

For øyeblikket tror jeg at jeg ender opp med å kjøpe 650D, mens det er enda er å få tak i enkelte steder.

Endret av YBD
Lenke til kommentar

Noen som kjenner til andre gode/detaljerte tester av 700D, gjerne der forskjellene fra 650D blir sammenlignet? Er endringene fra 650D til 700D verdt å betale over 1500 kr ekstra for?

Så vidt jeg vet er det nesten ingen endringer fra 650D til 700D, men som jeg skrev i først innlegg er det en nyere kitzoom som kan være verdt å ta med seg hvis du uansett skal ha en 18-55. Jeg vet ikke om du finner noen test av 700D på noen av de mer kjente nettstedene ennå, men f.eks dpreview har en preview.

Lenke til kommentar

Forskjellen mellom 650D og 700D er absolutt ingen ting. Eller forresten, 700D har fått nytt og KULERE hjul på toppen.

http://youtu.be/baHqjUrykTU

Kjøp 650D før det forsvinner. Canon har nemlig bestemt seg for å kutte ut 650D ganske fort. Det som er ganske morsomt er at 600D fortsatt skal være i salg. Dette beviser jo at Canon har kjørt seg skikkelig fast i gjørmegropa, når den eneste oppgraderingen er nytt navn og hjul på toppen.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...