Bileier Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Jeg hørte noen udefinerbare lyder fra høyre side bak på bilen i dag etter at jeg hadde slått av bilen. Jeg fant ut at høyre felg bak var rimelig varm, og lyden kom fra det området. Er det bremsene som gjør dette? Utslitt? Det er ikke kuldegrader her nå. De andre hjulene var ok. Bil to har blitt noe ustabil etter at jeg la om til sommerdekk. Den bremser greit. Når jeg kjører rett frem, og slipper rattet, så holder deg seg rimelig bent. Hvis jeg bremser når jeg kjører, så drar den ikke noe unormalt til noen side. Dog: Av og til når jeg kjører over en form for ujevnhet i veien, så virker det som om bilen "slenger" litt for mye på seg til høyre, eller venstre. Av og til når jeg bremser, så "slenger" den også litt på seg til venstre. Ikke så mye at man tenker "her er noe alvorlig galt", men akkurat mye nok, og ofte nok, til at man tenker "det er noe som ikke er helt riktig her kjøremessig". Den virker litt for "løs", hvis man kan bruke det ordet og bli forstått. Noen forslag? Har akkurat lagt ut 30 000 for bilene forrige måned, så nå har vi sårt lyst til å betale regninger fremfor å legge ut 10-20000 nye grunker på reparasjoner En tredje ting mens jeg skriver innlegget: Er det hold i at de fleste biler er modne for skraphaugen når de runder 200 000 km? At reparasjonsutgiftene bare vil øke og øke etter det, veldig fort, og meget mer enn når under 200 000? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Varm felg tyder ofte på bremser som henger. Det andre problemet kan være slitte foringer, men det skal ikke ha noen sammenheng med dekkbytte, med mindre du legger bedre merke til det på grunn av annen dimensjon. Det kan også være at dekkene du byttet til sporer mer. Lenke til kommentar
Lommebok Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Varm felg tyder på som sagt at bremsene henger. Hva slags dimensjoner har sommerdekka dine? Skraphaugen etter 200.000 km? Tull!! Følg servicer og stell pent med bilen så finner du fort ut at dem går FINT 300.000 før ting eventuelt kan skje. Kommer helt ann på hvordan man kjører bilen selvfølgelig. Lenke til kommentar
Bileier Skrevet 6. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2013 Varm felg tyder ofte på bremser som henger. Det andre problemet kan være slitte foringer, men det skal ikke ha noen sammenheng med dekkbytte, med mindre du legger bedre merke til det på grunn av annen dimensjon. Det kan også være at dekkene du byttet til sporer mer. Takk for svar. Sommerdekkene er noe mer slitt enn vinterdekkene, for de har kjørt 1 sesong mer. Lenke til kommentar
Bileier Skrevet 6. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2013 Varm felg tyder på som sagt at bremsene henger. Hva slags dimensjoner har sommerdekka dine? Skraphaugen etter 200.000 km? Tull!! Følg servicer og stell pent med bilen så finner du fort ut at dem går FINT 300.000 før ting eventuelt kan skje. Kommer helt ann på hvordan man kjører bilen selvfølgelig. Takk for svar. Dekkene er 205/55. En annen ting, kommer jeg på, er at piggdekkene er alle av samme merke. Sommerdekkene er dog av 1 merke bak, og 1 merke foran. Det er også slik (jeg vet ikke om det har noe å si i det hele tatt), at dekkene bak er slik at de må settes på "korrekt vei", d.v.s. at det er en pil som viser rotasjonsretningen på dekkene.Jeg har da selvfølgelig satt dem på korrekt. Det er greit, men dekkene foran har ikke et slikt "krav". Der er det ingen form for pil, eller annet, som viser rotasjonsretning. Greit å vite det du sier om kjørelengde. Mange har sagt til min kone at 200 000 er en grense, men jeg hadde ikke hørt det før. Er det også slik at man bør ta service etter intervallene på bilene uansett hvor gamle de er, og uansett hvor langt de har kjørt? En del sier (hva de kan om bil, og hvor de har det fra vet jeg ikke, men de sier det nå uansett ) at det ikke er så mye "vits" med service når bilene blir en del år, fordi det uansett blir så mange feil med dem, at det er bedre å heller kjøpe en nyere bil enn å bruke pengene på service+andre reparasjoner. Bilene det er snakk om her er henholdsvis 2000 modell kjørt 147 000, og 2003 modell kjørt 207 000. Lenke til kommentar
Lommebok Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Dem er iallefall ikke brede nok til at det skal være no problem med sporing. Kanskje du burde ta en 4-hjuls kontroll? Andre som mener dette? Har aldri vært borti dekk som ikke har rotasjonsretning faktisk så vil ikke si noe om dette kan være feilen. "Er det også slik at man bør ta service etter intervallene på bilene uansett hvor gamle de er, og uansett hvor langt de har kjørt?" Man burde ta service på alle biler, men har hørt at biler som det nesten ikke er utført service på, slik som å bytte olje, så kan bilen få sjokk. Usikker på hva slags konsekvenser det kan gi. Hvis en bil har gått 300.000 km og har komplett servicehefte er den i en mye bedre teknisk stand enn en bil som har gått 300.000 km og ikke har nesten ikke blitt utført service på. Peugeot 605'en min behandlet jeg dårlig, sjeldent vasket den, sjeldent oljeskift på motor og gir. Den begynte å bli sliten og feilene kom da jeg passerte 240.000 km, den siste feilen på bilen som førte til at jeg sendte den på skraphaugen ville kostet meg ca 15-20.000 kr og bilen har en listepris på ca 20.000 kr. En kompis av meg har samme bil, men han har behandlet den som om den skulle vært ungen hans, den har gått 320.000 km. Han byttet tomgangsregulator ved 245.000 km. Det er det eneste han har byttet utenom slitedeler selvfølgelig og har ingen store planer om å bytte bil enda. Så alt kommer ann på hvordan bilen er blitt behandlet å kjørt. Er det utført servicer på bilene og er dem blitt behandlet bra? Hvis du har lagt dem ut for salg på finn, er det mulighet for å få finn-kode på dem? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Jeg har også forskjellig dekkmerke foran og bak. Byttet om på de i år og nå sporer bilen ganske ekstremt hvis det er spor i veien. Tror ikke det er noe unormalt. Varm felg er som regel bremse som henger eller hjullager som begynner å ryke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå