Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Angrer valg av verksted for EU kontroll, vil prøve et annet sted


Anbefalte innlegg

Jeg tok bilen min inn til en EU kontroll 4 mnd før angitt tid, men bilen ble ikke godkjent pga ting som som at bakfangeren min er knekt og eksosanlegget rustent, de mente også at bremsene tok skjevt- selvom jeg synes de er helt i orden (bremser, men rattet drar ikke til siden) Sist jeg hadde bilen til EU kontroll på et annet verksted så gikk den igjennom med akkurat de samme feila, kan jeg ta bilen min med til det oprinnelige verkstedet og kanskje få den godkjent selvom jeg allerede har prøvd å få den godkjent et annet sted??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gjorde det samme en gang.... snakket med nytt verksted og opplyste at den allerede har vært på kontroll men at jeg var uenige i noen punkter og ba de sjekke disse.

 

Sparte 6-7 K i reperasjon... ja pengene går fort hos disse verkstedene.

Lenke til kommentar

Du kan også dra til biltilsynet og klage på kontrollen du har fått utført. De kan da gjøre en kontroll på bilen din, og har verkstedet gjort kontrollen feil vil de kunne få på pukkelen. Om en av mine kunder er missfornøyd med min bedømning ANBEFALER jeg dem å dra til biltilsynet. Har jeg gjort en feil bedømning vil jeg gjerne bli "arrestert" på det slik at jeg ikke gjør samme feilen flere ganger. En kollega av meg gjore dette for en liten stund siden og dama fulgte oppfordringen. Hun dro på BT og fikk bekreftet at min kollega sin bedømning var riktig. Dermed fikk både vi og bileier en bekreftelse på at jobben var gjort riktig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og nettopp biltilsynet er vel de eneste som faktisk er uhildet. I mine øyne er det synd at BT ikke tar ordinære PKK-er lenger, men kun klager.

NAF (her i Bergen) har jeg hørt så utrolig mye rart om at jeg ikke ville stolt på de. Har selv opplevd at de mente at bla.a noen ganske nye drivakslinger måtte byttes, og hovedlykter byttes, på en eldre Toyota jeg hadde. Dro til BT som avkreftet dette som tull og tøys, og som vasket vekk den lille skitten som var på hovedlykten...og godkjente bilen. Sparte meg for like mange kroner som bilen var verdt...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Enig i det. Årsaken er kanskje at mange ikke ønsket å bruke Biltilsynet til PKK, i den tro at de var mer grundige (= fant mer feil) enn andre steder. Jeg var der et par ganger selv med mine biler før de sluttet med denne tjenesten, og var veldig fornøyd med måten de vurderte på. Har mer blandet erfaring med andre verksteder, spesielt frittstående (som SnapDrive).

Lenke til kommentar

Hensikten med PKK er jo nettopp å avdekke feil.

 

Desverre er det noen verksted som finner mere feil enn det er, for så å gi deg ett tilbud på å reparere det..

 

Jeg tar selv kontroll på min ford hos merchedes, for de har ingen interesse av å skru på en ford :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan også dra til biltilsynet og klage på kontrollen du har fått utført. De kan da gjøre en kontroll på bilen din, og har verkstedet gjort kontrollen feil vil de kunne få på pukkelen. Om en av mine kunder er missfornøyd med min bedømning ANBEFALER jeg dem å dra til biltilsynet. Har jeg gjort en feil bedømning vil jeg gjerne bli "arrestert" på det slik at jeg ikke gjør samme feilen flere ganger. En kollega av meg gjore dette for en liten stund siden og dama fulgte oppfordringen. Hun dro på BT og fikk bekreftet at min kollega sin bedømning var riktig. Dermed fikk både vi og bileier en bekreftelse på at jobben var gjort riktig.

 

Kommer med ett litt OT tips:

 

Mange selgere av billigbiler gjør ofte kontrollen selv (eller kamerat med verksted) og ofte lar de ting som skulle få anmerkning gå igjennom.

 

Så når man kjøper en ferdig EU-kontrollert bil av slike selgere er det ofte lurt å få en (uoffisiell) lik kontroll på annet verksted. Avdekker man feil der går man videre til BT med saken... i slike tilfeller vil som oftest selger gi etter med en gang da man risikerer å miste lisensen sin for å EU-godkjenne biler.

 

For sikkerhets skyld kan man også betale med kredittkort.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Kommer med ett litt OT tips:

 

Mange selgere av billigbiler gjør ofte kontrollen selv (eller kamerat med verksted) og ofte lar de ting som skulle få anmerkning gå igjennom.

 

Har du noe belegg for å kunne påstå dette?

 

Så når man kjøper en ferdig EU-kontrollert bil av slike selgere er det ofte lurt å få en (uoffisiell) lik kontroll på annet verksted. Avdekker man feil der går man videre til BT med saken... i slike tilfeller vil som oftest selger gi etter med en gang da man risikerer å miste lisensen sin for å EU-godkjenne biler.

 

For sikkerhets skyld kan man også betale med kredittkort.

 

Hvordan skal du vite at dette er en "slik selger"? Er jo ikke heller som om Ola Dunk aksepterer betaling med kredittkort.

Lenke til kommentar

Foreslår, som de andre, å evt dra til biltilsynet. Syns det er viktig at steder som gjør feil/dårlig jobb skal få høre det..

 

Desverre er det noen verksted som finner mere feil enn det er, for så å gi deg ett tilbud på å reparere det..

Som du sier: noen verksted.

Fikk påpekt en feil ved EU-kontrollen på bilen nå for ikke så lenge siden, men stedet som utførte kontrollen nektet å ta på seg jobben med å fikse det (selv om vi skulle skaffe delen).

Lenke til kommentar

Har du noe belegg for å kunne påstå dette?

 

 

 

Hvordan skal du vite at dette er en "slik selger"? Er jo ikke heller som om Ola Dunk aksepterer betaling med kredittkort.

 

Har ikke dokumentasjon på dette men ringer man rundt selv og spør litt på biler i 10-30 K klassen så får man ofte svar at det er at man har godkjent den selv eller at den er godkjent av eget verksted.

 

10-30 K klassen er den prisklassen jeg ALLTID kjøper biler når jeg kjøper og er det firma så spør jeg alltid hvem som har EU-godkjent bilen.

 

Dette gjelder selvsagt også de som selger en del dyrere biler men jeg føler at da er nok EU-godkjenningen mer seriøs i snitt.... fordi det skal ikke store reperasjonen til på billige biler før bilen øker med 50% i pris.

 

Med dyrere biler stiller det seg litt annerledes.

 

Merk at dette er en metode for å avsløre dårlige godkjenninger på... det beste er jo at godkjenningen allerede er gjort korrekt.

Lenke til kommentar

Kjøper ofte av firma... denne metoden har reddet meg en gang men spurte ikke den gang om de hadde godkjent den selv men det kom selvsagt frem etterhvert.... feil bestod av sveising av kanaler.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...