AnonymDiskusjon Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Hallo. Jeg har ikke akuratt passet på tennene mine som om de var gull verdt opp igjennom tiden desverre, og har hatt en del hull. (Samt trukket en del.) Jeg innså for lenge siden at jeg burde passe mye bedre på dem, og jeg pusser dem morgen som kveld. Men problemet mitt er at om jeg prøver å pusse "foran" på fortennene og tenne nede fremst i kjeften, så begynner jeg å blø fra tannkjøttet med en gang. Stikker også en del. Mange sier jo at dette er noe som bare må "herdes opp igjen", siden jeg ikke var så flink til å pusse tennene morgen og kveld før, stemmer dette? Jeg bruker en random elektrisk tannbørste desverre, noen sier at dette ei er bra. Hva er galt her? Pusser jeg for hardt? Bonus-spm: Hvor lenge må jeg eventuelt pusse tenner før de blir hvitere igjen? Anonym poster: a65bcc38be1814d4ece5d3a9972ee4b7 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Dette er vel et spørsmål du burde stille til en tannpleier. De kan vel komme med råd og tips til hvordan du skal ta best vare på tennene dine. Jeg vil si at du skal bruke en børste med medium stiv kost, eller gå til innkjøp av en elektrisk tannbørste som har timer på. Braun for eksempel. Børst tennene tre ganger om dagen. Én gang etter frokost, én gang når du kommer hjem fra jobb (eller rett etter middagen, om du spiser middag rett etter jobb) og siste gangen rett etter kveldsmaten (eller rett før du går og legger deg). Ikke spis eller drikk noe etter siste tannpuss. Tannpussen skal gjøres med moderat trykk. Ikke for hardt. De som børster med manuell børste, børster ofte for hardt, har jeg hørt. Tannbørste med indikator som sier ifra at det er for mye trykk, kan være behjelpelig her. Samtidig bør du bruke tanntråd etter hver tannpuss, eller tannpirker etter hvert måltid. Og, det er lov å tygge sukkerfri tyggegummi også mellom måltidene. Lenke til kommentar
Marte Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Hadde samme problemet og å bruke tanntråd har hjulpet, da det fjerner mye av plakket mellom tennene som tannbørste ikke får bort. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Ifølge tannlegen renser tannkjøttet seg selv ganske bra når man er helt ung, men ikke når man er voksen... Da krever tannlegen at man bruker tanntråd hver dag. Slikt tar jo tid, men tannlegen krever det dessverre. Blekhet på tennene har mest med arv å gjøre tror jeg, men dersom du har kaffeflekker og slikt går det selvsagt an å få fjernet. Men det kan være dyrt. Tror ikke du kan pusse tennene dine særlig mye hvitere selv, det må være en form for bleking inne i bildet. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Du blør fra tannkjøttet på grunn av dårlig munnhygene. Tannkjøttet skal også pusses, du bør bruke tanntråd, og du trenger ikke være redd for litt blod. Etter ikke alt for mange dager med god tannpuss vil du slutte å blø (hvis ikke bør du ta kontakt med tannlege). Det kan uansett være greit å gå til en tannlege å få renset tennene og fjernet tannsten. Da vil du få et bedre utgangspunkt før du begynner på ditt nye og bedre liv med god munnhygene. Endret 6. mai 2013 av Phileas Fogg 2 Lenke til kommentar
06855885447 Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Tilskudd av C-vitamin kan kanskje hjelpe. 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Tilskudd av C-vitamin kan kanskje hjelpe. C-Vitamin kan ha en veldig god effekt. Det er også viktig å pusse tennene jevnlig, men vært forsiktig i begynnelsen. Bruker du f.eks Braun Oral-B så får du en veldig god pusse-effekt som er relativt mild i forhold til en vanlig tannbørste. Hvis problemet vedvarer så hør med tannlegen om det kan være f.eks peridontitt. Lenke til kommentar
TityBoi Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Når jeg har vært i bushen noen uker å mista tannbørsten blør tannkjøttet no jævli når jeg pusser dem de første dagene. Helt ufarlig ig egentlig deilig Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Blødende tannkjøtt er vel tegn på mye bakterier som har satt seg i tannkjøttet pga. plakk du ikke har pusset bort. Du skal som sagt altså pusse tannkjøttet også. Det er egentlig den viktigste biten. Bakterier på utsiden av tennene forsvinner jo pga. spytt og den glatte emaljen. Det er på ruglete overflater og steder ting setter seg fast at det blir bakterier. Egentlig litt rart at man ikke lærer mer om det på barneskolen f.eks. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Puss tennene hardere eller bruk en røffere tannbørste. Du vil blø som bara det, men det vil styrke tannkjøttet og blødning vil gi seg etter hvert... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå