ltdata Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Jeg skal prøve å forklare kjapt. Jeg har bodd sammen med kjæresten min i 1 år nå. Hun er vietnamesisk statsborger. Hun har arbeidet I Norge i 4 år som "skilled" worker. Jeg er norsk statsborger. Nå om dagen er vi I USA fordi hun har fått jobb her. Hun trives imidlertid ikke og ønsker seg tilbake til Norge. Vi ønsker å bo og leve sammen i Norge. Hun har søkt på jobb i Norge men ikke avklart om hun kan få denne enda. Er det slik at hvis vi er gift så kan hun bli med meg tilbake til Norge uten problemer? Hvis vi gifter oss I USA, vil dette ekteskapet også være gyldig i Norge? Er det slik jeg må ha en årlig minimumsinntekt for at hun skal kunne bli med meg til Norge? ) For at jeg skal kunne forsørge henne om hun ikke får jobb i Norge. Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Om dere gifter dere i Usa så betyr det ikke at hun har blitt amerikansk statsborger. Det er skikkelig papirmølle som du må gjennom. Du må tjene over 242k for å søke om familiegjenforening. http://www.udi.no/Sentrale-tema/Familieinnvandring/ Ta en titt der. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 6. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2013 ? Hun trenger ikke bli amerikans statsborger. Jeg ønsker bare at vi kan bo og leve sammen i Norge. Og jeg lurer på om det er enklere om vi er gift? Så altså hvis jeg er gift med henne så må jeg tjene over 242k for at hun skal kunne komme til Norge med meg? Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Ja, for å få komme til Norge og få oppholdstillatelse så må dere gifte dere. Det finnes ingen andre utvei. Jeg har vært gjennom det selv, siden min kone kommer fra Kina(er kineser selv også). Vi gifta oss i Kina, og fra der begynte papirhelvetet. Har du lest på sida til udi som jeg linket til deg? Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 6. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2013 takk, jeg skal lese den linken nå. En fordel er at hun har allerede jobbet 4 år i Norge og er godt tilpasset kulturen etc.. Og jeg har lest at etter 7 år i norge, så får man Norsk statsborgerskap. Stemmer dette? Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Først må man få søke om oppholdstilltatelse 3 år på rad, det fjerde året søker man om permanent oppholdstillatelse. Etter det er det kun å vente på å få norsk pass. Hele den perioden inntil permanent oppholdstillatelse må du ha en lønn som er over 88% av statens lønnstrinn 19 eller noe sånt. Hvis hun finner jobb fort så blir det lettere, da slipper du å være hennes forsørger. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Må også dokumentere at du har bolig i tillegg til nevnte inntekt. Det er forøvrig heller ikke slik at man automatisk blir norsk statsborger etter 7 år, men for å kunne bli det er ett av kravene at man har fått innvilget permanent oppholdstillatelse. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 7. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2013 ok, takk. Men er et ekteskap gyldig på linje med et ekteskap i Norge? Lenke til kommentar
Fictivision Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Er gyldig ja men kan hende du må ha apostille som garanterer autensitet til vigselsattesten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå