Gå til innhold

Kommentar: I dag lastet jeg ned en pistol fra Internett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner faktisk ikke hva som skulle være farligere med dette enn "vanlige" våpen...hvis poenget er at med denne teknologien at hvem som helst kan skaffe seg et våpen, så ja - men som det alltid har vært: det er ikke våpenet, det er vedkommende som holder i det.

Helt ærlig så føler jeg meg ikke egentlig trygg på vanlige jegere: dem har et eller flere våpen og sertifisering på at dem kan å bruke det, og en dag så kan en av dem få et illebefinneende som resulterer i en killing spree. Det kan skje, på samme måten som at noen kan gjøre noe galt med et utskrevet våpen. Jeg har en penn som jeg mest sannsynlig ikke får lov til å ha med på flyet fordi jeg kan gjøre skade med den.

Til USA og norske politikere (hvem av dere som enn egentlig styrer landet vårt): slutt å frykte det ukjente! Ny teknologi kalles fremskritt, og selv om ny teknologi kan brukes til noe farlig (f.eks. dynamitt og atombomben, anyone?), så prøv heller å fremhev de positive sidene istedet for å prøve å blokkere det (som historien har visst gjentatte ganger er dømt til å mislykkes).

Tiden for heksejakt er over for lengst - ihvertfall sist jeg sjekket; kan ikke huske å hørt noe særlig om at noen er blitt brent på bålet fordi dem kunne svømme (som var et tegn på at man var heks).

Lenke til kommentar

Huff, jeg blir så oppgitt når folk er så "SJOkKERT!!!"

Siden ammunisjon kom har man kunnet lage et hjemmelaget våpen for å avfyre den i løpet av 30min hvis man er litt hendig. Det å 3d-printe noen av delene er bare en av tusenvis av måter å enkelt lage disse delene på, du kan like godt spikke dem... hvorfor er folk så opprørt av dette? Og hvorfor er hw.no så opprørt av dette?!?! min lille frihavn for media og det moderne samfunns hysteri om alt mulig tull....

• Liker 1
Lenke til kommentar

At det blir vanskeligere å ha kontroll på håndvåpen er én ting, men jeg tror dette kan ha voldsomme konsekvenser for store og små firma som er avhengige av høye marginer på dyre småtterier for å gå rundt. Altså, det kan slå ut hele nisjemarkeder "and nobody saw it coming".

• Liker 1
Lenke til kommentar

At det blir vanskeligere å ha kontroll på håndvåpen er én ting, men jeg tror dette kan ha voldsomme konsekvenser for store og små firma som er avhengige av høye marginer på dyre småtterier for å gå rundt. Altså, det kan slå ut hele nisjemarkeder "and nobody saw it coming".

Bra. Det forandrer på måten vi produserer ting. Folk vil tilpasse seg ny virkelighet. Sikkert mange salmakere og vognmakere som gikk dukken når bilen kom. Tragisk for de, men livet går videre...

Skal ikke se bortifra at noen av disse som nå føler seg litt truet vil bruke våpenskremselen for alt det er verdt. "Få produksjonsmidlene bort fra hvermansen!"

Lenke til kommentar

Bra. Det forandrer på måten vi produserer ting. Folk vil tilpasse seg ny virkelighet. Sikkert mange salmakere og vognmakere som gikk dukken når bilen kom. Tragisk for de, men livet går videre...

Bra eller ikke bra, det kan i ytterste konsekvens medføre voldsomme økonomiske endringer og ikke alle samfunn tåler nødvendigvis plutselige økonomiske endringer.

Skal ikke se bortifra at noen av disse som nå føler seg litt truet vil bruke våpenskremselen for alt det er verdt. "Få produksjonsmidlene bort fra hvermansen!"

Skal ikke se bort i fra det. Politikere som blir tatt på senga, vil nødvendigvis høre på de som leverer de best gjennomarbeidede forslagene.

Lenke til kommentar

For flere år siden så jeg da en film der noen skulle prøve å skyte presidenten med en pistol som han støpte selv i plast for å unngå metalldektekorene. Tror han hadde tennstempelet og fjæra i en penn, og patronen i en nøkkelring.

Filmen er "In the Line of Fire" med Clint Eastwood, med John Malkovich som er hans om lager pistolen.

Lenke til kommentar
For når man i dag kan printe ut menneskelige organer og medisiner, er det få hindre for at den samme teknologien kan brukes til å printe ut gift og kjemiske våpen. Eller et realt partydop, for den saks skyld.
Mnja.

Nå er jo ett av de største hindrene for å produsere ganske mange farlige kjemiske forbindelser i heimen det at råvarene ikke nødvendigvis er tilgjengelige for hvermannsen. Du kan ikke 3D-printe et grunnstoff, og det er litt vanskelig å lage f.eks. Thalliumsulfat uten tilgang på Thallium.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Filmen er "In the Line of Fire" med Clint Eastwood, med John Malkovich som er hans om lager pistolen.

I følge IMFDB; så ble denne pistolen skåret opp i biter for å bli umulig og bruke videre pga kontroversiellitet:

http://www.imfdb.org/wiki/In_the_Line_of_Fire#Composite_Pistol

Helt ærlig så føler jeg meg ikke egentlig trygg på vanlige jegere: dem har et eller flere våpen og sertifisering på at dem kan å bruke det, og en dag så kan en av dem få et illebefinneende som resulterer i en killing spree. Det kan skje, på samme måten som at noen kan gjøre noe galt med et utskrevet våpen. Jeg har en penn som jeg mest sannsynlig ikke får lov til å ha med på flyet fordi jeg kan gjøre skade med den.

Hvis vi siterer denne siden: http://www.spreekillers.ch/?o=vic

Så kan vi se det at de topp 15 "Killing spree" er begått som oftest med våpen som er enten meget vanskelig og tidkrevende å anskaffe i Norge og ØKS. Det er like mange økser på listen, som det er lovlige norske jaktvåpen. Har økser krav til søknad på hva slags type øks du skal ha og til hvilket formål her i Norge?

Har økser krav til oppbevaring eller hvordan de skal transporteres, sendes i posten i flere deler eller at du må godkjennes av politiet?

Ja, Utøya er en wildcard, men de færreste Norske jegere har en Mini-14 (som nå er upopulær pga denne hendelsen og en handelsstopp på omtrent 6 måneder som gjaldt halv-automatiske våpen)

Håndvåpen (pistoler, revolvere og lignende) er det som må kontrolleres strengere, det er det som er verstingene. I Norge mener jeg vi har oppnådd bra nok kontroll. Blir det vanskligere i Norge nå, så vil ikke de som jobber med dette til daglig få nok og gjøre, å et håndverksfag og en viktig evne vil forsvinne.

Du sier så "en dag så kan en av dem få et illebefinneende som resulterer i en killing spree." Den jevne jeger har et våpen med bolt-action eller ei to løps hagle.

Skulle jeg begått en "killing spree" så hadde jeg maks, fått av 15 skudd innen jeg måtte ha ladet mine fire separate våpen (Jeg har tatt med to konkurranse-våpen som jeg også eier i tellingen).

Det betyr at jeg måtte ha siktet, og tatt ladegrep 15 ganger, og byttet mellom 4 våpen. Da hadde jeg vært helt tom og måtte begynt og fylle mine våpen med ammunisjon igjen, noen hadde rekket og overmanne meg innen da siden dette er våpen som ikke har løse magasin. Jeg hadde ikke rukket og gjort "store" skaden her. Og jeg måtte ha bært de.

Det er et skadepotensiale på 15 personer. Dette er ikke medregnet at jeg bommer.

Mitt poeng er som følger; Den jevne Norske jeger, er de tryggeste våpenbrukerene jeg vet om. Og du har ingen grunn til å frykte de.

Mitt grunnlag for å si dette? Konkurranseskytter, jeger og to år med utdanning innen Børsemakerfaget.

Endret av Campin Carl
  • Liker 2
Lenke til kommentar

God argumentering (og noe nyttig info).

Jeg har sikkert sett for mange filmer om alt som kan gå galt, men poenget mitt var uansett at den farligste faktoren, uansett tilgang på våpen av udefinert type, er mentalitetene til personen. Utøya er kanskje et ekstrem-eksempel, og jeg skal ikke uttale om mental-tilstanden til personen, men han hadde tilgang på våpen og visste hvordan bruke dem.

Dette er en overforenkling, tilgjengelighet har åpenbart noe å si.

AtW

Sant det, men jeg vil fortsatt ikke si det er riktig av myndighetene å prøve å nærmest forhindre utspredning av 3D-printere, bare fordi dem er redde for at folk kan lage skytevåpen.

Som Henrik2k sier her lengre opp på siden, så har ikke tilgjengeligihet egentlig vært noe problem: vil man, så kan man skaffe/lage seg våpen uansett.

Lenke til kommentar

Absolutt, mentaliteten til eieren av våpenet er hovedproblemet. Personlig hadde jeg ikke hatt noe i mot at det ble et intervju/mental helse-attest i tillegg til kravene som allerede er for å eie skytevåpen. Nå gjøres alt over telefon eller per brev, og det gir politiet ingen indikasjon på hvordan selve våpeneieren er.

De eneste som har kontakt med våpeneieren er selger, jegerprøvekurs-instruktør og skytterklubbleder. Og det er ikke sikkert at politiet prater med de før de godkjenner søknaden din.

Lenke til kommentar
Ekstremt dyrt er det heller ikke, en veldig god forbrukermodell koster i dag rundt 12 000 kroner, men et litt med rufsete byggesett kan du få for helt ned til 2000 kroner.

Om teknologien utvikler seg rett vei er det ikke mye i veien for at du ikke trenger å gå til butikken lenger, eller at noe må produseres på den andre siden av kloden for å så fraktes til Norge.

...

Med en 3D-printer i de tusen hjem kan samfunnet eliminere massive kostnader og negative miljøeffekter.

Vi snakker om printere, ikke en "matter replicator" fra Star Trek. Alle som noensinne har kjøpt ny toner til blekkskriveren sin vet at det er mer enn selve printeren som trengs for å skrive ut hva man vil.

3D-printere trenger råmateriale. Hvis jeg skal skrive ut et kilo med legoklosser, så må jeg først skaffe et kilo plastmasse som printeren kan bruke. Hvis jeg vil ha klosser i ulike farger, så må jeg ha plastmasse i ulike farger - eller fargestoff som kan tilsettes hvit plastmasse. Det er langt fra åpenbart at den totale kostnaden og miljøbelastningen ved dette vil være massivt lavere enn om brikkene produseres i en fabrikk.

I tillegg: Dagens forbrukermodeller skriver ut plast. Punktum. Det finnes prototyper som håndterer andre materialer enn plast, men det er veldig langt frem før printere til hjemmebruk kan kombinere ulike materialer eller kan skrive ut metall med høy presisjon. Men det meste av det vi omgir oss med består av mer enn bare plast. Det er lett å skrive ut en lampekuppel i plast - å skrive ut en komplett lampe, inkludert ledning, bryter og lyspæresokkel, blir noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...