Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

For mye melkesyrebakterier?

Husam

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal på en lengre reise til Afrika, og planlegger å bygge opp forsvaret mot fremmed mat ved å spise melkesyrebakterier hver dag i en uke i forveien ca. På Idoform-pakken jeg har står det at man ikke bør spise mer enn 1-2 kapsler om dagen. Hvorfor det? Hvordan kan det være uheldig å få i seg for mye av dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hver gang du introduserer nye baterier mellom munnen og anus skjer det en endring i økosystemet. Noen typer bakterier forårsaker store endringer og andre merker du knapt noe til. F.eks kan du spise en halvliter youghurt som er stappfull av bakterier og ikke merke noe, og ta f.eks en teskje med Vita biosa og få full krig i tarmsystemet. Det som står på boksene er en anbefaling som skal passe alle, så om du vil forsøke å øke dosene så er det neppe noe problem, men du bør gjøre det gradvis. Tar du for mye for fort så kan du få kraftige reaksjoner du helst vil unngå.

Personlig vil jeg anbefale Vita Biosa som de har på helsekost framfor idoform. Det er et meget godt produkt med en sammensetning av bakterier som virkelig gir god effekt. Jeg bruker stort sett probiotiske produkter fra NDS til spesielle problemer og Vita biosa som generell energi og balansering.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Takk for svar. Så det er altså ikke slik at hvis jeg spiser for mye melkesyrebakterier så har det en negativ innvirkning på funksjon og dannelse av bakteriene som allerede er i kroppen? De formerer seg like bra og jobber like bra?

Lenke til kommentar

Det er mange ulike bakterier i tarmsystemet ditt, og noen av dem har en dårlig effekt og noen har en god effekt. Når du introduserer nye bakterier så blir det konkurranse med de som allerede er etablert. Dette skjer via et sinnrikt system med bl.a. quarom sensing hvor de ulike bakteriestammene kan se hvor mange det er av de ulike typene, noe som også styrer adferden. Spesielt Vita Biosa har en veldig utrensende effekt hvor mange rapporterer action i tarmen og syn i toalettskåla man helst vil glemme.

Poenget er at når krigen er over så blir miljøet bedre i tarmen fordi du har mer fordelaktige bakterier der. Forskningen på probiotika er veldig interessant, og jeg tror nok det blir mye mer fokus på det framover, siden stress demper mange av de gode bakteriene, derfor er vedlikehold viktig.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig interessant, og jeg har fått svar på det jeg lurer på. Tror likevel jeg holder meg til apotekproduktet Idoform til tross for anbefalingen din. Nettstedene jeg snublet innom på nettet som solgte Vita Biosa virket foruroligende "new age"-aktige for å være ærlig.

Lenke til kommentar

Du får nok effekt av Idoform også som har godt dokumenterte bakterier for henholdsvis tykktarm og tynntarm, men jeg unner deg effekten av Vita Biosa. Produktet har vært i markedet lenge og er tuftet på både vitenskap og naturmedisin. Mange av de jeg jobber med som er spesielt energisensitive merker en endring så fort de drikker en slurk. Husker spesielt en person som kalte det kjærlighet på flaske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...