Gå til innhold

Planleggingstråd for jordomsseiling.


Anbefalte innlegg

Mye drittvær langs kysten av Frankrike utover høsten, men det lar seg jo selvsagt å finne værvinduer utover -- uansett om du krysser Biscaya eller går langs kysten.

 

Av bøker finnes det mye: Sorgenfri og Ragnar Kvams bøker kan være en god start.

Blir vel å sjekke slikt som rute mer etterhvert, men skal lese meg opp på andres turer så jeg får litt idé'er. Takker for bok tips, skal sjekkes ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, det må en bare erfare, noe kan læres gjennom kurs, og det finnes nok en garvet seiler eller fem i en havn nær deg som kan tenke seg å lære deg et par knep. Men jeg ville heller lært å seile i en storm langs min egen kystlinje, hvor jeg vet jeg kan bli reddet, enn midt på altlanteren.

 

Alt kan øves på, klart det, men det tar tid. Å bli en sjødyktig seiler tar tid, mer enn én sommer. Å bli klar for å seile rundt verden, det er en vel aldri. Tenk på det som å kjøre bil, det er lett, helt til noe går galt, eller forholdene endrer seg. Å seile i uvær er som å kjøre ned en bratt bakke midtvinters. Du kan ikke stoppe, du må vite hva du skal gjøre, og gjøre det. Det går fint siden du har hatt god kjøreopplæring, og kjørt bil et par år. Er du heldig, har du hatt både Volvo og BMW, og har lært litt om biler. Da håndterer du det fint. En sommer med godværsseiling er som å slippe ei 18 år gammel jente utfor den samme bakken. Hun har kanskje en viss anelse om hva hun burde gjøre, men mest sannsynlig går det galt.

Får se hvordan det står til neste vår ;) . Skal i hvert fall jobbe mot at jeg reiser sommeren 2014, nå i førsteomgang. Så får jeg se hvordan det går.

 

Jeg er egentlig ganske forsiktig av meg, så skal ta forholdsregler. Men ja, innser hvor fucked man faktisk er om båten går ned, og man er langt til havs.

Lenke til kommentar

Om jeg først skulle kommet ut for en storm ville jeg mye heller vært midt i Atlanteren enn i Nordsjøen, men det er nå en liten avsporing. Hvorvidt det er forsvarlig å dra neste år eller ikke avhenger veldig mye av hvor mye trådstarter får seilt før den tid og hva slags erfaring han får; om det blir et år med alvorlig mye seiling under masse forskjellige forhold kan det jo gi mye kunnskap på kort tid, men dette tipper jeg er noe trådstarter må ta en liten sjekk med seg selv neste vår for å finne ut om kunnskap, skute og lommebok holder til avreise i 2014 eller om det trengs en utsettelse.

Ja, tror jeg må ta en oppdatering neste vår, så får jeg se. Pengemessig kan det bli litt problemer, om jeg ikke får til noe jeg kan tjene penger på mens jeg reiser. Greier nok å spare i hvert fall 50 000, etter at jeg har brukt penger på oppgraderinger (regner med å bruke minst samme sum på utstyr som jeg brukte på båt), men er ikke nok til å reise i flere år.

Lenke til kommentar

Hvis vi tar for oss masten/riggen, er det flere ting man burde sjekke.

 

Alle gjennomføringer, popnagler og mastefoten må sjekkes for iring og sprekker, alle hull i masten må være runde uten skarpe kanter siden det kan forårsake sprekkdannelse. Alle tau må sjekkes for rifter/slitasje og er de stive prøv å vask de i en vaskemaskin på ull-program med Biotex, alle sjakler burde byttes samt trinsehjulene må renses og smøres opp.

Er det gjennomgående mast må man sjekke mansjetten, kilene og innfestningen i bunn av båten for skader/sprekker samt at alle boltene er der, normalt pleier alle elektriske ledningen og være skjøtet i bunnen når man har gjennomgående mast, sjekk disse for korrosjon og spray på lys tektyl i koblingspunktet.

 

Sjekk også alle festepunktene for løse skruer, sprekker og lekkasjer.

Takker for utfyllende svar. Er mye som må gjøres på båten, og har tenkt til å starte med arbeidet i morgen (hentet båten i går). I førsteomgang er det bare å snakk om å fjerne noe søppel og vaske båten, men en god del annet som må gjøres også. Får heldigvis mye penger tilbake på skatten, så får råd til en del utstyr :) .

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjøp jimmy cornell - world cruising routes. Da kan du lese deg opp på vind og strøm på ulike hav. De aller fleste seiler "melkeruta". Over biskaya senest i august. Du har det travelt hvis du drar fra Norge 1 august. Fra kanariøyene i november for å unngå orkansesongen i caribien. Panama i februar.

 

På lavbudjett er det om å gjøre å kjøpe minst mulig, men sørg for at båten er godt vedlikeholdt. Ekstra motor er tull, når du kjenner båten er det lett å seile til Kai. Så lenge du ikke er lege er det nesten umulig å tjene penger underveis.

Lenke til kommentar

50.000 til en jordomseiling på 3-4 år?

Tror nok du bør spare litt mer. I vertfall noen hundre tusen til.

Å få strøarbeid i utlandet er ikke bare-bare. Husk at arbeidsløsheten i andre deler av verden gjerne er en tosifret prosent, og man får heller ikke lovlig arbeid uten videre.

Jeg hadde satset på å oppgradere båten og spare mest mulig på forhånd. Har du nødpeilesender, redningsflåte, kartplotter, radar, gode batterier osv.?

Ikke for å ta futten ut av ballongen, men du bør tenke litt over hva en slik tur innebærer av kostnader. Ellers får du deg fort en uhyggelig overraskelse. Bare marinakostnadene i Europa kan fort bli mangfoldige tusener.

 

Selv startet jeg planleggingen av jordomseiling i 2008. Vi drar neste år, i vår andre båt siden planleggingsstart. Totalt vil hele greia fra start i 2009 til fullføring i 2017 koste ca 1,3 millioner kroner. Vi er to.

 

Selvsagt kan man reise i en liten båt på mini-budsjett, men vi gidder ikke snu på flisa og ha konstante problemer med lite komfort, kapasitet og dårlig utstyr.

Endret av Fibonacci
Lenke til kommentar

50.000 til en jordomseiling på 3-4 år?

Tror nok du bør spare litt mer. I vertfall noen hundre tusen til.

Å få strøarbeid i utlandet er ikke bare-bare. Husk at arbeidsløsheten i andre deler av verden gjerne er en tosifret prosent, og man får heller ikke lovlig arbeid uten videre.

Jeg hadde satset på å oppgradere båten og spare mest mulig på forhånd. Har du nødpeilesender, redningsflåte, kartplotter, radar, gode batterier osv.?

Litt enig og litt uenig. Ung og eventyrlysten så går det å reise på budsjett, men 50 000 holder ikke ett år uansett hvor hardt en prøver. Kartplotter og radar er tull på budsjett. Havneleie går heller ikke. Vi betalte 100 € i Italia f.eks for en natt. Må finne steder en kan ankre og bruke jolle til land.

Anbefaler vindror på ballad. Slipper strømforbruk på autopilot. Går ikke på raskere båter.

99% av planlagte joromseilinger strander før avreise. Ser ut som dere er på vei, lykke til. Det er et herlig liv.

Lenke til kommentar

Kjøp jimmy cornell - world cruising routes. Da kan du lese deg opp på vind og strøm på ulike hav. De aller fleste seiler "melkeruta". Over biskaya senest i august. Du har det travelt hvis du drar fra Norge 1 august. Fra kanariøyene i november for å unngå orkansesongen i caribien. Panama i februar.

Da blir det nok til at jeg reiser litt før, mulignes 1. juli. Takk for boktipset, skal sjekke det ut.

 

På lavbudjett er det om å gjøre å kjøpe minst mulig, men sørg for at båten er godt vedlikeholdt. Ekstra motor er tull, når du kjenner båten er det lett å seile til Kai. Så lenge du ikke er lege er det nesten umulig å tjene penger underveis.

Må fortsatt handle inn utstyr for en del tusen, men har allerede beregnet å bruke nesten samme sum på utstyr som båt.

Lenke til kommentar

50.000 til en jordomseiling på 3-4 år?

Tror nok du bør spare litt mer. I vertfall noen hundre tusen til.

Å få strøarbeid i utlandet er ikke bare-bare. Husk at arbeidsløsheten i andre deler av verden gjerne er en tosifret prosent, og man får heller ikke lovlig arbeid uten videre.

Aldri vært meningen at 50 000 skulle holde for hele turen, da jeg har planlagt å tjene penger underveis, og på den måten kunne reise "evig". Men ja, må få til noe smart for at det skal funke. Som sagt så kan jeg jobbe med å oversette fra norsk til samisk, og dette er ikke avhengig av annet enn en PC, og å kunne sende noen mailer. Greier vel sånn sett å spare noe mer enn 50 000, kanskje nærmere/over 100 000. Flytter inn i båten 22. juni så da blir i hvert fall husleie spart.

 

Jeg hadde satset på å oppgradere båten og spare mest mulig på forhånd. Har du nødpeilesender, redningsflåte, kartplotter, radar, gode batterier osv.?

Ikke for å ta futten ut av ballongen, men du bør tenke litt over hva en slik tur innebærer av kostnader. Ellers får du deg fort en uhyggelig overraskelse. Bare marinakostnadene i Europa kan fort bli mangfoldige tusener.

Har ingenting av utstyret du lister opp, men skal kjøpe inn, og ser for meg at jeg bruker nesten samme sum på utstyr som jeg brukte på båten.

Endret av Paradokset
Lenke til kommentar

Dette høres veldig spennende ut!

Tror du har valgt en fin båt selv om det kanskje er noe liten.

Men Albin er kjent for høy kvalitet og solide båter.

Har selv hatt en Albin Delta fra 80 tallet og var meget fornøyd med den.

 

Hvis du har tenkt deg til ett område Rod Heikell har skrevet bok om så er de bøkene veldig sterkt anbefalt fra min side. Rod @ Amazon.

 

Ved kryssing av Atlanteren kan du vurdere å være med på det racet som går over der i desember. Husker ikke helt hva det heter. Men da vil du jo ha kontakt med race committee osv. Det er jo fint at det er andre båter i "nærheten" i tilfelle noe skulle skje.

 

Har en venninne som var på 1,5 års tur med foreldrene sine da hun var barn. Kan høre med henne om du har noen tips.

 

Hold oss gjerne oppdatert her hvordan planleggingen går!

Jeg har lyst til å gjøre noe lignende selv, dog ikke så lang tur.

Lenke til kommentar

Ved kryssing av Atlanteren kan du vurdere å være med på det racet som går over der i desember. Husker ikke helt hva det heter. Men da vil du jo ha kontakt med race committee osv. Det er jo fint at det er andre båter i "nærheten" i tilfelle noe skulle skje.

 

Atlantic Rally for Cruisers (ARC) er navnet på regattaen fra Las Palmas til St. Lucia. Det starter i slutten av november hvert år. Det er en god idé å reise til Las Palmas for å se på starten og båtene som deltar før man selv reiser på tur.

 

I år har forøvrig Jimmy Cornell startet sin egen atlanterhavsregatta, Atlantic Odyssey.

 

Hvor lurt det er å delta i ARC er et annet spørsmål. Mange finner glede i forberedelsene og de sosiale rammene rundt arrangementet på begge sider av atlanteren. På en annen side koster det fryktelig mye å delta, og man sitter i grunnen ikke igjen med så mye mer enn en sikkerhetssjekk og en stor fest. Selve overseilingen foregår jo i ensomhet uansett.

Lenke til kommentar

Det har man jo uansett om man deltar eller ikke...

Det er ikke slik at ARC har en egen redningsskøyte som assisterer de som får problemer midt i Atlanteren. Og alle som seiler er pliktige å hjelpe båter i havsnød uavhengig av om de er ARC-deltakere eller ei.

 

Det er bare å starte omtrent samtidig, så er man med i "gjengen". :)

Lenke til kommentar

Dette høres veldig spennende ut!

Tror du har valgt en fin båt selv om det kanskje er noe liten.

Men Albin er kjent for høy kvalitet og solide båter.

Har selv hatt en Albin Delta fra 80 tallet og var meget fornøyd med den.

Ja, var et bra tilbud jeg fikk på båten :) . Ganske magisk hvordan jeg fant den når jeg hadde funnet ut at jeg skulle reise på jordomseiling.

 

Hvis du har tenkt deg til ett område Rod Heikell har skrevet bok om så er de bøkene veldig sterkt anbefalt fra min side. Rod @ Amazon.

Skal sjekke ut. Takk for tipset!

 

Ved kryssing av Atlanteren kan du vurdere å være med på det racet som går over der i desember. Husker ikke helt hva det heter. Men da vil du jo ha kontakt med race committee osv. Det er jo fint at det er andre båter i "nærheten" i tilfelle noe skulle skje.

Ja, virker som en god idé. Planen foreløpig er å reise fra Nord-Norge 1. juli, over Biscaya før utgangen av August, og om jeg skal over Atlanteren blir det nok rundt starten av det racet. Men nå tenkte jeg også at det er en mulighet å reise andre veien, mot India. Noen synspunkter her?

 

Har en venninne som var på 1,5 års tur med foreldrene sine da hun var barn. Kan høre med henne om du har noen tips.

Alle tips tas imot med takk.

 

Hold oss gjerne oppdatert her hvordan planleggingen går!

Jeg har lyst til å gjøre noe lignende selv, dog ikke så lang tur.

Det skal jeg gjøre.

 

 

 

Atlantic Rally for Cruisers (ARC) er navnet på regattaen fra Las Palmas til St. Lucia. Det starter i slutten av november hvert år. Det er en god idé å reise til Las Palmas for å se på starten og båtene som deltar før man selv reiser på tur.

 

I år har forøvrig Jimmy Cornell startet sin egen atlanterhavsregatta, Atlantic Odyssey.

 

Hvor lurt det er å delta i ARC er et annet spørsmål. Mange finner glede i forberedelsene og de sosiale rammene rundt arrangementet på begge sider av atlanteren. På en annen side koster det fryktelig mye å delta, og man sitter i grunnen ikke igjen med så mye mer enn en sikkerhetssjekk og en stor fest. Selve overseilingen foregår jo i ensomhet uansett.

Ja, tror det kan være lurt med sikkerheten andre båter gir. Vil helst ikke dø helt enda :) .

 

Du kan nok hente en del nyttige tips på http://www.sorgenfri.com/ de har forum der også.

Har sjekket det ut litt allerede. Driver å melder meg inn i den svenske Ballad-klubben nå. Får visst en del nyttig info der :) .

Lenke til kommentar

Status så langt.

 

Båtførerprøven er tatt, besto på andre forsøk.

 

Av arbeid har jeg egentlig gjort litt for lite. Lager nå til tre nye plater som er luker bak i båten. Platene er for så vidt ferdig kappet, driver nå å smører de inn i polyester (burde nok ha vært epoksy, men for så være), 3 lag så langt, 5 er målet. Skal også ta et strøk topcoat over det igjen. Rustfrie hengsler er også bestilt.

 

Ellers har jeg kun ryddet og vasket. Er en del vanskelig flekker å bli kvitt på dekket, så har kjøpt meg saltsyre for å ta knekken på dem.

 

Skal flytte inn i båten i neste uke, leiligheten min går ut 22. juni, så blir en del arbeid i den forbindelse. Men skal bli veldig deilig å bli kvitt hus- og strømregningen :) .

 

Her er noen bilder av båten:

 

post-305557-0-18416100-1371144224_thumb.jpg

 

post-305557-0-40306100-1371144342_thumb.jpg

 

post-305557-0-11899500-1371144360_thumb.jpg

 

Platene jeg driver å bytter ut:

post-305557-0-20987800-1371144378_thumb.jpg

 

EDIT: Aner ikke hvorfor det ene bildet ble feil vei, er riktig vei på min maskin.

Endret av Paradokset
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dette er å blir ikke noe annet enn en gøyal fantasi. Syntes heller du skal ta deg en uke på Kanariøyene som normale mennesker

Vi får se. Har nå flyttet inn i båten, og det går helt greit for øyeblikket (har dusj på jobb og er ofte hjemme hos min mor i helgene). Men er mange utbedringer jeg må gjøre før det blir bra.

 

Er selvfølgelig ikke sikkert jeg greier å gjennomføre en jordomsseiling, men når man først bor i en båt er skrittet for å gjøre noe slikt lavere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...