Gå til innhold

Planleggingstråd for jordomsseiling.


Anbefalte innlegg

Hei smile.png .

Planlegger en jordomseiling fra sommeren 2014, på så mange år jeg greier, sikter på 4-5 år om det blir mulig.

Tenkte å lage denne tråden da jeg trenger tips, og kanskje jeg kan inspirere noe andre til å gjøre noe lignende.

Planen er å reise 1. august 2014, datoen er satt litt tilfeldig, men tror det er veldig greit å ha en dato å jobbe mot.

Jordomseilingen skal utføres i en 30 fots Albin Ballad seilbåt fra 1976. Av det jeg har lest rundt båten virker det som en perfekt båt å bruke, da den er en god langturseiler som tåler mye. Båten kjøpte jeg nå før helga, til den utrolig billige sum av 65 000. Med båten følger seks seil, innenbords dieselmotor på 18 hk, VHF (kortdistanseradio), ekkolodd, autopilot og GPS (viser koordinater).

Har ikke bilde av min båt, men her er et par bilder av lignende båt.


post-305557-0-10248100-1367847473_thumb.jpg

post-305557-0-30309000-1367847476_thumb.gif

post-305557-0-96029700-1367847483_thumb.jpg

post-305557-0-22835200-1367847474_thumb.jpg

post-305557-0-05416700-1367847468.jpg

post-305557-0-92362800-1367847474_thumb.jpg



Båten jeg har kjøpt ser ikke i nærheten av så fin ut inni, er en del arbeid for å få den boende. Blant annet må nok alle putene byttes, eller i hvert fall trekket byttes. Bordet er litt dårlig (knekt), noen plater må byttes (ute hvor man sitter ute og "døra"), ingen "komfyr" eller septiktank. Og er nok mye mer også, men har ikke vært å hentet båten enda, kun vært å sett på den to ganger.

Båten er nettopp bunnsmurt, og jeg fikk også sjekket skroget som så bra ut. Ellers så slikt som ror og propell bra ut. Motoren har litt småproblemer, men den forrige eieren driver å fikser den nå.

Har fikset båtforsikring, havneplass (fra i morgen) og skal registrere båten i småbåtregisteret nå i dag. Greide dessverre å stryke båtførerprøven nå på torsdag (hadde to feil for mye i kategori fire hvor man maks kan ha to feil, ellers hadde jeg bestått da jeg hadde 88% rett), så den må tas opp igjen om en halvannen uke.

Har selv "aldri" vært i en seilbåt, og kan ikke noe om seiling egentlig. Så jeg har mye å lære. Fant heldigvis ut at en på jobben har vært seilinstruktør, og han sa seg villig til å gi meg et kurs. Skal også seile båten med den forrige eieren, nå når jeg skal få båten "hjem".

Skal ta bilder så fort jeg har fått båten på plass. Må si jeg gleder meg til å sette i gang med oppussingsarbeidet.

Av utstyr jeg vet jeg trenger nå i sommer er kartplotter, og lurer på om noen vet noe rundt hva man bør se etter?


Når det kommer til selve jordomseilingen, har jeg planlagt å seile i 4-5 år da jeg har lys til å se hele verden. Det vil si, seile både over Atlanterhavet og Stillehavet, vet ikke helt hvordan retning enda, men hadde satt pris på innspill. Har lyst til å ha god tid, og virkelig kunne sjekke ut og bo i kortere perioder på plasser jeg liker.

Seilasen har jeg tenkt til å uføre med kompiser, og tenker da å være tre eller fire ombord, da det er fire soveplasser. Hvem som til slutt blir med er jeg ikke sikker på enda, men driver å planlegger alene fram til våren 2014 tror jeg.

Da 4-5 år vil kreve mye penger, planlegger jeg å tjene penger underveis. Har tenkt litt hvordan, og har hittil et par idé'er:

- Oversette tekster fra norsk til samisk (snakker samisk flytende, mitt skriftspråk trenger nok litt oppussing).
- Skrive for samiske tidsskrifter, eller eventuelt norske tidsskrifter. Mulig også å filme og lage en liten serie man kunne fått publisert på Dagbladet/VG.
- Lage nettside man kunne tjent penger på, krever mye arbeid, men ser for meg at å lage en ressurs for automatisering kan være veien å gå, da jeg driver å utdanner meg som automatiker for øyeblikket. Tenker da å for eksempel få til en avtale med staten, om en 20% stilling eller noe mens jeg driver å seiler.
- Jobbe i havner, tenker da på for eksempel båtpuss eller lignende, men kan muligens også være muligheter for å bruke det fagbrevet jeg da forhåpentligvis har (automatiker).

Hadde satt pris på flere muligheter for å tjene penger mens man reiser. Tror ikke jeg trenger så altfor mange tusenlapper i måneden da jeg satser på en billig tilværelse med tanke på å bo i båt. Satser på å ha satellittelefon ombord, og ja vet det koster skjorta per MB med data (ca 7 kroner), men en e-post er heldigvis ikke rare greiene.

Tenkte sånn sett å muligens flytte i båten nå i sommer for å spare penger, må bare få den i stand først.



Det var en liten introduksjon på mine planer, men har tenkt ut mye mer også, selv om nok ikke alt er gjennomførbart.

Setter pris på innspill og konstruktiv kritikk smile.png . Har som sagt, null erfaring med seiling. Vet bare at jeg må ut å reise noen år for å se verden, og seilbåt virker som en veldig bra måte å gjøre det på.

 

EDIT 11/09-13: Link til bloggen min: http://ailuwest.com/

Endret av Paradokset
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Personlig hadde jeg neppe valgt en Albin: http://www.finn.no/f...&BOAT_MAKE=2637

 

Har selv "aldri" vært i en seilbåt, og kan ikke noe om seiling egentlig. Så jeg har mye å lære. Fant heldigvis ut at en på jobben har vært seilinstruktør, og han sa seg villig til å gi meg et kurs. Skal også seile båten med den forrige eieren, nå når jeg skal få båten "hjem".

 

Du bør være ops på pirater. De finnes ikke bare utenfor Somalia.

 

Skaff deg gjerne en

 

Ursuit Gemino Operative, 4-Tex Flytedress

 

http://www.seeberg.no/index.php/bekledning?page=shop.product_details&flypage=tpflypage.tpl&product_id=2671&category_id=669&keyword=Ursuit

 

om du skal seile i kalde farvann.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg neppe valgt en Albin: http://www.finn.no/f...&BOAT_MAKE=2637

Hvorfor ikke? For meg virker Albin Ballad som en veldig bra båt for formålet, og tviler på at jeg hadde fått noen bedre båt for 65 000.

 

Nå er sånn sett båt allerede kjøpt, og føler meg trygg på valget etter det jeg har lest på nettet.

 

Du bør være ops på pirater. De finnes ikke bare utenfor Somalia.

Ja, pirater er en fare. Men kanskje litt overdrevet? Ser for meg at pirater for ganske mye medieoppmerksomhet, da det nok selger godt. Men ja, er nok farvann hvor man bør være ekstra forsiktig. Noen forslag til forholdsregler?

 

Skaff deg gjerne en

Ursuit Gemino Operative, 4-Tex Flytedress

http://www.seeberg.n...&keyword=Ursuit

om du skal seile i kalde farvann.

Noe som skal vurderes avhengig av slikt som pris, men nå tenker jeg ikke å seile i kalde farvann. Skal rett sydover så fort jeg har startet seilasen :) .

 

Jeg skal definitivt ha en redningsflåte, ser prisen ligger på rundt 15 000 for en med isolert bunn.

Lenke til kommentar

Avreisedato burde du velge med omhu avhengig av hvilken rute du har tenkt og ta, mye å ta hensyn til angående vær og vind.

Hva tror du er best? Atlanterhavet først, eller mot Asia?

 

Har hørt piratfaren er "ganske høy" i Adenbukta (etter Suez), men hvor reell er denne?

 

Kan sånn sett endre litt på dato, men ikke mer med maks to måneder før eller en måned senere.

Endret av Paradokset
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hvorfor ikke? For meg virker Albin Ballad som en veldig bra båt for formålet, og tviler på at jeg hadde fått noen bedre båt for 65 000.

 

OK, er den så billig så.

 

Du har aldri seilt før. Du bør nok ha noen uker til havs med ulike strøm og vindforhold før du drar på en jordomseiling. Man kan ikke alltid stole på værmeldinger. I Finmark melder for eksempel Tv2 og storm.no noen ganger kuling og så blir det full storm. Du bør kunne behandle båten i full storm. Tåler den orkan? Jeg kommer fra Haugesund og vet hvilke krefter det snakkes om. Hvor godt kjnner du sjøen og har du vært mye i båt over kuling stryke?

 

Nautica, tenkte gjerne at du burde sjekke vinder og strømmer. Reiser du på riktig tid, kan du selie med vind og strøm.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Du har aldri seilt før. Du bør nok ha noen uker til havs med ulike strøm og vindforhold før du drar på en jordomseiling.

Ja, blir nok en god del seiling i sommer. Har blant annet satt av to uker med ferie, som skal brukes til seiling langs norskekysten.

 

Blir også mye seiling etter kysten i starten av jordomseilingen. Men ja, viktig å lære seg det som må kunnes :) . Skal kjøpe meg litt litteratur innenfor seiling. Noe å anbefale?

 

Man kan ikke alltid stole på værmeldinger. I Finmark melder for eksempel Tv2 og storm.no noen ganger kuling og så blir det full storm. Du bør kunne behandle båten i full storm. Tåler den orkan? Jeg kommer fra Haugesund og vet hvilke krefter det snakkes om. Hvor godt kjnner du sjøen og har du vært mye i båt over kuling stryke?

Albin Ballad skal være en solid båt utfra det jeg leser, om den tåler orkan vet jeg dog ikke. Men det kommer vel litt ann på om man er nær kysten eller på åpent hav? Hørt at bølgene ikke er like høye på åpent hav.

 

Nautica, tenkte gjerne at du burde sjekke vinder og strømmer. Reiser du på riktig tid, kan du selie med vind og strøm.

Ser at den Atlantiske orkansesongen offisielt startet 1. juni og er ferdig 30. november. http://en.wikipedia.org/wiki/Atlantic_hurricane_season

 

Noen som vet hvor lang tid en seiltur fra Nord-Norge til Kanariøyene vil ta? Tenker sånn sett å ha godt tid, så kommer ikke til å stresse.

Lenke til kommentar

Hva tror du er best? Atlanterhavet først, eller mot Asia?

 

Har hørt piratfaren er "ganske høy" i Adenbukta (etter Suez), men hvor reell er denne?

 

Kan sånn sett endre litt på dato, men ikke mer med maks to måneder før eller en måned senere.

 

Finnes mange jordomseiling-blogger, så anbefaler og lese disse, du kan også sende forespørsel til disse for og få et bedre grunnlag, det er ingen grunn til å gå i samme fella som andre har gjort :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Albin Ballad skal være en solid båt utfra det jeg leser, om den tåler orkan vet jeg dog ikke. Men det kommer vel litt ann på om man er nær kysten eller på åpent hav? Hørt at bølgene ikke er like høye på åpent hav.

 

Nå er ikke jeg seiler, så du får ta det jeg skriver med en klype salt. Det du skriver stemmer etter det jeg har hørt. Bølgene er krappere og farligere langs land, der bølgene som kommer inn møter de som slås tilbake.

Lenke til kommentar

Hvor man er plassert i forholdt til land er ikke avgjørende, det er dybden under båten som er viktig angående bølgefrekvensen.

Nordsjøen er et av de farligste farevann siden gjennomsnittlig dybde er ca 40. meter, så sjøen er veldig krapp, mang en lastebåt som har fått juling der ja.

 

Det viktigste er om masten er i bra stand, anbefaler og få en kjentmann til og inspisere mast/båt før man legger ut på lengre turer.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Fikk ikke Ragnar Thorseths viking skip kopier problemer i Middelhavet der bølgene var mye krappere enn i Atlanterhavet. Mener å ha lest om det eller sett Tv programmer om hans reiser med viking skip kopiene. Om det er tilfellet vet jeg dog ikke hvorfor bølgene var så krappe i deler av Middelhavet.

 

Rundt sydspissen av Afrika - kap horn - har jo også mange båter problemer med sterk vind og vanskelige strømmer.

 

Nå er jeg vokst opp med http://www.ryvarden.no/ fyr og Sletta som er kjent som en av de hardere havstrekninger langs norskekysten. Det er nok ikke så hardt der som ved Stadtlandet. Jeg heter jo Kjell Bleivik og Bleiskjærene er svært skumle. De ligger like under overflaten like ved skipsleia. At der ikke har vært flere ulykker der forstår jeg ikke.

 

Men nå har ikke jeg hatt problemer med Sletta og Ryvarden. Vi fisket mye der i robåt, selvsagt ikke i dårlig vær.

 

I Stillehavet skal man jo kunne navigere etter havstrømmene. Polyneserne brukte helt andre teknikker på havet enn vi som lever ved Atlanterhavet. Antagelig var de langt bedre seilere over store havstrekninger enn oss. De navigerte ikke bare etter stjernene, men brukte alle mulige signaler fra naturen som fugletrekk etc.

 

Se: Polynesian Odyssey

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Jeg tror TS finner ut at avreisedato kanskje blir noe annet enn 1. August. Jeg vil foreslå at du ikke forsøker å krysse noen verdenshav med én gang. Du kan kanskje lære deg å seile på to uker, men du vil ikke være i stand til å ta vare på deg selv eller fartøyet. I dårlig vær med seil du ikke klarer å reve, eller en genoa surret rundt storseilet mens vinden hyler og regnet pisker og 10 meter høye dønninger, hva gjør du da?

 

Langturseiling handler ikke om å håndtere hverdagen, det handler om å takle utfordringene på veien. Hva om motoren havarerer, og du skal til havn? Det er mer enn litt vanskelig å legge til for seil.

Lenke til kommentar

Les noen langturberetninger, der finner du svar på mange av de åpenbare spørsmålene om rute etc. Du skal vestover, dra fra Norge så du rekker å krysse Biscaya innen utgangen av august. Du krysser Atlanteren i november, eventuelt et stykke ut i desember.

Lenke til kommentar

I morgen skal jeg seile båten hjem :D . Skal også ta bilder, så man kan få sett den. Gleder meg til å komme i gang med oppussing. Har vært litt problemer med motoren, men den er nå overhalt av den forrige eieren, båten er også nettopp bunnsmurt noe som er deilig å tenke på :) .

 

Det viktigste er om masten er i bra stand, anbefaler og få en kjentmann til og inspisere mast/båt før man legger ut på lengre turer.

Hva legger du i en kjentmann? Er det bare skader i metallet man skal se etter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror TS finner ut at avreisedato kanskje blir noe annet enn 1. August. Jeg vil foreslå at du ikke forsøker å krysse noen verdenshav med én gang. Du kan kanskje lære deg å seile på to uker, men du vil ikke være i stand til å ta vare på deg selv eller fartøyet. I dårlig vær med seil du ikke klarer å reve, eller en genoa surret rundt storseilet mens vinden hyler og regnet pisker og 10 meter høye dønninger, hva gjør du da?

Skal bruke sommeren i år på å lære meg seiling. Men slikt som erfaring med storm kan man vel egentlig kun få gjennom å seile i en storm(?). Blir nok sånn sett å dra til neste år, da jeg ikke greier tanken på å måtte drive å jobbe hver dag så særlig mye lengre. Har lyst til å dra ut å reise :) .

 

Langturseiling handler ikke om å håndtere hverdagen, det handler om å takle utfordringene på veien. Hva om motoren havarerer, og du skal til havn? Det er mer enn litt vanskelig å legge til for seil.

Å legge til kai uten motor er sikkert vanskelig ja, men er vel noe man kan øve på? Muligens jeg kjøper meg en liten påhengsmotor i tillegg til den innebygde som er i båten nå.

Lenke til kommentar

Les noen langturberetninger, der finner du svar på mange av de åpenbare spørsmålene om rute etc. Du skal vestover, dra fra Norge så du rekker å krysse Biscaya innen utgangen av august. Du krysser Atlanteren i november, eventuelt et stykke ut i desember.

Skal lese meg opp :) . Har sjekket litt på diverse blogger og forum, men skal nok også få lest noen bøker. Noe å anbefale?

 

Hvis jeg skal krysse Biscaya innen utgangen av august, må jeg nok dra tidligere fra Norge da jeg bor i nord-Norge. Men det er vel også mulig å følge kysten av Frankrike, eller er det stormer der også?

Endret av Paradokset
Lenke til kommentar

Mye drittvær langs kysten av Frankrike utover høsten, men det lar seg jo selvsagt å finne værvinduer utover -- uansett om du krysser Biscaya eller går langs kysten.

 

Av bøker finnes det mye: Sorgenfri og Ragnar Kvams bøker kan være en god start.

Lenke til kommentar

Skal bruke sommeren i år på å lære meg seiling. Men slikt som erfaring med storm kan man vel egentlig kun få gjennom å seile i en storm(?). Blir nok sånn sett å dra til neste år, da jeg ikke greier tanken på å måtte drive å jobbe hver dag så særlig mye lengre. Har lyst til å dra ut å reise :) .

 

 

Å legge til kai uten motor er sikkert vanskelig ja, men er vel noe man kan øve på? Muligens jeg kjøper meg en liten påhengsmotor i tillegg til den innebygde som er i båten nå.

 

Jepp, det må en bare erfare, noe kan læres gjennom kurs, og det finnes nok en garvet seiler eller fem i en havn nær deg som kan tenke seg å lære deg et par knep. Men jeg ville heller lært å seile i en storm langs min egen kystlinje, hvor jeg vet jeg kan bli reddet, enn midt på altlanteren.

 

Alt kan øves på, klart det, men det tar tid. Å bli en sjødyktig seiler tar tid, mer enn én sommer. Å bli klar for å seile rundt verden, det er en vel aldri. Tenk på det som å kjøre bil, det er lett, helt til noe går galt, eller forholdene endrer seg. Å seile i uvær er som å kjøre ned en bratt bakke midtvinters. Du kan ikke stoppe, du må vite hva du skal gjøre, og gjøre det. Det går fint siden du har hatt god kjøreopplæring, og kjørt bil et par år. Er du heldig, har du hatt både Volvo og BMW, og har lært litt om biler. Da håndterer du det fint. En sommer med godværsseiling er som å slippe ei 18 år gammel jente utfor den samme bakken. Hun har kanskje en viss anelse om hva hun burde gjøre, men mest sannsynlig går det galt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om jeg først skulle kommet ut for en storm ville jeg mye heller vært midt i Atlanteren enn i Nordsjøen, men det er nå en liten avsporing. Hvorvidt det er forsvarlig å dra neste år eller ikke avhenger veldig mye av hvor mye trådstarter får seilt før den tid og hva slags erfaring han får; om det blir et år med alvorlig mye seiling under masse forskjellige forhold kan det jo gi mye kunnskap på kort tid, men dette tipper jeg er noe trådstarter må ta en liten sjekk med seg selv neste vår for å finne ut om kunnskap, skute og lommebok holder til avreise i 2014 eller om det trengs en utsettelse.

Lenke til kommentar

Hva legger du i en kjentmann? Er det bare skader i metallet man skal se etter?

 

Hvis vi tar for oss masten/riggen, er det flere ting man burde sjekke.

 

Alle gjennomføringer, popnagler og mastefoten må sjekkes for iring og sprekker, alle hull i masten må være runde uten skarpe kanter siden det kan forårsake sprekkdannelse. Alle tau må sjekkes for rifter/slitasje og er de stive prøv å vask de i en vaskemaskin på ull-program med Biotex, alle sjakler burde byttes samt trinsehjulene må renses og smøres opp.

Er det gjennomgående mast må man sjekke mansjetten, kilene og innfestningen i bunn av båten for skader/sprekker samt at alle boltene er der, normalt pleier alle elektriske ledningen og være skjøtet i bunnen når man har gjennomgående mast, sjekk disse for korrosjon og spray på lys tektyl i koblingspunktet.

 

Sjekk også alle festepunktene for løse skruer, sprekker og lekkasjer.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...