Diablonor Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Hei! Jeg kjøpte meg en selvbygd HTPC for et par uker siden. Jeg hadde gjort en tabbe med å kjøpe RAM som ikke var støttet, så som en løsning tok jeg 2 av 8 GB fra min stasjonære maskin. Med 2 GB på HTPC og 6 GB på min arbeidsstasjon, tenkte jeg alt skulle gå bra! HTPC funker kjempebra, men arbeidsstasjonen derimot var ikke like heldig. Det første jeg reagerte på, var at med 3 x 2GB brikker, sto det kun 2GB tilgjengelig. Jeg stusset litt over det, men tenkte at det hadde med at jeg hadde tatt en vilkårlig brikke ut av pcen. Siden det ikke var noe behov enda, å ha mer enn 2 GB RAM, lot jeg det være mens jeg ventet på nye brikker. Nå som jeg har fått mine nye brikker, satte jeg først opp HTPC, som nå har 8 GB og leke med, mens min stasjonære som nå har 8 GB også, ikke er like heldig. Igjen står det at jeg kun har 2 GB ledig. Etter litt sjekking, fant jeg ut at 6 av 8 GB er "Hardware Reserved". Og at kun 2GB er available. Hendig som jeg tror at jeg er med pc, søker jeg litt rundt på nett for å løse dette selv. Mens jeg skriver dette sitter jeg fortsatt kun med 2 GB RAM tilgjengelig, og 6 GB reservert. Dette er det jeg har prøvd hittil: Resette BIOS. Testet 1 og 1 brikke. Testet 2 og 2 brikker (I par). Testet alle 4. Installere nyeste chipset Flashe BIOS til siste versjon Endre instillinger i BIOS slik som instruert på noen nettsider. Sjekket msconfig ikke har max ram huket av. Jeg hadde 8 GB tilgjengelig for 2 uker siden, men nå er det altså gått galt, og windows mener jeg trenger hele 6GB reservert til hardware. Andre stedet jeg har sett, er det snakk om at under 800 MB trengs til hardware. Her har jeg virkelig kjørt meg fast, så her trenger jeg hjelp. Det er nå så ille at dette er 2. gang jeg prøver å skrive posten, siden jeg får bluescreen om jeg kjører mer enn 5 programmer på en gang.. På forhånd takk! Lenke til kommentar
otl Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Under avanserte oppstartsalternativer, hvis du huker av for maksimal minnestørrelse, har du prøvd det? Lenke til kommentar
Diablonor Skrevet 6. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2013 Under avanserte oppstartsalternativer, hvis du huker av for maksimal minnestørrelse, har du prøvd det? Du mener jeg skal sette et maximum? For jeg har alt kontrollert at den IKKE er huket av. Lenke til kommentar
otl Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Huk den av og se. Ikke sett noe maksimum. Blir vel maksimum når du huker den av Endret 6. mai 2013 av otl Lenke til kommentar
Diablonor Skrevet 6. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2013 Når jeg huket av ble den satt til 8192, men når jeg restartet var det fortsatt kun 2 GB ledig, og 6 GB reservert. :/ Lenke til kommentar
myhken Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Er ikke skjermkortet som plutselig har fått tildelt så mye RAM da? (tviler vel egentlig, for 6 GB er mye). Men kanskje greit å sjekke. Lenke til kommentar
Diablonor Skrevet 6. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2013 Jeg lastet ned et program: RAMMap. Dette kartla hva som tok hva om ram. Her hadde Driver Locked (Som ble forklart i artikkelen at var drivere, bla. skjermkort) omtrent 1 MB satt av bare. Her er et skjermbilde fra task manager og resource monitor: Her er et skjermbilde fra RamMap: Lenke til kommentar
Diablonor Skrevet 6. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2013 Har kjørt en memtest - Ingen feil. Har avinstallert alt som starter opp med windows: Steam, Norton Internet Security, uTorrent, Skype. Jeg har oppdatert skjermkort driver, og jeg har knotet rundt på alle BIOS instillinger som er relatert til minne på noen som helst måte. Jeg fikk hele 0,9 mer GB med minne (??). Neste plan er å reinstallere windows, og håpe på det beste! Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Blir all RAM (8GB) listet i BIOS? Hvis du booter en Linux-distro fra DVD/minnepenn, finner da OS-et all RAM? Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 (endret) Hvilket hovedkort har du? Har du sjekket sidevekslingsfil (Swapfil).? (Om det er det samme på win8 som på win7. Glem at jeg spurte, har jo ingenting med RAM-bruk å gjøre Endret 7. mai 2013 av MariusSR Lenke til kommentar
angeland89 Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 jeg tror du skal bytte rundt på brikkene jeg vet at noen hk er litt sære på slikt du har 4 slotter og de er normalt satt opp slik CPU< 2a, 1a, 2b, 1b>enden av kortet (Det er derfor de er farget annen hvert) Hvis du har minne i 2a, 1a og 2b så slitter telleren ved 1b da den er tom. flytt brikken din fra 2b til 1b altså fra CPUen så setter du inn ram i de 2 første plassene og så en i siste. Lenke til kommentar
Diablonor Skrevet 7. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2013 (endret) Etter en reinstallasjon er problemet vedvarende. Sitter nå på en helt frisk installasjon av windows 8 (Nytt image lastet ned fra e-Academy og satt på USB før installasjon). Blir all RAM (8GB) listet i BIOS? Hvis du booter en Linux-distro fra DVD/minnepenn, finner da OS-et all RAM? Ja, alt blir listet i BIOS. Jeg skal teste med en live-usb senere i dag! Hvilket hovedkort har du? Har du sjekket sidevekslingsfil (Swapfil).? (Om det er det samme på win8 som på win7..) Jeg har EVGA P55 FTW. 3072 MB er for øyeblikket satt av i sidevekslingsfilen, dette er automatisk satt opp i windows 8. jeg tror du skal bytte rundt på brikkene jeg vet at noen hk er litt sære på slikt du har 4 slotter og de er normalt satt opp slik CPU< 2a, 1a, 2b, 1b>enden av kortet (Det er derfor de er farget annen hvert) Hvis du har minne i 2a, 1a og 2b så slitter telleren ved 1b da den er tom. flytt brikken din fra 2b til 1b altså fra CPUen så setter du inn ram i de 2 første plassene og så en i siste. Har testet forskjellige kombinasjoner. Alle minnebrikkene er fra samme sett (4 x 2 GB) Det merkelige var at jeg kun tok ut en brikke, og satt tilbake på samme plass, så det var ingen forskjell på hva osm satt hvor fra før og etter. Jeg har 4 brikker med 2GB, som fyller alle slots. Ingen slots er frie Endret 7. mai 2013 av Diablonor Lenke til kommentar
Diablonor Skrevet 7. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2013 Da har jeg endelig fått tilbake mine etterlengtede RAM! Det endte med at jeg resatte BIOS til "optimal defaults", som det heter i min BIOS. Etter en restart da var RAM på 8 GB igjen! Akkurat hvorfor dette ikke funket første gangen jeg gjorde det, vet jeg ikke, men er uansett glad for at det er fikset! Tusen takk for all hjelp og alle tips! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå