fmoe68 Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Lurer på om noen har tips om hvordan jeg kan feilsøke følgende problem: Har en Asus laptop med Geforce GTS 360M skjermkort, i5 prosessor og Windows 7 operativsystem. For ca 14 dager siden begynte skjermen å oppføre seg rart med mange tilfeldig flimrende rektangulære pixler i flere farger. Følger ikke noe bestemt mønster, forekommer over hele skjermen. Jeg mistenkte feil med skjermkort eller driver til dette, har oppdatert driveren uten noen forbedring. Neste tanke er jo at skjermkortet er ødelagt, men det rare er at det er kun når man er logget inn som bruker at skjermen oppfører seg slik! Oppstartsbildet før innlogging og og avslutningsbildet når man logger ut er glassklart og feilfritt. Har flere brukerkontoer på denne maskinen og samme feil gjentar seg på disse. Hvis skjermkortet var ødelagt skulle man kanskje tro at også oppstart/innloggingsskjermen hadde disse forstyrelsene?? Lenke til kommentar
Djn Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Jeg mistenker at skjermbildene når man ikke er pålogget gjøres i 2D, mens alt i pålogget tilstand sendes gjennom en 3D-motor (strengt tatt DWM, som er en compositor - men den tegner vel via direct3D). Du kan prøve å skifte til et "klassisk" windows-tema og se om det fortsatt skjer? Alternativt så brukes det vel mye mer grafikkminne i pålogget tilstand, så det kan kanskje hende det er en minnebrikke som sliter. Uansett - det høres litt ut som en maskinvarefeil. Den enkleste sjekken er vel å lage deg en usb-stick med et annet OS (ubuntu elns) og boote fra den: Hvis det fortsatt skjer, så er det maskinvaren. Hvis den ikke har noen problemer, kan det være windowsinstallasjonen. Endret 6. mai 2013 av Djn Lenke til kommentar
fmoe68 Skrevet 6. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Takk for tips! Skiftet til "klassisk" utseende, og flimringen forsvant fra det vanlige skjermbildet og er også helt borte når jeg "klikker" rundt på pc`en og bruker enkle programmer. Men så fort jeg går på nett eller kjører DVD er den tilbake. Tyder kanskje på feil med skjermkortet selv om jeg ikke får noen feilmeldinger i enhetsbehandling eller når jeg kjører NVIDIA sitt testprogram?? Skal prøve og teste med annet OS i kveld hvis jeg får tid... Endret 6. mai 2013 av fmoe68 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå