Gå til innhold

Spørsmål om fagkombinasjon for lærer på VGS - Ungdomsskole

Anbefalte innlegg

Hei, hei alle sammen! :)

Jeg strever med valgets kval, og tror at det er mange lærere og andre som kan hjelpe meg her inne.

Jeg går bachelor i naturgeografi ved UIB første året, og tenker å fullføre bachelorgraden min i det, og jeg ser ikke vitsen i å bruke flere år på et fag som er veldig lite i skolen, og vil heller bygge på med et tredje fag.

Jeg har 30 stp i samfunnsfag fra Høgskolen Stord, Haugesund, og vil bruke disse i de frie studiepoengene i bacheloren, i tillegg til at jeg vil ta 30 nye stp i samfunnsfaglige fag ved UIB.

Dermed vil jeg etter ferdig bachelor ha undervisningskompetanse i Geografi og Samfunnsfag.

Etter det vil jeg ta et tredje fag, noe jeg vil komme inn på straks.

Til slutt vil jeg avslutte med å bygge på med PPU årsstudie, eller deltidsstudie i PPU.

Jeg er klar over at geografi er et veldig lite fag på VGS, og vil gi meg undervisningskompetanse i Geografi, og geofag som er tidbudt ved kun få skoler. I tillegg vil det bare gi kompetanse i å undervise i samfunnsfag ved u.skolen, noe jeg vil kunne uansett iom at jeg tar samfunnsfag årsstudie.

Derfor tenker jeg som sagt å ta et årsstudie i et tredje fag, for å ha flere baller å sjonglere med og for å bli mer attraktiv.

Her har jeg tenkt flere fag.

Et av de kjekkeste fagene jeg liker er historie, men det vil neppe lønne seg, for da får jeg ikke flere undervisningsfag hvis jeg må arbeide på u.skolen.

Det andre faget som jeg liker veldig godt er idrett. Dette er et fag som jeg tror ville vært veldig kjekt å kombinere med 2 andre mer teoretiske fag som samfunnsfag og geografi er, for å få litt variasjon.

Det tredje faget er naturfag. Jeg har ikke tatt realfag på vgs, ingen kjemi, fysikk, biologi etc, men jeg tror jeg skulle klart å kommet meg gjennom et årsstudie i dette faget. Og som jeg husker var kjemien/fysikken ikke en veldig stor del av faget i skolen, på VGS/u.skolen?

Selve undervisningen i dette faget tror jeg hadde vært greit, men jeg blir litt redd ved tanken på det iom at jeg ikke har realfag fra før av. I naturgeografien har vi litt biologi, geologi, etc. Men sant skal være sagt, at jeg ville heller kunne undervist i idrett enn i naturfag.

Så kommer nøtten.

Med hvilket fag ville jeg blitt mest attraktiv med? Jeg skal jo få jobb.

Jeg tror selv naturfag, men hvordan er behovet for idrettslærere på VGS og i u.skolen? De sier jo at det er behov for lærere.

Ville jeg blitt attraktiv eller fått jobb med bachelor i Geografi, årsstudium i Samfunnsfag og Idrett?

Ingenting ville vært bedre da dette er faget jeg helst vil undervise i.

Jeg kan også tilføye at jeg ikke tenker å arbeide i noen storby, det vil bli i mindre byer/plasser.

Kan legge ved at jeg er en 24 år gammel mann, og har jobbet både på psykiatrisk avdeling med stemningslidelser, som personlig assistent hos flere, og på gamlehjem og i hjemmesykepleien i flere år. Dette må jo telle litt når jeg søker?

Så har jeg et par bonus spørsmål til de av dere som har peiling.

Vil jeg kunne undervise i sosialkunnskap og sosialantropologi med et årsstudium i samfunnsfag?

Vil jeg kunne undervise i Historie med bachelor i geografi og samfunnsfag årsstudie? Hadde 10 stp ren historie på samfunnsfagslinjen ved Høgskolen Stord/Haugesund.

Det ble en lang tekst, men jeg måtte få fram de forskjellige siden av saken :wee:

Tusen takk til alle som orker å hjelpe en stakkars mann!

Og ha en fortsatt fin dag videre :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...