fox Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Jeg er først og fremst sjokk, deretter er jeg ganske forbannet over denne hele saken. Det var en kveld ved biltema butikk i Alna, Oslo. Jeg var inne på butikken og sjekket biltema.no med skiltnummeret jeg har på bilen for å finne fram den dynamoen som jeg trenger. Jeg fikk fram et ref.nr og leverte den til delelageren, ansatten der hentet den og la den i posen sammen med kvitteringen. Alt var greit. Inntil jeg besøkte en kompis og skulle bytte dynamo i bilen min, fant jeg ut at jeg har fått en dynamo som ikke passer til bilen min. Så dro jeg tilbake til butikken og bad å få den byttet. De sa at det går ikke for plast rundt varen er revet av, jeg forklarte at jeg har faktisk ikke rørt den. Esken var brukt og plast var revet av da jeg fikk den. Etter å ha snakket fram og tilbake med dem, ringte de til ansatten som jeg kjøpte varen av. Vet dere faen hva han sa??? At esken var i perfekt stand og plast var IKKE revet av da jeg fikk den. Han ljuger som det renner ut fra ham. Vi kranglet litt, så plutselig påstod de i butikken at det er ingen bytterett på elektrotikk og sa hadet. Jeg har aldri følt meg så dårlig behandlet. Hvilke rettigheter har jeg? Er saken tapt for meg? 1100kr for dynamoen som jeg ikke har brukt for er mye for meg, jeg trenger pengene til å kjøpe den riktige dynamoen. De har veiledet meg til en feil dynamo, så ga de meg en brukt dynamo og tilslutt mente de at jeg har ingen angrerett. Ei heller har de informert at det er ingen angrerett/bytterett på varen, det visste jeg ikke! Mvh en fortvilet Fox Endret 6. mai 2013 av Fox Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Jeg har vært i en lignende sak med de, spilte du på at det var feil i deres reg. nummer system og at dette var produktet DE sa kom til å passe DIN bil? Jeg gjorde iallefall det og kom igjennom grunnet dette. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Om du så hadde åpnet plasten/embalasjen så har du allikevel fått feil vare og har krav på avhjelp. Dvs ny vare eller heving av kjøp om de ikke kan levere rett vare. Se her for mer info: http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon/rettigheter-n%C3%A5r-noe-er-feil At embalasjen her er brutt er i seg selv ikke en gyldig grunn for avslag. Du har med andre ord rettighetene dine i orden. Og da er det viktig for deg å kunne bevise/sannsynliggjøre at du har bestilt rett vare, men fått utlevert feil. Lenke til kommentar
fox Skrevet 6. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2013 Jeg har vært i en lignende sak med de, spilte du på at det var feil i deres reg. nummer system og at dette var produktet DE sa kom til å passe DIN bil? Jeg gjorde iallefall det og kom igjennom grunnet dette. Ja, jeg brukte mitt skiltnummer for å finne fram den riktige dynamoen. Som er forresten den: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Dynamo/Dynamo/DYNAMO-63617/ Og jeg har VW Vento 95mod. Utrolig at jeg fikk en brukt varer, som tilsier at noen har byttet den inn før. Og nå får jeg ikke byttet den inn pga den hadde ikke plasten/embalasjen. Det verste av alt er jo at ansatten ljuger som faen! Jeg har aldri opplevd at en ansatte gidder å ljuge om sånt. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Spørs om vedkommende bevisst lyver. Sannsynligvis er det vanskelig å huske akkurat hvilken tilstand _alle_ varer som en selger er i, og at man dermed lett antar at den var i perfekt tilstand når den ble solgt. Lenke til kommentar
fox Skrevet 6. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2013 Spørs om vedkommende bevisst lyver. Sannsynligvis er det vanskelig å huske akkurat hvilken tilstand _alle_ varer som en selger er i, og at man dermed lett antar at den var i perfekt tilstand når den ble solgt. Han husker nok meg, for jeg er døv. En som skiller seg ut husker alle, sånt er det bare for min del. Men uansett han kjente meg igjen da jeg kom tilbake. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Han kjente nok igjen deg muligens, men det er ikke sikkert at vedkommende husker varen du ble solgt. Lenke til kommentar
fox Skrevet 6. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2013 Da kan han ikke være råsikker på at det var plast på og anklaget meg å ha tatt vekk plasten rundt. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Vel, om du har bestemt deg for at vedkommende lyver så har du jo åpenbart bestemt deg for det. Rettighetene i henhold til forbrukerkjøpsloven har du uansett, så les litt på den linken eg la ved så har du noe å slå i bordet med Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Jøss, det overrasker meg. Jeg har alltid fått utmerket service på biltema når det gjelder bytting og retur. Men hør på hva nomore sier. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Blås i bytteretten, her reklamerer du. Tingen du har fått svarer ikke til opplysninger selgeren har gitt om tingen og dens bruk, jfr. forbrukerkjøpsloven pgf 16 (1) ©, nemlig at denne tingen skal passe til din bil. Dette utgjør en mangel. Krev omlevering av en ting som passer til din bil, alternativt heving av kjøpet. 3 Lenke til kommentar
fox Skrevet 8. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2013 (endret) Har fått svar fra sjefen. Fyfaen, nå endrer ansatten forklaring. Enda nytt løgn. Hei Din fremstilling av saken stemmer ikke overens med hva de ansattes verson, de sier at du var informert om at vi ikke har bytterett på dette produktet og at det ble pakket opp her for at du skulle se på det, for nøye å vurdere om det passet.. Dette er jo en annen fremstilling enn din.. I første omgang sa ansatten at jeg hadde tatt vekk plasten, ergo ingen bytterett. Og nå sier hsn vi pakket den opp sammen og sett på den. Har sagt at det går på reklamasjon. Fyfaen, merker st jeg er irritert på dem. Endret 8. mai 2013 av Fox Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Har selv aldri opplevd Biltema som vanskelige på retur. Deres returbetingelser er følgende: Varene byttes eller tilbakekjøpes hvis følgende vilkår oppfylles: •Varen er ubrukt, dvs. ikke ødelagt eller skadet. •Orginalforpakningen er uskadet, dvs. brukbar. Oljer og kjemikalier som mangler forsegling, byttes ikke. •Kassakvitteringen må fremlegges. •Bytte eller tilbakekjøp skjer innen 30 dager fra innkjøpsdato. Disse reglene gjelder uten unntak. At eventuell plastbeskyttelse skal være vekk gjør jo ikke pappesken rundt ubrukbar. Jeg ville uansett sendt en klage til Biltema sentralt. Biltema har ikke anledning til å markedsføre en garanti som ikke er reell, dette kan påklages til Forbrukerombudet. Når det gjelder saken din så kan du uavhengig av dette, og som krikkert skriver, reklamere på gjenstanden. De har solgt deg en del som ikke passer bilen din til tross for at deres delekatalog informerte deg om at den skulle passe. Vil de ikke gi deg pengene tilbake, kan du ta kontakt med Forbrukerrådet. De kan også hjelpe deg med å sette opp en klagesak til Forbrukertvistutvalget. Jeg håper saken ikke går så langt, men da ville jeg nok også krevd erstatning for dekning av prisforskjell etter forbrukerkjøpsloven §53, jfr. §33. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå