Gå til innhold

Hjemmeserver - Synspunkter på oppsett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ECC på Wikipedia

Open poster skal kjøre både ESXi og FreeNAS. I et virtuelt miljø hadde jeg ikke jeg valgt en løsning uten ECC. I tillegg kjører FreeNAS ofte på ZFS filsystem hvor det sterkt anbefales ECC memory i server for å unngå problemer.

Vær obs på at Intel S1200KPR som fikk en anbefaling over ikke støtter VT-d dersom det skal brukes til ESXi. Du trenger derimot ikke Xeon prosessor, jeg har en firewall/router basert på dette hovedkortet og en i3 prosessor og ECC minne.

Ellers, så hadde jeg valgt software raid, ikke hardware. Mange hjemmeservere har store mengder av media (filmer tv-serier, musikk) som ikke er kritiske data. I et slikt scenario hadde jeg valgt å bruke et ZFS mirror I FreeNAS for virkelig kritiske data som foto etc, og valgt å ha media etc. uten noen form for raid for å få mer plass. Om man mister Terminator 3 er det ingen krise.

my 2 cents

• Liker 1
Lenke til kommentar

ECC er essensielt på en filserver dersom man skal kjøre software RAID. Jeg har selv opplevd å kjøre et mdadm array delvis i dass (mdadm klarte å tvinge arrayet sammen igjen etter litt om og men) på grunn av flere minnebrikker med feil som ikke ble detektert før det etterhvert dukket opp kernel-panics i et system som ellers var uendret. Som regel fungerer minnebrikker fint og da får man heller ingen problemer, men dersom man skulle få noen feil slik som i mitt tilfelle vil ECC være en viktig faktor. Selv google som stort sett benytter billig-hardware tar seg råd til ECC-minne.

Software RAID på en ESXi server er et uklokt valg om man verdsetter dataintegritet kombinert med ytelse. Med en løsning som f.eks FreeNAS som en storage appliance har du i praksis iSCSI eller NFS å forholde deg til. NFS er som default sync, mens iSCSI som default er async. ESXi kjører som standard alle sine skriveoperasjoner mot storage som sync, noe som vil si at alle data må skrives til non-volatile lagring før operasjonen er vellykket. Ytelsen med dette er horribel for VMene. Mange velger da å kjøre maksimal risikosport og sette NFS til async (alternativt iSCSI er som default kjører async) noe som går helt fint for vanlig data siden sannsynligheten er lav for at det pågår noen viktige skriveoperasjoner om noe skulle tryne helt brått, men VMer jobber stort sett hele tiden mot lagringssystemet med viktige systemfiler så du er nærmest garantert at et eller annet blir korrupt ved strømbrudd selv om du f.eks kjører ZFS på det underliggende filsystemet på lagringsserveren.

Den eneste virkelig pålitelige måten å kjøre sync med god ytelse er å benytte en RAID-kontroller med cache og BBU. Vanligvis er jeg kjempefan av software RAID til nærmest alle formål, men mot kritiske løsninger som konstant benytter sync av integritetsårsaker, dvs database-servere og ESXi, så har man i praksis ingen andre valg enn å ha cache med strømbackup i lagringssystemet for å oppnå brukbar ytelse.

Dersom ditt eneste formål er å kjøre virtualisering på serveren med RAID i en eller annen form ser jeg egentlig ingen annen utvei enn ECC og hardware RAID med cache og BBU selv til hjemmebruk. Det dreier seg ikke om paranoia, men snarere om å unngå helt åpenbare fallgruver.

Det er også verdt å legge merke til at ESXi på ingen måte er kompatibelt med hva som helst. Det greieste er å kjøpe et serverhovedkort med Xeon. Supermicro har mange hovedkort laget for rimeligere Xeon-prosessorer med ECC og Intel server NICs, samt IPMI out-of-band managementport. Det vil være et tryggere og bedre valg som ofte blir rimeligere totalt sett. Et skikkelig Intel server NIC koster alene så mye at man fort overstiger besparelsene ved å gå for et desktop-hovedkort med innstikkskort.

Endret av marsboer
Lenke til kommentar

@marsboer:

Takk for langt og detaljert innlegg.

Jeg kjører i dag esxi server med lokal storage uten raid, men har noen VMs på en QNAP med to speilede disker. Det har fungert i 4 år uten problemer over NFS.

Jeg planlegger å erstatte QNAP med en FreeNAS med ZFS mirror for VMs. FreeNAS server planlegges med ECC. Kan jeg regne med problemer?

@Open poster: Sorry for hi-jacking av tråden, men spørsmålet mitt er jo tett opptil det du lurer på også :-)

Lenke til kommentar

Kan melde at systemet fungerer smertefritt.

En artig oppdagelse jeg gjorde var at siden Intel-kortet støtter ekstern strømtilførsel (en vanlig laptop-lader funket fett) trenger jeg faktisk ikke en intern strømforskyning i det hele tatt så lenge jeg bare har to disker tilkoblet! :D Da sparte jeg enda mer plass og varmeutvikling :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...