TST Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Ukens podkast handler om hvordan The Elder Scrolls har blitt et fenomen. Les hele saken Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Litt pussig bildebruk i artikkelen, men ok. Daggerfall vil alltid ha en spesiell plass i hjertet mitt. Kunne godt ha tenkt med noe lignende igjen, for en gangs skyld var man en del av skikkelig stor verden. Lenke til kommentar
HeatedCoffee Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 >The Elder Scrolls VI: Skyrim Oh boy, I wish. Er ikke spesielt begeistret for ESO, frister mye mer med et TES VI. 1 Lenke til kommentar
RadJostein Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 >The Elder Scrolls VI: SkyrimOh boy, I wish. Er ikke spesielt begeistret for ESO, frister mye mer med et TES VI. Feilen er fiksa Ellers: 100% enig. Det eneste positive med ESO er at Todd Howard sitt team ikke er bundet opp i det, men får holde på med sitt nye prosjekt (som jeg antar er Fallout 4 eller ES VI) Lenke til kommentar
Aniratak Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 >The Elder Scrolls VI: SkyrimOh boy, I wish. Er ikke spesielt begeistret for ESO, frister mye mer med et TES VI.Feilen er fiksa :)Ellers: 100% enig. Det eneste positive med ESO er at Todd Howard sitt team ikke er bundet opp i det, men får holde på med sitt nye prosjekt (som jeg antar er Fallout 4 eller ES VI) Tipper de er i startfasen med TES VI, og kommer til å jobbe i det stille med dette de neste to årene før ryktene begynner å surre på overflaten. Fallout 4 derimot er vel det store prosjektet de har flagget med de siste mnd. "Det største spillet vårt hittill". Oh boy, det er vel en indikasjon på hva vi har i vente med TES VI. For de som tenker at The Evil Within kommer til å sinke prosessen må jeg bare påpeke at det er et annet Bethesda-team som jobber med dette også. Som med TESO.. "Søster-selskap"? Er det det det heter? Lenke til kommentar
Populært innlegg radiohodet Skrevet 6. mai 2013 Populært innlegg Del Skrevet 6. mai 2013 Haha, Todd Howard undervurdert spilldesigner, ja. Kan vel være enig om det er salgstall som måles, fordi han jo har forstått at neddumming er det som skal til for å få suksess. *STØNN* *Mer STØNN* http://www.uesp.net/wiki/Differences_Between_Morrowind,_Oblivion,_and_Skyrim *Mmmmmmm* *STØNN* Morrowind var nok mer flaks enn dyktighet fra Bethesdas side i forhold til kvaliteten. Det kom ut på et tidspunkt hvor Baldur's Gate 2 hadde bevist at store, komplekse rollespill faktisk kunne selge. Det var ganske naturlig at Bethesda gjorde sin store verden mer fokusert, men samtidig beholdt komplekse rollespillsystemer som Bioware og Black Isle beviste fungerte. Hovedfokuset lå fremdeles på PC, fordi det var helt naturlig ettersom alle de andre Elder Scrolls-spillene var laget til PC og de var aldri noen megasuksesser. Etter Morrowinds suksess så var det naturlig at fokuset ble flyttet mot konsoll om de ville selge enda mer. Grand Theft Auto 3 forandret spillindustrien, og det var jo også en åpen verden der man bare bytter ut sverd og magi med våpen og biler, men uten alle disse forvirrende og kompliserte rollespillreglene som den gjennomsnittlige spilleren ikke forstår. Møt Oblivion. Siden har man bare fortsatt på den stien, i naturlig takt med resten av bransjen. Skyrim kan vel knapt nok kalles noe rollespill lenger. Alt er kan gjøre alt uten begrensninger, nesten ingen egenskaper, ingen valg. Tør ikke tenke på hva de kommer til å finne på med Elder Scrolls 6. Heldigvis har vi inXile og Obsidian. Sistnevnte klarte til og med å redde Fallout-universet etter Bethesdas radbrekking av hjertebarnet deres, selv om de hadde en forferdelig spillmotor å jobbe med. Jeg regner med Bethesda kommer til å gjøre sitt beste for å dra Fallout ned i søla igjen før de forhåpentligvis lar Obsidian prøve å redde det igjen. 11 Lenke til kommentar
Aniratak Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Haha, Todd Howard undervurdert spilldesigner, ja.Kan vel være enig om det er salgstall som måles, fordi han jo har forstått at neddumming er det som skal til for å få suksess.*STØNN* *snipp snipp* Jeg er en av de som kom inn i TES 5. Hadde ikke hørt om serien før det. Har lurt på noe en stund.. Jeg syns Skyrim er helt fantastisk. Finnes det spill med så "avansert" gameplay som Morrowind hadde i dag? Eller har alle spill generelt blitt "dummet ned"/forenklet? Skrekken er vel om det ender opp med Fable-gamplay. Lenke til kommentar
PetriZide Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 *snip* *Mmmmmmm* Å fy flate jeg elsket inventory'et i Morrowind. Blir mektig lei av å scrolle metervis med tekst for å equippe ting. Lenke til kommentar
RadJostein Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Må si jeg er sterkt uenig med kritikken av Skyrim som "fordummet" eller at Todd Howard ikke er en god spilldesigner. Jeg syns han er en av de aller største i bransjen nå, og han leverer fantastiske, ambisiøse spill. Jeg vil ikke hive meg på "the hate train" 2 Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Skyrim er kraftig fordummet sammenlignet med Morrowind. Bare det at spillet holder deg i handa og viser veien hele tiden er plagsomt. Mye morsommere slik det var i Morrowind der man fikk noen vage beskrivelser og faktisk måtte lete litt selv... 1 Lenke til kommentar
Aniratak Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Må si jeg er sterkt uenig med kritikken av Skyrim som "fordummet" eller at Todd Howard ikke er en god spilldesigner.Jeg syns han er en av de aller største i bransjen nå, og han leverer fantastiske, ambisiøse spill. Jeg vil ikke hive meg på "the hate train" Tusen takk! Jeg er 100% enig med deg! Har vel følt meg litt alene med disse oppfatningene i det siste.. Hører folk klager over TES-vendinga hele tiden. Jeg er litt interessert i om denne oppfatningen av at TES har blitt "dummet ned" handler om Skyrim alene, eller om det er en generell oppfatning av spillbransjen de siste årene. Jeg syns Skyrim er et helt fantastisk spill og gleder meg veldig til neste TES. Jeg syns også "dummet ned" er feil ord å bruke. 2 Lenke til kommentar
RadJostein Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Må si jeg er sterkt uenig med kritikken av Skyrim som "fordummet" eller at Todd Howard ikke er en god spilldesigner.Jeg syns han er en av de aller største i bransjen nå, og han leverer fantastiske, ambisiøse spill. Jeg vil ikke hive meg på "the hate train" Tusen takk! Jeg er 100% enig med deg! Har vel følt meg litt alene med disse oppfatningene i det siste.. Hører folk klager over TES-vendinga hele tiden. Jeg er litt interessert i om denne oppfatningen av at TES har blitt "dummet ned" handler om Skyrim alene, eller om det er en generell oppfatning av spillbransjen de siste årene. Jeg syns Skyrim er et helt fantastisk spill og gleder meg veldig til neste TES. Jeg syns også "dummet ned" er feil ord å bruke. Helt enig. De har strømlinjeformet Elder Scrolls-formelen men spillet er "smartere" enn Elder Scrolls noensinne har vært før. Og jeg er kjempefan av Morrowind, men den typen spilldesign hadde nok ikke blitt så godt mottatt som Skyrim ble i 2011. 3 Lenke til kommentar
LMH Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Menyane i Skyrim er alt anna enn smarte 5 Lenke til kommentar
Aniratak Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Menyane i Skyrim er alt anna enn smarte Jeg er bare nyskjerrig her nå.. =) Kan du forklare litt hvorfor du mener det? Hva er det som gjør menyene dumme? Hvordan ville en "smart" meny sett ut? Lenke til kommentar
RadJostein Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Det er enkelte som ikke liker "liste-menyene" i Skyrim, har selv aldri hatt noen problem med dem. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Jeg har spilt Morrowind, Oblivion og Skyrim. Jeg begynte med Morrowind i 2005, da jeg var 14. Helt ærlig, så var det ikke så super-episk bra som man skal ha det til. Jeg var vel for ung. La fra meg sjangeren, og spilte ikke Oblivion før 2010. Fantastisk spill. Helt passe "dummet ned" som man kaller det. Jeg er faktisk ikke interessert i å bruke evigheter på å legge taktikker. I Skyrim og Oblvion er det tilstrekkelig at man har en generell plan når man begynner å spille, og tenker litt fremover. Det krever ingen geni, men man må vurdere kost/nytte hele veien, og hva slags avkastning man får for valgene sine. Jeg er helt sikker på at TES VI kommer til å bli kjempebra, om de klarer å fortsette på samme måte som i IV og V. 3 Lenke til kommentar
LMH Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Jeg er bare nyskjerrig her nå.. =) Kan du forklare litt hvorfor du mener det? Hva er det som gjør menyene dumme? Hvordan ville en "smart" meny sett ut? Ein smart meny er enkel, oversikteleg og effektiv. Listene i Skyrim er kanskje enkle nok, men det skortar på dei to andre. Dette gjeld ikkje berre inventory-listene, også "stjerneteikna" der du veljer skills kunne vore gjort på ein mykje meir oversikteleg måte. Dette er naturleg nok mest irriterande om ein speler spelet på PC, og det er jo her problemet ligg i større grad. Eg likte Skyrim veldig godt, det var betrakteleg mindre generisk enn Oblivion, men at spelet eine og åleine var tilpassa konsoll skapte unødvendig irritasjon titt og ofte. 6 Lenke til kommentar
Aniratak Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Jeg er bare nyskjerrig her nå.. =) Kan du forklare litt hvorfor du mener det? Hva er det som gjør menyene dumme? Hvordan ville en "smart" meny sett ut?Ein smart meny er enkel, oversikteleg og effektiv. Listene i Skyrim er kanskje enkle nok, men det skortar på dei to andre. Dette gjeld ikkje berre inventory-listene, også "stjerneteikna" der du veljer skills kunne vore gjort på ein mykje meir oversikteleg måte.Dette er naturleg nok mest irriterande om ein speler spelet på PC, og det er jo her problemet ligg i større grad. Eg likte Skyrim veldig godt, det var betrakteleg mindre generisk enn Oblivion, men at spelet eine og åleine var tilpassa konsoll skapte unødvendig irritasjon titt og ofte. Ok. Jeg har bare spilt på Xbox så jeg har nok ikke opplevd det samme som deg. Jeg kan se for meg at det kan bli litt knotete med lister på PC. Har veldig lyst til å spille Skyrim på PC likevel.. Hadde vært utrolig gøy å prøve den modden som heter Frostfall! (Håper forøvrig dette er noe Bethesda ser på som en mulighet å inkludere i gameplayet til neste TES. Eventuelt som en "hardcore"-innstilling for de som ønsker det. Eller en DLC..) Lenke til kommentar
fnwilborn Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Det er forskjell på komplekst og komplisert, som Johan Andersson i Paradox Development Studio sier: MMORPGITALIA: Is complexity or streamlining your motto for future titles? Johan Andersson: Complex, but not complicated, as our project lead Thomas at Europa Universalis IV keeps saying! We try and keep the depth and complexity in the game, but we are streamlining, looking at whats most fun in the game and how to make that clear. Reworking interfaces, creating better tutorial and improving the hint systems. A big focus in for example Europa Universalis IV is to improve the usability. Our games are complex and the complexity is of course one thing that draws in many of our fans. But personally I've always been of the opinion that it feels more complicated than it is, complex and complicated is most definitely not the same thing! There is so much information that you could use to make your decisions and action you could take, but there is a much more limited amount of information that you have to have to be able to play and enjoy the game. With this in mind, we have tried to improve the interface in Europa Universalis IV to allow us to keep the same level of complexity, while at the same time broadening the appeal. On several occasions we have told the team to make a certain mechanic understandable to the player, but with the addendum that if you can’t, modify the feature. With a new a game and the freedom it offers we can start from square one with the interface. We are streamlining the interface to help new and old players alike. Also, I want to say that in spite of our best efforts I know the game can make gamers new to our games feel a bit overwhelmed by all the possibilities. But they really shouldn't. Because what makes this game and the whole grand strategy genre so special is that you as the player can choose what you want to do and what your goals are. You need to know about the general tools and mechanics, but you don't have to focus on how to use them immediately. You take a look at your country, pick a direction of expansion and go for it, problems arise, and you figure out how to fix them. Depending on the starting point you picked and who you are you will find your own way into the game and your own strategies to master your particular empire. 4 Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 *snip* Dette svaret omhandler "fordummingen" av skills som du viser i det ene bildet. Det bildet viser en falsk sannhet da det ikke går an å sammenligne 2 spill som behandler skills på forskjellige måter. Morrowind ga deg en progresjon på spesifikke våpentyper (eks. økser), mens Skyrim har delt det inn i 1 hånds- og 2 håndsvåpen. Dog har Skyrim perks for å belønne bruk av spesifikke våpen. Jeg kan ikke på noen som helst måte se hvordan Morrowind er bedre enn Skyrim når det gjelder skills (og perks) og hvordan det beriker spillopplevelsen. Skyrim er kraftig fordummet sammenlignet med Morrowind. Bare det at spillet holder deg i handa og viser veien hele tiden er plagsomt. Mye morsommere slik det var i Morrowind der man fikk noen vage beskrivelser og faktisk måtte lete litt selv... Har du noen andre eksempler enn å bli holdt i handa? For det slår begge veier. Har du noensinne kastet bort timer på å følge i beste fall vage eller fullstendig gale oppdragsdetaljer? Jeg husker nemmelig dette meget godt. Morrowind sin tanke var god, men i praksis fungerte det ofte ikke. Skyrim på sin side er nok for forsiktig, men jeg vil heller ha det slik. Om du ønsker å lete etter ting selv anbefaler jeg "Even Better Quest Objectives" og "iHUD", en kombinasjon som gir deg bedre beskrivelser og lar deg gjemme kompasset og oppdragsmarkører. @Podcast En liten bemerkning (med forbehold om rettelser etter de første 20 minuttene) angående Dark Brotherhood. Dette var ikke en fraksjon en kunne bli med i Morrowind. Hva dere antageligvis tenker på er Morag Tong som er en gruppe med en helt annen tankegang og posisjon. -Deluze 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå