Gå til innhold

Jeg har null peiling, og trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg og min samboer skal ut å reise i syv uker til sommeren. På grunn av det har vi kjøpt oss GoPro HD 2. Etter en del testing har jeg funnet ut at jeg ikke forstår så mye..

Her er noen problemstillinger jeg håper noen her inne kan hjelpe meg med:

• Jeg redigerer filmene i Go pro Cineform Studio. Når jeg har kommet til step 2 som kaller seg "edit", så står jeg der med skjegget i postkassen.. Her har jeg klippet ferdig filmene, og nå kan jeg redigere de med farger osv. MEN, jeg vil gjerne sette sammen alle disse klippene til å bli én HEL film. De lagres på PCen min på videoer som enkeltklipp. Det jeg har prøvd etter dette er å bruke Windows Movie Maker, MEN jeg kan ikke begripe at det er eneste måte man legger sammen klippene til en film. For nå prøver jeg å lagre en film via Windows Movie maker, og det tar flere timer.. Jeg vil gjerne bare "sett sammen klippene, legg på musikk, lagre, ferdiiig"

Planen er jo å redigere filmene ferdig mens vi er på tur.. Noe som ikke er realistisk med denne typen redigering. Det tar hundre år..

Jeg håper du som vet bedre enn meg kan hjelpe meg. Jeg er virkelig helt nubis, med stor N.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ingen?

1; Tittelen på tråden er formet slik at du ikke vil tiltrekke deg folk som har greie på GoPro.

Lager du derimot en ny tråd som heter f.eks. "Hjelp! Redigere GoPro2 i Cineform Studio" så har du større sjangs for svar.

2; Prøv å poste i "Den store GoPro Hero 3 Black Edition tråden!" hvor det er størst aktivitet og kunnskap for øyeblikket. Der er det sikkert noen som kan hjelpe. Tråden finner du her: http://www.diskusjon...hp?showforum=81

3; Sett deg inn i hvordan du får best bilde kvalitet i kamera og når du redigerer. F.eks. bruk av "Protune".

4; Jeg har ingen egentlig peiling på GoPro eller Cineform.

Det virker som om Cineform Studio ikke er et fullt redigerings program, men mer en Color Grader/ Effekt setter og Konverterings program som du bruker parallelt med et redigerings program..

Når du har konvertert GoPro filene til Cineform (lønner seg/gir bedre kvalitet) så eksportere klippene til et ekte redigerings program.

Du kan bruke både Cineform og redigerings programmet samtidig og gjøre forandringer på klippene i Cineform Studio som vil ha effekt på klippene når de er rendered ut med det ekte redigerings programmet.

Dette er ting jeg bare har brukt ti minutter på å sette meg inn i så det kan hende jeg tar feil her.

Hvis du skal ut å reise og redigere video underveis så ville jeg satt meg veldig godt inn i hvordan alt dette fungerer. Du må regne med/burde kjøpe deg et skikkelig redigerings program som f.eks. et av Sony Vegas programmene (fordi de er billige) eller liknende, i god tid før du drar hjemmefra.

Og sjekke at PCn du har med deg er kraftig nok til å rendere ut prosjekter uten å bruke "flere dager" på en fem minutter film.

EDIT; Jeg har sjekket litt mer;

Cineform Studio har disse funksjonene;

1; Du kan importere original klippene inn i Cineform Studio og konvertere hvert klipp til Cineform codec som er en codec med bedre kvalitet enn MP4.

2; Du kan deretter sette inn/ut punkt for å trimme vekk overflødig deler av hvert klipp.

3; Du kan fargekorrigere (sette farge, kontrast o.l) og eventuelle effekter på hver klipp.

4; Du kan eksportere alle klippene til en ny mappe i det format du ønsker. Disse klippene bruker du i et redigerings program som Movie Maker, for videre redigering/legge på musikk osv. og render ut.

Program som Premiere Pro, Final Cut osv. kan redigere i Cineform codec.

5; Alle justeringer du gjør i Cineform Studio på Cineform klipp er non-destruktiv (liksom RAW) så du kan ombestemme deg og forandre justeringene gjort i Cineform Studio uten å måtte konvertere original klippene fra GoPro2 til Cineform om igjen.

6; Du kan ikke redigere i Cineform Studio og få ut en hel sammenhengende film bestående av mange klipp som en hel video som henger sammen.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...