Miamaria Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Har fått ødelagt en Olympus mju Though 8010 og en Canon Power Shot S100, så her må det kjøpes nytt. Jeg var veldig fornøyd med Canon-apparatet, men er det gått ut nå? Er det S110 som er kommet istedenfor? Er den mye annerledes - og er det andre, høvelig tilsvarende jeg bør se på? Regner med Olympusen bør erstattes med en TG-variant, litt usikker på hvilken der også. TG-2? Den jeg hadde var utrolig solid og tålte det meste, men tok crappy bilder. (Men brukte det en masse, for crappy bilder er jo som regel å foretrekker framfor ingen bilder.) Endret 6. mai 2013 av Miamaria Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Du bør ta en titt på TG-2; den skal ha klart bedre bildekvalitet enn de rimeligere TG modellene, så det er mulig at den er alt du trenger. S110 er arvtageren til S100; det er ikke for mange endringer, såvidt jeg vet. Noen modeller du kan vurdere i tillegg er Fuji X20, Panasonic LX7 og Sony RX100. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 TG-2 er ikke så aller verst, og er vesentlig bedre enn konkurrentene Nikon AW110 og Pentax WG-3 synes jeg. I tillegg til de tomsi42 nevner synes jeg at Nikon P330 er verdt en titt. Lenke til kommentar
Miamaria Skrevet 6. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Takk begge to, det er nyttig med litt hjelp når man skal manøvrere i jungelen av kompaktkamera. TG-2 ser ut til å være det mest aktuelle ja. Har det med å holde meg til samme merker når jeg kjøper nytt, så jeg slipper sette meg inn i så mye nytt med menyer og slikt... Men vil helst ikke la "latskapen" gjøre at jeg kjøper et annet kamera enn det som egentlig passer best. Ser ut som det går an å få tak i S100 fremdeles, til noe lavere pris enn S110 - er S110 verdt prisforskjellen tro? Ser det står et sted at det tar litt bedre bilder, det er jo i så fall positivt - men er det så mye bedre at man merker det i praksis? Noen som har erfaring eller hørt om det? - Ja nå går jeg bare ut ifra at vanntettkameraene ikke er blitt så bra at jeg ikke trenger et kompaktkamera i tillegg til det nye vanntette jeg kjøper? For hvis de har blitt så bra at de også tar gode bilder slik at man kan klare seg med bare dét, så hadde jo det vært billigere. Endret 6. mai 2013 av Miamaria Lenke til kommentar
Miamaria Skrevet 6. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2013 Nå fikk jeg akkurat vite at opphavet har kjøpt seg det Sony-kameraet, så det har jeg god mulighet til å få prøvd og sett nærmere på. Men det sier de ligger rundt 4000 kroner i pris - altså en del dyrere enn S110. Er det tilsvarende mye bedre? (Dette kompaktkamera skal brukes for de tilfellene jeg synes det er for risikabelt å ta speilrefleksen med, altså vil jeg ha manuelle innstillinger og best mulig kvalitet på det.) Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 RX100 gir mer kamera for pengene enn S110. Mulighet for manuelle instillinger på alt, inkludert video. Samtidig er det raskt og har meget god sensor og objektiv som begge er flere hakk bedre enn på S110. Hvis man bare skal knipse for det meste på automatikk og se bildene på en skjerm så kommer man langt med S100/S110. RX100 har de store fordelene når lyset blir dårlig, når du må bekjære kraftig eller ellers trenger maksimal ytelse fra kameraet. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Du kan kjøpe et undervannshus til S100/110 og benytte kameraet under vann for og få bedre bildekvalitet og et mer solid undervannshus hvis du ønsker det. Endret 6. mai 2013 av Nautica Lenke til kommentar
Miamaria Skrevet 6. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2013 Du kan kjøpe et undervannshus til S100/110 og benytte kameraet under vann for og få bedre bildekvalitet og et mer solid undervannshus hvis du ønsker det. Undervannshus er helt utelukket, det er alt for klumpete til å få i lommen dessverre. Ellers hadde det vært praktisk å ha ja. Lenke til kommentar
Miamaria Skrevet 7. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2013 Ser ut som det blir en S110 og en TG-2. Det jeg nå lurer på er dette med Wifi på S110. Må jeg da ha et SD-kort det står Wifi på for at den skal virke, eller er disse kortene laget for å få Wifi på kameraer som ikke har det? Sikkert et dumt spørsmål for de som vet, men siden jeg ikke gjør det stiller jeg spørsmålet likevel... Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 S110 Har innebygget wifi, så du trenger ikke et minnekort med wifi. Lenke til kommentar
Miamaria Skrevet 7. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2013 Supert, takk for kjapt svar! Da trykkes snart bestillingen av gårde. Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 S110 kommer du nok til å bli fornøyd med Lett og morsomt å bruke. Husk app på smarttelefon, hvis du har det. Der kan du gjøre diverse ting med kameraet via wifi. Lenke til kommentar
Miamaria Skrevet 8. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2013 Jeg har nok bare turtelefon som ikke er så smart av seg. Men hvis det finnes app for Ipad så er det absolutt interessant. Det har jeg jo for Goproen, så. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå