Gå til innhold

Fullframe vs Micro Four Thirds


Anbefalte innlegg

Valget med tanke på hva jeg gjør er nå tatt :)

 

Jeg selger 85mm f/1.2L II/50mm f/1.2L/35mm f/1.4L og kjøper meg Canon 24-70 f/2.8L II.

 

Da sitter jeg igjen med 16-35 f/2.8L II/24-70 f/2.8L II/70-200 f/2.8L II. og 5D'en så klart.

X100S blir også beholdt.

 

På sikt selger jeg kanskje også 16-35 hvis jeg klarer meg med 24mm som videste vinkel (noe jeg tror jeg gjør). Til slutt sitter jeg igjen med et langt mer fleksibelt system med det ypperste man får av zoom optikk til Canon.

 

Etter et søk i Lightroom på metadata så ser jeg at jeg tok 4231stk. bilder med 5D MK III i 2012. 340stk. bilder er tatt med blenderverdi under f/2.8 og av de 340stk. bildene er det INGEN som har havnet på papir eller gjort seg fortjent til fremkalling.

 

De beste bildene jeg har tatt er de jeg tok i Auswitch inne i dødsblokka. Det var ganske mørkt der, men allikevel brukte jeg blender f/1.8 og ISO 800. Hadde jeg hatt 24-70 f/2.8L der, så hadde jeg fått like flotte bilder, og kanskje flere med tanke på variabel brennvidde. Joda, jeg måtte skrudd opp ISO ett par hakk, men det hadde 5D'en taklet fint.

 

Så det er deilig å komme i mål, så får vi se hva dette bringer videre av fotografiske muligheter :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant å se at de to store kameramerkene er totalt fraværende når det gjelder kompakt løsning for entusiasten. Rart at de ikke ser dette markedet, virker som de kun ser brukeren av kompaktkamera som vil oppgradere.

 

Dette gjelder til en viss grad også EF-F/DX som kunne ha blitt markedsført med små kompakte fastobjektiver, de finnes jo knapt! Tenk på hva Canon 100D kunne ha blitt med passende optikk.

 

Det er vel en sannhet med modifikasjoner, Nikon slapp for kort tid siden Coolpix A som har en bra DX sensor og tilpasset fastoptikk og Canon har Powershot G1 X,

 

Det som er problemet er vel at speilløst har allerede kommet til både 4 og 5 generasjon og en outsider som virkelige har blitt lagt merke til de siste par årene er Fuji sine X modeller.

Lenke til kommentar

Valget med tanke på hva jeg gjør er nå tatt :)

Jeg selger 85mm f/1.2L II/50mm f/1.2L/35mm f/1.4L og kjøper meg Canon 24-70 f/2.8L II.

Da sitter jeg igjen med 16-35 f/2.8L II/24-70 f/2.8L II/70-200 f/2.8L II. og 5D'en så klart.

X100S blir også beholdt.

Høres jo fornuftig ut dette! :yes:

Og så får du jo bedre plass i signaturen din! :roll:

PS!

Savner fremdeles s'en bak X100 i signaturen.... :dremel:

Lenke til kommentar

En liiiten endring i planene:

 

Jeg skal selge alle objektivene jeg nå har untatt 70-200 og 50mm. Så kjøper jeg meg 24-70 når dette er gjort. Velger å beholde 50mm i stede for 16-35. Denne bruker jeg kun i videste ende uansett og jeg synes det er viktigere med en brennvidde ala 50mm til mitt bruk.

 

PS! Signaturen min er nå rettet :)

Lenke til kommentar

En liiiten endring i planene:

 

Jeg skal selge alle objektivene jeg nå har untatt 70-200 og 50mm. Så kjøper jeg meg 24-70 når dette er gjort.

Høres fornuftig ut - og å nesten være heldekket med etpar zoomer er bare av det gode. Jeg husker før i gamle dager hvor fastoptikk nesten var det eneste - nå er jeg sjeleglad for å kunne bare ha en zoom eller to som dekker alle mine behov fremfor en bag med objektiver.

 

Tor

Lenke til kommentar

En liiiten endring i planene:

 

Jeg skal selge alle objektivene jeg nå har untatt 70-200 og 50mm. Så kjøper jeg meg 24-70 når dette er gjort. Velger å beholde 50mm i stede for 16-35. Denne bruker jeg kun i videste ende uansett og jeg synes det er viktigere med en brennvidde ala 50mm til mitt bruk.

 

PS! Signaturen min er nå rettet :)

That was even a better wending, indeed! ;)

Lenke til kommentar

Men først må jeg selge 85mm'ern vertfall :)

Du får manne deg opp med en skikkelig dram og ta "samtalen".

 

- Det er ikke seg, det er meg. Nå har vi hatt et fint forhold lenge, men jeg har møtt en annen. Du har gode kvaliteter jeg ikke finner noe annet sted, men du er litt stor og "tung". Du skjønner - hun er så liten og snerten, og jeg...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

MÅ ha f/2.8 :)

 

Poenget her er at jeg får byttet i noen objektiver som jeg faktisk kommer til å bruke, og 70-200 f/2.8L er faktisk det objektivet jeg har tatt flest bilder med i følge Lightroom. Så det bli værende foreløpig.

 

Men at jeg bytter ut 50mm f/1.2L med en rimeligere 50mm kan være på sikt. Kommer litt ann på hvor mye jeg kommer til å bruke den etter kjøp av 24-70. Jeg synes en 50mm uansett er en fin brennvidde å ha :)

Lenke til kommentar

...

Jeg synes Fujifilm virkelig er i skuddet for tiden og derfra har det jaggu meg kommet mye lekkert den siste tiden! :) Olympus har også en del bra og kanskje spesielt OM-D-E5. Panasonic blir litt "plastic fantastic" i mine øyne og det samme blir Nikon og Canon i dette segmentet.

 

jeg mener Fuji har truffet blink og jeg synes dem skal fortsette slik dem gjør no og spesialisere seg på retro kompakter og retro systemkamera. Utvider dem objektivstallen sin nå med passende retro optikk med skikkelig kvalitet så kommer dem til å surfe inn i himmelen :)

Helt enig, flott å se at denne type kameraer slår ann. Synes Fuji gjør mye rett for tiden. Jeg liker ikke helt å omtale de som "retro", selv om de er de :) , Ved å kalle de "retro" så får jeg assosiasjoner til gammeldags design, men jeg mener disse kameraene har et helt moderne hensiktsmessig design tilpasset det å fotografere. Og dette nettopp fordi de har beholdt design som har vist seg å fungere opp gjennom, med brukergrensesnitt og taktile knapper. Dette i motsetning til svært mange andre som gjemmer bort de fundamentale kontrollene for foto.

 

All ære og heder til Fuji!

Lenke til kommentar

Har hatt OMD eit års tid, og det er alltid noko som kan bli betre. Følgefokusen er ikkje på høgde med dei gode SLR-kamerane. Søkaren er god, men kunne vore enno betre. osv osv

 

For den som kan vente kjem alt dette pluss wifi, fokus-peeking osv truleg i september, OMD E-M6.

Lenke til kommentar

jeg tror kunsten ved å bytte fra semiprofft system til lettere system er å innse bakdelene ved et bytte og heller bruke kreativiteten litt.

 

man kommer ikke utenom at et kamera til 20.000,- med et objektiv til samme pris kan se seg slått av et lettere system på andre ting en størrelse og vekt. Det skulle også bare mangle.

 

Tok disse to bildene i går av bikkja i fullt firspran rett i mot meg (mer eller mindre):

 

post-30214-0-73739800-1368452567_thumb.jpg

 

post-30214-0-16687900-1368452578_thumb.jpg

 

Tror du skal slite med å få til slike bilder med en OMD-E5. Ingenting er umulig, men med 5D og 70-200 og en perfekt følgefokus så blir det noe litt annet :)

Lenke til kommentar

Interessant lesing. Jeg reiser mye og har alltid med meg mitt 5mk3, og mange av de linsene du har nevnt. Reisebagen har de siste årene bare blitt tyngre og tyngre, men jeg sier til meg selv at den dagen jeg ikke lenger orker å drasse på det så må jeg kjøpe meg noe annet. Det dårligste kamereat du kan ha er jo det som ligger hjemme og ikke blir brukt. Når jeg skal reise lett så har jeg med meg en liten bag med kamerahus og 24-105. Dette objektivet bruker jeg kun til reise, men som et kompromi da så er det ok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...