tomsi42 Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 men som sagt, jeg bare sitter her med kaffekoppen og synser litt foreløpig Det er godt at du sikker med kaffekoppen og ikke en kald pils; da kunne det fort vært at du forhastet deg Jeg tror det er lurt å bli sittende med X100s foreløpig; men det kan være greit å selge unna noe av L optikken og kjøpe en 24-70 f/2.8 L II istedet. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Veldig enig med denne tanken. Den beste normalzoomen som kan kjøpes for penger er et fint incitament for at kameraet blir mer brukt. Da kan man ha kameraet liggende klart med dette ene objektivet påmontert i en nett snutebag. Man reduserer terskelen for å ta med kameraet og øker samtidig bruksområdet. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 7. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2013 hehe, her blir det ikke gjort noe forhastet nei Etter en kasse ØL hadde jeg vel fisket frem mastercard'et og bestillt meg en Leica tenker jeg 4 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Jo flere kamera man har jo vanskeligere blir det å velge hvem man skal bruke, de fleste har sine sterke og dårlige sider. Jeg har selv et mye simplere EOS-system som nesten ikke blir brukt lenger etter jeg gikk over til Samsung NX, men sliter med å selge det likevel. Lenke til kommentar
tech8 Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 (endret) hehe, her blir det ikke gjort noe forhastet nei Etter en kasse ØL hadde jeg vel fisket frem mastercard'et og bestillt meg en Leica tenker jeg Øl kan utrette mirakler. Mange spørsmål og problemstillinger har funnet sin løsning etter en kasse øl, opp gjennom tidene. Selv kan jeg bistå deg i en sådan situasjon, med å være deg behjelpelig med å overdra din gamle objektivpark for en latterlig lav sum. Endret 7. mai 2013 av tech8 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 7. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2013 Har erfart at ØL utretter mye rart, men har til gode og oppleve noen mirakler av positiv karakter Lenke til kommentar
ulfgre Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Salg og kjøp bør man ta i nogenlunde edru tilstand Du har hvertfall kun topp kvalitets utstyr som du ikke vil ha noen problemer med å selge kjapt unna. Spørs bare om du ikke vil angre om du lar alt Canon utstyret gå. Men skal innrømme at jeg selv mer enn en gang har lurt på å selge alt og gå 'all in' for en Leica M9, 35mm 1.4 + en blitz. Tror ikke bildene mine hadde blitt noe bedre men sikkert ikke dårligere heller. Bruker uansett nesten kun 35mm. Vanskeligere valg for deg som bruker mange brennvidder. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 (endret) Denne tråden gir nok noen brukere en tankevekker når det gjelder størrelse på system og hva man kan få eller tape ved å "downsize". jeg har gjort meg noen tanker, noen er skrevet her noen foretrekker jeg å holde for meg selv. Men debatten er viktig. Jeg synes også det er flott at AKAM fanger opp slike debatter og nevner de på sin forside. Og selv om det ikke er noe formelt galt i de få ordene de skriver om tråden og linkingen til den, så skulle jeg ønske at de gjorde bare litt mer ut av det og samtidig kanskje gjorde den litt mer "universell". Det jeg reagerer på, sannsyligvis noe overilt, er denne teksten : " Når Canon 5D blir for tungt... Hva bør forumbrukeren kjøpe i stedet?". Neida det er egentlig ikke noe galt i dette, men problemstillingen har ikke først og fremst med Canon 5D å gjøre, men derimot med hele "DSLR-området". Om det er Canon, Nikon eller hva som helst annet merke så er det en aktuell og interessant debatt. Så jeg hadde gjerne sett at istedet for en direkte link til denne tråden, så heller en kort liten artikkel som belyser problemet (for noen, for andre ikke) mer generelt før det så ble linket til f.eks. denne tråden. Endret 7. mai 2013 av polljen Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Hm... inspill til ISO diskusjonen... http://www.stevehuffphoto.com/2012/05/31/crazy-comparison-the-olympus-om-d-e-m5-vs-nikon-d800-for-high-iso/ Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Men det må i så fall være i fylla du selger 85mm'en - et sånt objektiv selger man da ikke! Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 7. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2013 Men det må i så fall være i fylla du selger 85mm'en - et sånt objektiv selger man da ikke! Hvis det ikke blir nevneverdig brukt, så selger man det Knakanes flott objektiv, helt klart, men er dyrt og bruke denne som bokstøtte. Får vel rundt 14-15.000,- for denne alene evt. og for den summen kan man finne på mye rart. Feks. dra på en reise å ta bilder? Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Hm... inspill til ISO diskusjonen... http://www.stevehuff...0-for-high-iso/ Tja, hva skal man si? Et bilde sier tusen ord, kanskje. Ihvertfall mer enn et tall på en dxo skala. Lenke til kommentar
Chief Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Dette blir vel helt på siden av diskusjonen, men jeg har med meg min D600 hver eneste dag, med en 50mm f/1.8. Dette oppsettet veier vel rundt 1KG, og det er ikke noe å si på for min del. Bæres også, for det meste, med enhåndsstropp. Dette ser jeg på som eg bra bruksoppsett, som fint blir med over alt. Om jeg dog skulle velge noe kompakt, ville nok X-Pro1 vært i mine tanker. Mest fordi jeg ser resultatet som f.eks. han her har. Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Vanskelig å råde deg til det ene eller det andre da det kun er du som vet hvor mye du orker å dra på, men kanskje det er fotovanene dine der du tar med deg for mye utstyr ut (hvis jeg forstår det rett), som egentlig er problemet? Hva med å ta med kun kamerahus og påmontert objektiv når du drar ut? Eventuelt maks ett objektiv ekstra? For det blir jo unektelig en hel del å dra på hvis du drasser på det meste av det du har når du skal på tur. Du har jo noen virkelige klumper av noen objektiver også. Ellers er det vel objektivene dine som er store, ikke kamerahuset, så det å bytte til litt lettere objektiver (50 f/1.4 eller f/1.8 istedet for 50 f/1.2, og 85 f/1.8 istedet for f/1.2?) er kanskje ikke en dårlig ide. 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Jeg sitter med beina godt plantet i begge systemene siden kjøpte Olympus OM-D E-M5 for ett par uker siden. Har hittils tatt 6 ulike shoots med det kamera og virkelig digger det. Ja som det er gnåla om her i flere år, størrelse har noe å si hvis man vil ha med seg kamera rundt overalt hver eneste dag feks. Har ikke gjort noen direkte sammenligninger da 12-50mm kitobjektivet til Olympus neppe gruser Nikon sitt 24-70mm f.2.8 på skarphet eller blender naturlig nok, men ser ut som det faktisk klarer å gjengi bygg mye mer riktig enn nevnte Nikon objektiv da det er svakheten med det, og vi snakker vel nesten 5 ganger prisen. EVF var litt uvant i starten men etter kort tids tilvenning så fungerer det også greit nok, de omtalte knappene inkl "Play" er litt knotete, men litt tilvenning så fungerer de også. Gidder ikke gå å irritere meg over bagateller om dagen og fokuserer heller på bruken. Brukervennligheten på menyer og innstillinger virker fortsatt som er laget i ett annet årtusen, ble en del knoting før fikk bla Art-filter og menyene til å fungere på en fornuftig måte sammen, men kom til slutt i mål. Vurderer fastobjektiv ala 12mm på sikt hvis ryktene om at Olympus har funnet fram svartmalinga til en ok pris. Olympus OM-D m/Powergrip +12-50mm+17mm Panasonic+40-150mm Oly, ekstra minnekort og en fjernutløser veier fortsatt mindre enn en tom Think Tank Retrospective 30. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Tror ikke hadde satset på 12mm i svart, den har jo faktisk eksitert, og koster endel mer, har mer tiltro på 45 og 75. Men det er jo litt latterlig at de ikke finnes i svart til en saklig pris, så jeg slenger jo rundt på en sølvfarget 12mm og 45m.... AtW Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Går rykter om at alle sammen kommer i sort, inkl "relansering" av 12mm til en mer edruelig pris. Uvant med mft at følger ikke med ett pip til objektivene når man kjøper de, alt av Nikon/Sigma jeg har hatt har alltid vært komplett med etui/veske/solblender feks. Henta tidligere i dag solblender til 12-50mm fra ebay, kostet ca 1/7 del av orginalen. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 (endret) Uvant med mft at følger ikke med ett pip til objektivene når man kjøper de, alt av Nikon/Sigma jeg har hatt har alltid vært komplett med etui/veske/solblender feks. Hos Olympus er alt ekstrautstyr, Pansonic objektiv kommer gjerne med solblender og en myk pose for oppbevaring, i hvert fall på de større objektivene. Endret 7. mai 2013 av seriksen Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 (endret) Kloke ord fra Keyzer28! Man får jo 50 f/1.4 og 85 f/1.8 objektivene for "småpenger" i forhold til det som evt blir solgt. "Når Canon 5D blir for tungt..." Når jeg skal plukke med meg noe mindre og lett, er det nettopp 5D mkII som blir med, og 50 f/1.4. Tar ikke mye plass eller veier nevneverdig mye. Pakker utstyr etter behov og hva/hvor jeg skal. Endret 7. mai 2013 av KristianJV Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Litt OT: Det at solblender er ekstrautstyr er egentlig noe de har begynt med i det siste. Da de kun hadde 4/3, så var det vel kun 25mm f/2.8 og 35mm f/3.5 som manglet solblender. Alle ktizommer og slikt hadde det. Kan være enig i at Olympus ikke har det beste menysystemet der ute. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå