Gå til innhold

Fullframe vs Micro Four Thirds


Anbefalte innlegg

Synes forslaget om å selge, så avvente med kjøp kombinert med Fuju-oversikten til Tomis42 kan gi en løsning. Jeg har ingen erfarig med Fujis X-trans, men alle tester sier at det er signifikant bedre på høy Iso enn dagens mFT-sensorer. Det kan du jo teste selv når du får låne E-M5.

 

Enig med mange at Fuji er et meget interessant system, både pga sensoren (men det endrer seg jo over tid) og pga brukgrensesnitt og satsing på høykvalitests optikk, men personlig hadde jeg ikke kjøpt Fuji før da har bevist at de virkelig har fått dreisen på AF-ytelsen - også på systemkameraene. Det har blitt lovt mye om AF fra forskjellige produsenter de siste årene og det er ikke allitd særlig samsvar mellom reklame og ytelse i pratisk bruk.

 

Forøvig kan du ikke vente føglefokus som på 5DIII uansett hva du måtte velge av speilløst, men kjapp fokus kan du få. Forhåpenltigvis også fra Fuji i nær fremtid, god følgefokus må bli en bonus hvis Fuji (eller noen andre) skulle få det til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si jeg er ganske usikker ennå...

 

Jeg tror nok Olympus OM-D-E5 har et lite forsprang, men er usikker på bildekvaliteten man får med dette kontra min 5D med L-optikk.

 

At autofokus og ISO egenskapene ikke er like gode er jeg klar over, men så lenge ISO egenskapene ligger på omtrent samme nivå som X100S så er jeg fornøyd. Autofokusen tror jeg er mer enn bra nok på denne, selv om det ikke er noen 5D-killer.

 

Den elektroniske søkeren samt bildekvaliteten er vel det jeg lurer mest på...

 

jeg synes kanskje X-Pro1 blir litt for "sært" til å være hovedkamera. Dessuten så liker jeg ikek at utvalget av optikk er såpass dårlig. Selv om det kommer ett par varianter fra Carl Ziess snart...

 

Dette var virkelig en skikkelig nøtt gitt...

Lenke til kommentar

Tja - og tja.. Jeg tror at skal du bli stabilt fornøyd må du oppriktig godta en nedgradering. Eneste plusset jeg kan se med et speilløst valg kontra 5D'n din er redusert størrelse og vekt, men som nevnt går stort sett alt annet i favør 5D'n - og med god margin. Kan du leve med det?

 

Hva med å selge etpar av objektivene dine - de med mest støv på for å så bruke summen til et speilløst med etpar objektiver og da ende med valgmuligheter? For min del høres det vel dramatisk ut å selge hele skapet og gå over til kun et speilløst systemkamera, er redd det vil kunne oppstå endel anger etter kort tid.

 

Selv vurderte jeg for en stund siden et speilløst som alternativ til speilrefleksene, men ble liksom aldri fornøyd nok med det som var og da i henhold til mine ønsker og bruksområder. For egen del var det i hovedsak 3 områder de feilet på: autofokus, søkeroppdatering (uten innebygget søker er uaktuelt) og lange zoomer. Eneste plussene jeg endte med var størrelse og vekt.

 

Men skulle jeg valgt ville jeg nok antagelig satset på olympus, de har og en brukbar objektivpark. Fuji synes jeg har hatt for mye rent snodige og uforståelige valg og på objektivsiden mangler det mye for mitt behov. De har og hatt diverse problemer med råfilkonverteringen - det sies at det skal være bedre nå, jeg vet ikke.

 

Nå har canon kommet med 100D som for min del plutselig kan bli et alternativ til noe lettere og mindre, og samtidig kan jeg bruke de objektivene jeg har selv om ønsket nok er en liten sammenleggbar kitzoom - noe jeg tror kommer. Men det finnes og lette små fastobjektiver man kan bruke. Fordelene jeg ser som allerede har canon er i tillegg kjente menyer, samme råfilkonverter mm. Prisen er heller ikke avskrekkende og ligger foreløpig på rundt 4800,-. Bildekvaliteten er av kjent utgave og står ikke tilbake for noen speilløse med samme eller mindre sensor, søkeren er optisk og autofokussystemet er tradisjonelt og velkjent. Rent størrelsesmessig er selve kamerahuset neppe betydelig større enn tilsvarende speilløst med innebygget søker og grep.

 

Men som sagt, jeg ville gått for: ja takk, begge deler.

 

Tor

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har desverre ikke fått prøve Fuji, men det ser nu spennede ut!

Har EM-5 og kan si at det er flere ting man fort blir glad i! I tilegg til bildekvaliteten blir man fort "avhengig" av den vippbare skjermen og bildestabilisatoren i huset! Det e supert å ha stabilisering også på lyssterke fastobjektiver.

Minuset er mangel på lyssterke teleobjektiver, men det er vel noe på gang der!

Lenke til kommentar

Problemet mitt er at jeg faktisk bruker alle brennviddene mine like mye i følge Lightroom :)

 

Jeg liker X100S utrolig godt som nr.2 kamera,men når jeg skal erstattte 5D'en krever jeg nok litt mer "verktøy", men ser jo nå at det er en del kameler og svelge. Kanskje blir det for mange.

 

Har velikke innsett før nå hvor bortskjemt jeg har verdt med tanke på 5D'en. 5D'en har ALT jeg trenger. Det er bare detat det oftest blir igjen hjemme.

 

Det beste hadde vert og hatt et kamera som X-Pro1/Olympus som nr. 2 muligens. Altså i stede for X100S. Ser for meg en Fuji X-pro1 med en 35mm f/1.4, men ville også hatt et par lyssterke teler og det ser det ut til at Fuji mangler.

 

Hvis jeg skal beholde 5D'en, så er Fuji den rette veien å gå for meg, men det er desverre tamt med lyssterke teler til denne synes jeg. Tenker da spesielt til bruk på konserter etc. for å ta bilder av de som spiller.

 

Men da vil vel autofokusen slite også vil jeg tro...

Lenke til kommentar

Vet du hva jeg ville prøvd?

Å bruke noe mindre optikk til 5D'en enn de andre gampesvære lysmonstrene dine. En 5D med en EF 40/2.8 STM blir et helt annet dyr - som plassert sidelengs plutselig blir lettere å ta med.

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-40mm-f-2.8-STM-Pancake-Lens-Review.aspx

 

Lyssterke teler til Fuji X? Uhm - er ikke hele poenget med et sånt system at det er lite og kompakt, da? Hvis du vil ha lange og lyssterke teler - hva er da poenget å betale ekstra for et lite kamerahus? Da kan du like godt gå hele veien ned et fullframehus.

Ellers er det en 55-200 på planen, og mye annen snasen optikk... http://www.fujifilm.com/news/n130417_01.html

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Man kjøper system etter behov.

Det kan ikke være at kjøpelysten er større enn ett reelt behov her?

 

Hvis ikke ville jeg kanskje gjort som ett par andre forslag her. Prøv 5D'en med noe mindre og lettere, alternativt: Selg noen objektiver hvor du uansett vil få dekket brennvidden av det utstyret du kjøper.

Lenke til kommentar

Jeg er 99% sikker på at du kommer til å angre på dette etter en liten stund, eller ganske umiddelbart om du bytter system. Så det er bra du kan få lånt litt utstyr og få testet dette før du gjør noe drastisk! Ellers er det jo mange andre gode tips her. Lykke til med valget, kommer nok til å følge godt med her.

 

Men må jo legge til at begrepet "det blir for "mye" å drasse med seg" er ganske ukjent for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men må jo legge til at begrepet "det blir for "mye" å drasse med seg" er ganske ukjent for meg.

Det er ikke første gang jeg har hørt den. Men det er faktisk livets realiteter for en del av oss.

 

Når det gjelder bildekvalitet, så vil forskjellene være mindre enn det de fleste liker å høre - det er først når vi må opp i høy ISO det er tydelig.

 

Det som gjelder, er godt glass. Og det finnes nå i fine små pakker.

Lenke til kommentar

Dette er rett og slett ikke lett idet hele tatt og jeg tror jeg må avvente litt så jeg ikke tar noen forhastede beslutninger her, det er helt riktig.

 

Kjøpelysten er ikke det som trigger her nei. Vi snakker jo her om å evt. BYTTE system og samtidig sitte igjen med en god slump penger.

 

Det finnes i mine øyne ingen alternativer til det jeg allerede har, selv om man svelger en kamel eller ti. X-Pro1 synes jeg rett og slett blir for "veik" som erstatning og iutgangspunktet er det kun OM-D-E5 som er alternativet tror jeg. Men jeger spent på hvordan ISO ytelsen er på OMD-E5 ved 3200 og 6400. Jeg er vertfall tilfreds med disse ISO ytelsene på min X100S og hvis ikke den er nevneverdig dårligere enn dette, så er det kundenelektroniske søkeren igjen som jeg er skeptisk til.

 

Jeg er klarover at dette evt. blir en nedtur fra 5D'en, men spørsmålet er om det blir en nedtur jeg kanleve med...

 

Uansett... jeg trodde faktisk dette skulle bli enklere enn dette :)

Lenke til kommentar

Jeg er klarover at dette evt. blir en nedtur fra 5D'en, men spørsmålet er om det blir en nedtur jeg kanleve med...

 

Uansett... jeg trodde faktisk dette skulle bli enklere enn dette :)

Vel, du får nok ikke løst dette ved å høre på hva andre mener, kun du selv kan svare på om du kan leve med en nedgradering. Alle svar du får her er nok krydret med doser av personlige preferanser og subjektiviteter. Selv ville jeg nok kjørt parallelt en stund for å prøve å finne svaret.

 

Tor

Lenke til kommentar

-Pro1 synes jeg rett og slett blir for "veik" som erstatning og iutgangspunktet er det kun OM-D-E5 som er alternativet tror jeg. Men jeger spent på hvordan ISO ytelsen er på OMD-E5 ved 3200 og 6400. Jeg er vertfall tilfreds med disse ISO ytelsene på min X100S og hvis ikke den er nevneverdig dårligere enn dette, så er det kundenelektroniske søkeren igjen som jeg er skeptisk til.

Jeg vil tro at du vil oppleve ca. 1 steg forskjell, altså E-M5 på ISO 3200 er noenlunde som X100s på ISO 6400.

 

Uansett... jeg trodde faktisk dette skulle bli enklere enn dette :)

Det er langt i fra enkelt ...

Lenke til kommentar

Jeg synser litt om følgende:

Salg av 35mm/50mm/85mm samt X100S som gir meg rundt 40.000,-

 

Så kjøper jeg meg 24-70 f/2.8L II og Fuji X-E1 med to tre objektiver med forskjellig brennvidde.

 

Da har jeg en mer fleksibel objektivstall til 5D'en som da kanskje vil bli mer brukt, samt en veldig god nummer to hvor jeg også har mulighet for variabel brennvidde de gangene det blir for mye å drasse med seg 5D'en...

 

Men, dette er bare en tanke foreløpig...

 

Jeg må ærlig innrømme at jeg er utrolig glad i X100S'en også, og hadde man hatt mulighet til å bytte optikk på denne så hadde det vert det ultimate nr. 2 kameraet. Ferdig snakka. :)

 

men som sagt, jeg bare sitter her med kaffekoppen og synser litt foreløpig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg aldri i verden solgt 5D og 70-200mm. Det er en kombo som er uslåelig og umulig å erstatte og fungerer til det aller meste. Men når det kommer til fastoptikk og vidvinkel vil jeg tro du blir fint fornøyd med Fujisystemet.

 

Det jeg personlig ville gjort er som følger:

 

Selg: 16-35mm, 35mm, 50mm og 85mm(muligens 100mm om du ikke tar mye makro bilder)

 

Kjøp: x-e1 kit med 18-55 f2.8-4, 14mm 2.8 og 35mm 1.4

 

Deretter kjøper du 56mm 1.2 når den kommer ut, og oppgraderer kameraet til x-e2 eller x-pro2 om du trenger bedre AF når de kameraene kommer ut.

 

Foreløpige bilder fra de nye Zeiss objektivene til Fuji X og Nex ser ikke ut til å danke ut Fuji sine egne objektiver, så der tror jeg det blir lite å hente der, men det kan jo endre seg.

 

Jeg har kun erfaring med tidligere micro four thirds kameraer så kan desverre ikke si noe om om-d em5.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...