Gå til innhold

Fullframe vs Micro Four Thirds


Anbefalte innlegg

Det sitter langt inne ennå, men jeg vurderer å bytte system da 5D'en med tung L-optikk nermest ikke blir med meg på diverse begivenheter da det blir for "mye" å drasse med seg.

 

Jeg er klar over at man må svelge noen kameler når man bytter et system som dette da man jo er bortskjemt med det meste. Jeg er også klar over at et lettere system oftere blir med på tur og slikt blir det jo flere bilder av osv.

 

Jeg har funnet ut at hvis jeg selger 5D'en med all L-optikk og tilhørende blits/radiosender/Lee filter etc. så ender jeg godt over 70.000,- og da har jeg ikke tatt i. Mest sannsynlig bikker jeg 80.000,- også.

 

Så det jeg i utgangspunktet har å bruke på et lettere system er den summen jeg får for 5D'en med tilbehør.

 

Det er egentlig bare to kameraer som jeg ser på som alternativer som er mindre og lettere og som samtidig har fått veldig gode skussmål på tester, og det er Olympus OM-D-E5 og Fujifilm X-Pro1 med tilbehør.

 

Noen minuser jeg har funnet ut med disse to så langt:

 

Olympus:

- Kun elektronisk søker. (ikke optisk)

- Småskeptisk til Micro Four Thirds med tanke på bildekvalitet i forhold til det jeg har fra før. (sikkert ubegrunnet...)

 

Dette er vel de eneste svakhetene jeg har funnet med dette kameraet og jeg kan svelge det faktum at den kun har elektronisk søker hvis jeg blir tilfreds med bildefilene denne leverer i forhold til min 5D.

 

X-Pro1:

- Det ryktes om en noe treig autofokus...?

- Utvalg av optikk er temmelig labert og man er ganske begrenset...

 

Har nettop fått meg nye X100S i posten og hvos X-pro-1 yter like godt som denne så er jeg fornøyd. Desverre har jeg hørt rykter om at X-Pro1 er en litt "foreldet" utgave av X100/X100S?

 

Det er fullt mulig jeg har ubegrunnede mistanker med tanke på bildekvaliteten fra MFT kameraer, men man må huske på at jeg faktisk er ganske bortskjemt slik jeg har det nå. Problemet er at jeg har kamerautstyr til rundt 80.000,- som blir stående på hylla.

 

Så jeg setter pris på noen innspill angående disse to kameraene og evt. andre.

 

ISO egenskaper og god lyssterk optikk er nøkkelordene. kameraet må kunne brukes også når solen tenker på og gå ned.

 

ISO egenskapene til X100S er jeg dog meget tilfreds med, og så lenge ikke ISO egenskapene blir nevneverdig dårligere enn dette så er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RX-1 eller Leica? Det er vel det du "egentlig" vil ha?

RX-1 er uaktuell. Da beholder jeg heller X100S.

 

Det har seg slik at jeg ikke har tenkt til å bruke OVER 80.000,- da.... :)

 

Når det er snakk om så mye penger så kan det være en ide å låne/leie før du bestemmer deg for å være helt sikker på at avgjørelsen blir rett.

Har fått et hyggelig tilbud av Shirmah om å låne hans OM-D-E5 noen dager og det skal jeg benytte meg av :)

 

X-Pro1 med bedre utvalg av optikk hadde nok muligens vert mer i min gate, men desverre så er utvalget ganske labert.

Lenke til kommentar

Har 5D mk3, E-M5 og X-Pro 1, alle med kremoptikk. X-Pro har jeg ikke hatt mer enn et par uker, men det er det huset jeg bruker mest.

 

Komforten er best med 5D. Det er mer å holde i, og knappene er fornuftig fordelt utover. På E-M5 er de for tett plassert, og har en litt gummi-aktig følelse (pga værtetting). X-Pro er veldig grei å jobbe med, i og med at du har blenderåpning på objektivet, lukker som fysisk hjul på toppen, og ISO gjerne bundet til FN. Merker at jeg kommer mye borti Q-knappen under vanlig bruk.

 

Autofokus er best på 5D. Helt klart. E-M5 er tett opptil, og X-Pro er ganske treigt i forhold. Man blir fort vant med det.

 

Bildekvalitet er best på 5D, så X-Pro, så E-M5. Er ikke så fornøyd med bildefilene til E-M5 når ISO går opp, da vises begrensningen med sensorstørrelsen fort. På 5D er ISO 12800 noe man kan bruke uten å tenke så mye over det. På E-M5 blir det bare grøt. X-Pro ligger midt mellom. I godt lys er det ikke så mye forskjell.

 

Mtp optikk er det selvfølgelig best utvalg til m4/3 (mye god fastoptikk med f1.8), men jeg syns det som er til X-Pro holder greit. En ~35mm f1.4 hadde vært prima, men klarer meg greit med 18mm-en.

 

Så, om du skal selge Canon-pakken uansett: trenger du kjapp fokus, gå for E-M5, kan du sakke ned tempoet litt (og evt. bruke x100s til løpende hunder og unger), kjøp X-Pro.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Husk at gresset ofte er grønnere på den andre siden av gjerdet :)

 

Hva med dette alternativet: Gå ned ett blendetrinn på optikken, altså bytt ut 85/1.2 med 85/1.8, 70-200/2.8 med 70-200/4 osv. og du taper litt mindre penger siden du kan beholde kamera. Du beholder det gode grepet, rå autofokus og stor optisk søker. Evt bytt ut 5D med 6D hvis du også har lyst på noe nytt og litt lettere.

 

Jeg synes X-Pro virker stort og klumpete, ville da heller vurdert X-E1 eller OM-D. I løpet av året vil Fuji-systemet ha det man nettopp trenger av (krem)optikk.

Endret av Slettet-U8ZiojSR
Lenke til kommentar

For noen måneder siden kjøpte jeg X100. Hadde da en rimelig komplett Nikon D7000 pakke. Solgte alt med en slags ide om kanskje å kjøpe inn noe enda bedre som hovedkamera og X100 som et slags reservekamera.

 

Nå har jeg endt på med å bruke X100 som mitt eneste kamera og det er ingenting jeg savner. Så her er en ide:

 

Du har en kliss ny X100s. Selg Canon-utstyret ditt nå uten å tenke så mye over hva du skal erstatte det med. Bruke "s'en" din en stund og kjenn på hva du savner. Først da kan du starte med å definere et eventuelt nytt oppsett.

 

 

 

Lenke til kommentar

For noen måneder siden kjøpte jeg X100. Hadde da en rimelig komplett Nikon D7000 pakke. Solgte alt med en slags ide om kanskje å kjøpe inn noe enda bedre som hovedkamera og X100 som et slags reservekamera.

 

Nå har jeg endt på med å bruke X100 som mitt eneste kamera og det er ingenting jeg savner. Så her er en ide:

 

Du har en kliss ny X100s. Selg Canon-utstyret ditt nå uten å tenke så mye over hva du skal erstatte det med. Bruke "s'en" din en stund og kjenn på hva du savner. Først da kan du starte med å definere et eventuelt nytt oppsett.

 

Får håpe man ikke savner den gamle kameraparken for mye etterpå da, i så fall ryker man på en økonomisk stjernesmell.

Endret av tech8
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når det gjelder bildekvalitet, så tror jeg det ikke er noe forskjell på X-Pro 1/X-E1 og X100s. Det som er forskjell på sensorene, er at X100s har fått PDAF på sensoren slik at den har bedre AF ytelse. X-Pro 1/X-E1 har en AF ytelse som er ganske lik den gamle X100 du har.

 

OM-D E-M5 kontra Fuji X. Det er et vanskeligere valg; jeg selv ville nok valgt Fuji X serien da den har noe bedre bildekvalitet og betjeningsmessig er nærmest X100s.

Lenke til kommentar

 

 

Får håpe man ikke savner den gamle kameraparken for mye etterpå da, i så fall ryker man på en økonomisk stjernesmell.

 

...ehhh...du fikk med deg at Ove allerede har tenkt å selge uansett, siden han har liggende flere titalls tusen på hylla. Mitt poeng var å vente med å gruble alt for mye over hva man skal ha før man faktisk har funnet det ut i praksis.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...ehhh...du fikk med deg at Ove allerede har tenkt å selge uansett, siden han har liggende flere titalls tusen på hylla. Mitt poeng var å vente med å gruble alt for mye over hva man skal ha før man faktisk har funnet det ut i praksis.

Ok, da hadde jeg misforstått. Jeg forstod det som at det kun var oppe til vurdering. Vil jo være synd å gjøre forhastede beslutninger når det står om såpass mye penger.

Endret av tech8
Lenke til kommentar

Jeg har OM-D'en (med fastoptikk), men er vel som de fleste her inne, noe fasinert av Fuji og deres tilnærming til hybridkameraer, dvs. X-Pro1 og X-E1.

Hovedproblemet for meg er størrelse. Jeg solgte meg ut av speilrefleksverdenen pga størrelse, og da hjelper det ikke at X-Pro 1 er utrolig tøff, og objektivene holder høy klasse. Både kamera og objektiver blir for store, ihvertfall når jeg ser hva jeg kan få i Oly/ Pana verdenen. Muligens kan det være at Fuji er bedre på høy iso, men kameraet skal være med for å få sjekket det.

I tillegg har jeg som krav stabilisering i hus (pga. fastoptikk), og da falt Fuji bort.

Lenke til kommentar

Hva du bør velge har jeg ingen formening om, men jeg ville tenkt meg om både to og tre ganger før jeg hadde totalt skiftet ut et system som er så bra som det du har.

 

Du nevner at 5D med tung L-optikk blir for tungt å bære med seg, og du mangler ikke L-optikk ser jeg. Men har du sett for deg hva slags optikk som finnes eller som du føler er nødvendig med et nytt system.

 

Det har kommet mange forslag til hva du bør gjøre, kvitte deg med alt Canon og så vente og se er ett. Beholde hus og nedgradere optikk er et annet. Hva du bør gjøre vet jeg ikke, men jeg hadde ikke turt å ta et "clean break" uten å være 100%+ sikker på hva jeg gikk til.

 

For min del så ville jeg ikke nedgradert optikk heller, men jeg ville startet med å se på hvilke objektiv i mitt nåværende system jeg trenger og hva jeg kan kvitte meg med. Siden du ser ut til å trives med x100s med fast brennvidde så er det en absolutt mulighet å f.eks. selge unna 70-200 og kanskje et par av fastobjektivene (siden de ligger relativt nær hverandre i brennvidde). Dette ville kunne finansiere ett nytt system, m4/3 eller fuji, og finner du da ut at du har gjort et godt valg så kvitter du deg med resten av Canonutstyret. Hvis det nye systemet ikke fungerer så har du ikke lange veien å gå tilbake til dagens system.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ok, da hadde jeg misforstått. Jeg forstod det som at det kun var oppe til vurdering. Vil jo være synd å gjøre forhastede beslutninger når det står om såpass mye penger.

 

Vurdering er nok et riktigere ord enn "tenkt" ja.

 

Det er synd å ha såpass mye penger liggende på hylla også. Kan hende klarer man seg med noe vesentlig enklere og billigere. Det var også litt av poenget i litt innlegg. Jeg trodde jeg trengte mye utstyr, nå har jeg funnet ut at jeg trenger ganske lite...:-)

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har OM-D'en (med fastoptikk), men er vel som de fleste her inne, noe fasinert av Fuji og deres tilnærming til hybridkameraer, dvs. X-Pro1 og X-E1.

Hovedproblemet for meg er størrelse. Jeg solgte meg ut av speilrefleksverdenen pga størrelse, og da hjelper det ikke at X-Pro 1 er utrolig tøff, og objektivene holder høy klasse. Både kamera og objektiver blir for store, ihvertfall når jeg ser hva jeg kan få i Oly/ Pana verdenen. Muligens kan det være at Fuji er bedre på høy iso, men kameraet skal være med for å få sjekket det.

I tillegg har jeg som krav stabilisering i hus (pga. fastoptikk), og da falt Fuji bort.

Jeg har prøvd en X-E1 i en 2 ukers periode, og synes ikke at den er så veldig stor. Det som jeg mener er hovedproblemet med DSLR, er at objektivene fort blir veldig store, og Fuji XF objektivene er klart mindre enn de. Men de er fortsatt noe større enn tilsvarende µ-4/3; men ikke så store at det blir et problem. for min del ihvertfall.

 

Det jeg savner i µ-4/3 verdenen, er en god normalzoom av typen 14-54mm f/2.8-3.5 (eller 12-60mm f/2.8-4). Fuji sin 18-55mm f/2.8-4 er noe snau i zoom-omfanget; men har en grei lysstyrke og er skarp pip åpen. Meget god optikk er forøvrig det som kjennetegner X serien; 18mm f/2 er vel den som har fått dårligs kritikk; men ser man på tester og bilder, så er dette faktisk også et godt objektiv.

Lenke til kommentar

Dette er virkelig ikke lett, det er helt sikkert! :)

 

Jeg regelrett elsker X100s og det gnager meg inn til beinet at ikke Fuji har en bredere optikk-serie og litt heftigere autofokus. (Tenker da på X-Pro1)

 

Jeg trenger følgende brennvidder (fast):

~ 16mm

~ 35mm

~ 50mm

~ 85mm

 

Dette er da FF-brennvidder.

 

Olympus har det meste her, og så lenge jeg kan leve med en elektronisk søker (samt LCD skjerm) og at MFT-systemet gir bedre bildefiler enn jeg forestiller meg så er MO-D-E5 et riktig valg.

 

Å kjøpe X-Pro1 med snevert utvalg av optikk og treig autofokus føles for meg feil. Jeg forstår at jeg må svelge noen kameler her uansett, men så lenge man faktisk tar fler bilder ved ett bytte samt at man som en bonus blir sittende med rundt 50.000,- på bok så finner jeg få argumenter for å beholde 5D'en med tilbehør.

Lenke til kommentar

Nå er jo to nye objektiver i X serien til Fuji bekreftet av Carl Zeiss i forrige uke. Så man kommer nok til å få dekket det meste etterhvert.

X-Pro2 og X-E2 om navnet blir slik - kommer vel om ikke alt for lenge tenker jeg ? Blir neppe mindre fysisk men.

Lenke til kommentar

Det skal ikke være lett; jeg har jo prøvd å bestemme meg nå i to og halvt år snart :)

 

Om brennvidder, fast:

 

16mm-e*: Zeiss kommer med en 12mm til Fuji i løpet av sommeren. Hvis du kan leve med 18 mm-e istedet for 16mm-e, så er Zeiss 12mm meget interessant.

 

35mm-e: Fuji kommer med sin 23mm til høsten. I mellomtiden, så har du jo X-100s.

 

50mm-e: Fuji har i dag 35mm f/1.4, og Zeiss kommer med en 32mm f/1.4 til sommeren. Så da har du valget mellom 52.5mm-e og 48mm-e.

 

85mm-e: Fuji har 60mm f/2.8 Makro i dag og kommer med en 56mm f/1.2 på nyåret.

 

(Fuji lens roadmap kan du lese her)

 

Om AF:

 

I følge ryktene, så kommer Fuji kommer med X-Pro 2 og X-E2 i løpet av året; da med den oppgraderte sensoren som er i X100s; slik at AF problemet da blir løst.

 

*) -e for å indikere FF ekvivalent brennvidde

Endret av tomsi42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Det høres ut som du har bestemt deg for OM-D, så da er det jo bare å kjøpte det.

 

Usikker på om det finnes fast 16 mm ekvivalent til µ-4/3? Kanskje med noe sære Kina-greier? Ellers finnes jo 12 mm som får svært gode kritikker, men det tilsvarer jo 24 mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...