Mannen med ljåen Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Kan du fortelle det du vet om ladestyringen? Min 12V-lader er uoriginal, kjøpt i en norsk spillbutikk. Tror det var Gamestop. Den har to USB, porter, den ene merket 1A og den andre 2A. Kan jeg skade nettbrettet ved å bruke denne laderen? Jeg bruker den i båten for å slippe å gå tom for strøm på sjøen. Lenke til kommentar
almeli Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 (endret) Mannen med ljåen (avkorter deg til MML): Den 12V laderen du bruker i båten vil jeg anta med stor sansynlighet er på 5V ut, som er den standard mobilprodusentene ble enige om for ladere med usb-microplugg. Vær oppmerksom på at polariteten +- er riktig samt at du har et lavere strømtilbud på 12V kontra innomhus 230V. Dette kan føre til lengre ladetid. Jeg antar at den er av rimelig anerkjendt fabrikat samt at i spesifikasjonen helst angir at den har innebygd spenningsvern, temperaturvern osv. Dersom du kjører batteriet på Z-brettet tomt, så vil du oppleve at 1A ugangen ikke gir nok til at ladingen vil starte, denne utgangen er stort sett beregnet på tilleggsutstyr som eks.vis blåtann-ørepropper. Benytt 2A utgangen til Z-brettet samt ev. mob.tlf - Pass så på ladeindikatorer så som led-varsellamper eller %batteritilstand, dersom disse indikerer fulladet batteri samtidig som laderen og ev. batteriområdet på brettet blir ekstremt overopphetet over tid, så er det ikke noe ladestyring som fungerer, kun manuell avkobling. Er det en seriøs ladeprodusent sitt produkt så er dagens ladere stort sett utstyrt med en eller annen form for sikkerhet. Problemet, dersom det kan kalles det, er at lader og utstyr ikke er samkjørt, men virker "i hver sin verden". Det jeg kan om Sony sin ladestyring er egentlig bare opp gjennom flere år å ha oppfattet en setning her, og en bisetning der, ved å lese det som Sony selv utgir om sitt utsyr, samt tester og omtaler på div. norske nettsider. Samt at jeg er helt avhengig av bruksmanualene som følger, leser alltid disse opp til flere ganger før jeg tar nye ting i bruk, samt må stadig repetere under daglig bruk. Så heldigvis er disse nå standard som PDF-nedlastinger og da kan jeg f.eks sitte med et problem på Z-brettet og lese løsninga fra Z-tlf eller PC'en. Jeg har alt tilgjengelig på de forskjellige via Google Disk. Så en del har jeg rett og slett fra bruksmanualene fra hele Xperia-serien (alt tilgjengelig på Sony). Hvordan Sony rent Hard-/Software har laget denne løsningen bryr jeg meg ikke om, men kun hvordan dette virker. Om det er følere eller impulser som viser Z'en vilke ladere som er tilkoblet, vet ikke, men det blir gjenkjent og så legges ladeprosessen/styringa opp deretter og sørger hele tiden for full kontroll og sikkerhet innen de programmerte marginer. Så derfor sier Sony ganske bastant at ved bruk av Sony-ustyr så kan du lade så mange ganger du vil og så mye du vil. Og at du uansett bruk skal være sikret bra levetid på batteriet. For å illustrere litt av systemet så fulgte det med både Xperia V og Z tlf en lader modell EP800 med enkel USB-kabel. I tilbudet om tilbehør har Sony så en hurtiglader EP881, denne så tilforlatelig ut da den bl.a. skulle kunne gi taletid alt etter få minutter. Bestilte denne fra en av leverandørene, fikk den og innpakninga viste Sony EP881. Men så kom overraskelsen. laderen i pakninga var en standard EP800 og vedlagt en helt spesiell USB-kabel av denne typen med 2 klumper med elektronisk innhold. Så her benyttes altså en standard telefon og lader samt spesialelekronikken i kabelen for styring av bl.a. hurtigladinga. Nå skal det tilføyes at dette synes å være et unødvendig kjøp (som mye annet) fordi ikke har det spesielle kontra standardladeren. Endret 11. august 2013 av almeli 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 (endret) Jeg strides mellom å kjøpe en iPad 4 eller en Sony Xperia Tablet Z. Hvordan er det å koble Soxy Xperia tablet Z til en tv med kabel? edit: hvordan fungerer det å koble til minnekort for å overføre bilder? Endret 12. august 2013 av ilpostino Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 Jeg strides mellom å kjøpe en iPad 4 eller en Sony Xperia Tablet Z. Hvordan er det å koble Soxy Xperia tablet Z til en tv med kabel? edit: hvordan fungerer det å koble til minnekort for å overføre bilder? Ved å kjøpe en mhl overgang kan du enkelt koble denne til tv'n med HDMI kabel og få direkte avspeiling på tv'n Har nettopp bestilt en med fjernkontroll slik at jeg kan nå det jeg har på tabben mens den er tilkoblet. Den har ikke kommet i posten enda så vet ikke helt hvor bra det funker med fjernkontroll. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 Det er da snakk om mini USB til HDMI, ikke sant? Apple har laget Camera connection kit som gjør at en kan lese av minnekort fra kameraer på iPad. Kan man bruke en USB-basert kortleser og koble til denne til mini USB-kontakten? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 (endret) Det er da snakk om mini USB til HDMI, ikke sant? Apple har laget Camera connection kit som gjør at en kan lese av minnekort fra kameraer på iPad. Kan man bruke en USB-basert kortleser og koble til denne til mini USB-kontakten? Stemmer godt det ja. Det burde ikke være noe problem. Har en evergang fra micro usb til usb hvor jeg kobler itl en minnepenn med filmer på. Dette funker helt utmerket. http://www.amazon.com/iKross-Micro-USB-Memory-Reader-Adapter/dp/B00CMM8XZ8/ref=sr_1_11?ie=UTF8&qid=1376305592&sr=8-11&keywords=xperia+tablet+z+dock Endret 12. august 2013 av Gjest Lenke til kommentar
hjsse Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 (endret) Jeg er enig med at batteriet tappes fort om du har på full lysstyrke. Reagerte selv på at batteriet tappet også da jeg ladet den, da hadde jeg på full lysstyrke. Fint å få litt innblikk i at det kansje er satt krav på laderene, slik at det ikke skal ta fyr. Ellers så er det litt kjedelig. Også om du ikke lader tableten helt opp, så tappes strømmen mye fortere, kontra om du hadde ladet den fullt. Hender ofte at jeg bruker tableten så ofte at jeg ikke får tid til å lade den helt opp, eller at jeg rett å slett glemmer det. Da ender jeg opp med å lade den så snart jeg ser et tidsrom der jeg ikke får brukt den. Ser at jeg ender i en vicous cycle, der batteriet aldri er fulladet, og at det tappes raskere. Lite poeng at jeg nevner det her, siden mye av dette er min egen feil siden jeg ikke har prioritert å la det lade seg fullt opp. Savner dog en dybere dvale. Slik som om jeg faktisk kjører et program, og trykker på off knappen for å ta en pause. Så kjører programmet for fullt, og tapper all strømmen. Går du ut ved startskjermen, trenger nødvendigvis ikke å lukke pogrammet, for så å gå i dvale så tappes strømmen saktere, da stenger den prosessen midlertidig. Samme tilfellet skjer ved iPad også, ihvertfall iPad 2 som jeg hadde før. Jeg kjører appen android app killer, for å stenge unødvendige prosesser. Dette er for å spare strøm. Selv når jeg har stengt appene, er de fortsatt fullt tilgjengelige via snarvei knappen. Via android app killer er de ikke lengre tilgjengelige. Etter noe tid derimot, uten at jeg har åpnet noen apps, så har de på et eller annet vis klart å opprette prosesser. ER ikke verre enn at jeg sjekker om at det å fjerne appene i snarvei vil hindre dette i å skje. Er relativt godt fornøyd med nettbrettet. Synes skjermen er helt super. Kunne ha vært et større batteri for min del. Ved kveldstid er det bare å skru ned lysstyrken. Sterkt lys er bare ubehagelig når det er mørkt rundt deg allikevel. Har en tendens til å surfe, eller se film før jeg legger meg, da er det like greit å skru ned lysstyrken helt, og skjermen er fortsatt veldig behagelig. Nettbrettet er også veldig lett, noe som er et stort pluss. Skal du ha veske/cover til denne, merk deg vekten på vesken/coveret. Da jeg tok coveret på denne, ble nettbrettet nesten dobbelt så tungt. Vil også si at jeg var relativt positivt overrasket over hvor lett det var å koble seg opp på NAS'en, fra nettbrettet via ES File Explorer. Min mening er at mulighetene er mye større ved dette nettbrettet, enn det jeg hadde før. Alt er så mye mer lettvint, og jeg slipper å stresse meg ihel igjennom mye dritt for å gjøre småting, som jeg måtte før. Var også på en svært lang reise med dette nettbrettet, etter en 7 timers flytur hadde jeg fortsatt en del strøm igjen. Da hadde jeg stort sett brukt nettbrettet nonstop til å lese tegneserier og se serier. Dette ble vel mye, men en siste ting.. jeg vil anbefale å bruke Chrome nettleser, og styr unna Opera, er så mye dritt med den appen at jeg ikke orker å nevne det. Forresten, leste om en app en gang. Denne appen kunne du ha flere vinduer samtidig på samme skjerm. Noen som vet navnet på denne appen? Endret 12. august 2013 av hjsse Lenke til kommentar
Mildir Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 Nettopp handlet den siste i byen. Woho! Hvilke vesker / cover har folk å anbefale? Gjerne kom med tips til ekstra stæsh også! Lenke til kommentar
almeli Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 (endret) Hjsse: Du reiser bl.a. to problemstillinger, er usikker på om de ligger tidligere i denne tråden eller den for Xperia Z tlf.: 1. Avslutte programmer, nederst har du 3 symboler, bruk det til høyre Oppgaver, da får du frem alle kjørende programmer, sett fingern på ett og ett og sveip dem ut av skjermen, de er da helt avsluttet. 2. Dette med å kunne vise delt skjerm med flere samtidige programmer er en Samsung-affære som de kun har tilgjengelig for Galaxy Note. Ellers bra du liker ES File Explorer, prøvde den tidligere, men den var da svært mangelfull. Gikk selv over til Astro Disk & File Manager som er meget bra. Endret 12. august 2013 av almeli 1 Lenke til kommentar
almeli Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 Nettopp handlet den siste i byen. Woho! Hvilke vesker / cover har folk å anbefale? Gjerne kom med tips til ekstra stæsh også! SONY SGP-CV5 Skinnveske for Xperia http://www.multicom.no/SGP-CV5-Skinnveske-for-Xperia-Tablet-Z--sort-SONY/cat-p/c/p6394304 SONY SGPDS5 Dockingstasjon for Xperia http://www.multicom.no/SGPDS5-Dockingstasjon-for-Xperia-Tablet-Ze-kombinert-lade-og-bordstativ-SONY/cat-p/c/p6187183 SONY SRSBTX300B blutooth wirel. black http://www.multicom.no/SRSBTX300B-blutooth-wirele-black-SONY/cat-p/c/p6401968 Lenke til kommentar
hjsse Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 Hjsse: Du reiser bl.a. to problemstillinger, er usikker på om de ligger tidligere i denne tråden eller den for Xperia Z tlf.: 1. Avslutte programmer, nederst har du 3 symboler, bruk det til høyre Oppgaver, da får du frem alle kjørende programmer, sett fingern på ett og ett og sveip dem ut av skjermen, de er da helt avsluttet. 2. Dette med å kunne vise delt skjerm med flere samtidige programmer er en Samsung-affære som de kun har tilgjengelig for Galaxy Note. Ellers bra du liker ES File Explorer, prøvde den tidligere, men den var da svært mangelfull. Gikk selv over til Astro Disk & File Manager som er meget bra. Takk for tipset! Var usikker på om prosessene faktisk ble avsluttet. Aha, har ei venninne som har galaxy note, så det forklarer hvor jeg har ideen ifra. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 (endret) Takk for tipset! Var usikker på om prosessene faktisk ble avsluttet. Aha, har ei venninne som har galaxy note, så det forklarer hvor jeg har ideen ifra. Det skal finnes en app som gjør at de aller fleste med android kan gjøre akkurat dette. Skal undersøke litt og se om jeg finner ut hva den heter. Edit: http://liliputing.com/2013/07/rockchip-makes-android-more-like-windows-with-multi-windows.html Kan ha vært jeg husker feil og har lest dette. Endret 13. august 2013 av Gjest Lenke til kommentar
jihn Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Da plukka jeg opp dette på elkjöp I går. Virker veldig flott så langt, men føler batteriet er litt slakkere en hva jeg hadde forventet Har noe skrudde Lange dager da, pga tvillingspedbarn Der den ene muligens har kolikk. Så sitter jo her med denne fjøla nå titt og stadig. Samt ladetiden ser ganske laber ut, så det blir nok å kjøpe en dockingstasjon til tv benken. Var forresten noen som hadde lagt til en youtube video her I en av trådene, men kunne ikke spille denne da jeg manglet programtilegg. Noen som vet hvordan man ordner det, bruker Firefox nå. Lenke til kommentar
hjsse Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Jeg bruker chrome. Hvis jeg åpner en lenke til youtube, redirecter denne meg til youtube appen. Om jeg ikke husker feil. Lenke til kommentar
almeli Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Den som vil hoppe i det kan jo prøve, får i allefall opp at dette er kompatibelt med Z brett & tlf. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bjbinc.multiwindowmanager https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bjbinc.multiwindowmanagerpro Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Hva kan jeg selge en tablet Z 4G med 64gb minnebrikke for? Kjøpt i juli, svært lite brukt. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Var innom Elkjøp i dag for å kjøpe en med 4G men de hadde ikke inne. Bestilte og får den forhåpentligvis i morgen. bestilt mini USB til HDMI fra eBay og kommer til å bestille BT-høytaler og etui i løpet av dagen. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 13. august 2013 Del Skrevet 13. august 2013 Den som vil hoppe i det kan jo prøve, får i allefall opp at dette er kompatibelt med Z brett & tlf. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bjbinc.multiwindowmanager https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bjbinc.multiwindowmanagerpro Sitat fra utvikler (utvikler som skriver med caps): THIS APP REQUIRES JB 4.1.2 & ROOT ACCESS ONLY SAMSUNG ROMS SUPPORT MULTI WINDOW...CYANOGENMOD, AOSP, AOKP, ETC CANNOT USE THIS APP Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 Nå har jeg hatt denne i et par dager og er veldig fornøyd med den. Det eneste jeg gir den minus for er høytalerne. Synes det er skikkelig billig blikkboks-lyd i de. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 17. august 2013 Del Skrevet 17. august 2013 Noen som har fått 4.2-oppdateringen? Blogger rundt omkring på internett rapporterer at denne ble rullet ut i begynnelsen av august (for de med 4G) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå