Gå til innhold

Sony Xperia Tablet Z

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøpte selv både brett, ladedock og skinnetui hos Multicom. Som alt fra Sony Mobile så er det veldig variabelt med hva som er lagervare til enhver tid. synes som produksjonstakten ikke samsvarer med etterspørsel.

Som tastatur vil jeg sterkt anbefale dette: Logitech Bluetooth Illuminated Keyboard K810

http://www.logitech.com/no-no/product/bluetooth-illuminated-keyboard-k810?crid=26

Dette Logitech-tastaturet har bl.a. 3 spesifikke taster der en kan legge f.eks Z-nettbrett på den ene, Z-telefon på den andre og laptop på den tredje tasten, slik som jeg har lagt dette opp. For å illustrere muligheten her så kan du sitte med alle 3 nevnte tilkoblet samtidig og så svitche mellom å skrive på brett, tlf eller laptop bare med å velge tast.

Utover dette så er byggekvaliteten på tastaturet god, batteritiden veldig lang og så har det bakbelyste taster. Selv om prisen kanskje er drøy så er den verdt hver krone.

Lenke til kommentar

Ut fra de kommentarene jeg leser her, så er det vel best å avstå fra å innstallere nyeste oppdatering?
Hurtigknappene nede til venstre ble flytta i den versjonen? Da gidder ikke jeg å oppdatere. Anser de hurtigknappene som svært nyttige. Da er det vel like så greit bedre å vente til 4.3 ruller ut.

Lenke til kommentar

Ut fra de kommentarene jeg leser her, så er det vel best å avstå fra å innstallere nyeste oppdatering?

Hurtigknappene nede til venstre ble flytta i den versjonen? Da gidder ikke jeg å oppdatere. Anser de hurtigknappene som svært nyttige. Da er det vel like så greit bedre å vente til 4.3 ruller ut.

Er jo bare at man må trykke på multitask tasten for å få de opp. Virker mer etter min smak, litt mer clean og ikke så mye fremme.
Lenke til kommentar

Jeg har tastaturet til min gamle asus transformer prime. Vil jeg kunne lade opp denne og koble til den via et bluetooth adapter?

Med min lille kjennskap til just dette, så antar jeg at en vanlig bluetooth-dongle ikke vil være brukbar. slik jeg forstår prinsippet for denne så fungerer den som en basestasjon med sender/mottaker og da som forlenger på hovedapparatet f.eks stasjonær PC eller laptop som ikke har dette innebygget.

I ditt tilfelle så vil Z-brettet fungere som hovedapparat med sin bluetooth-funksjon og da Prime-tastaturet som tilbehør. Slik jeg ser dette da så trenger du en ren bluetooth sender (transmitter) som kan kobles i USB-kontakten på Prime-tastaturet. Og så må denne være kompatibel med android. Ved litt søken på nettet så finner du alternative leverandører til bluetooth sender (transmitter) sjekk så at denne er kompatibel med Android (viktig). Og så ev. er det bare å prøve om dette vil fungere, ev. ved å laste ned programvare for tastatur på Google Play.

Men du kan fort komme opp med en tungvindt løsning og dyrere en f.eks Logitech Bluetooth Illuminated Keyboard K810 som du pr.dato kan få ifra 649 kr.

Lenke til kommentar

Kenny28

Nu har jeg prøvd meg siste årene på Galaxy Tab 8.9 samt Nexus 7, men kom liksom aldri til med brettbruk med de to. Nå har jeg sånn sett vært ihuga bruker av Sony Ericsson og nå Sony og har vært borti de fleste av telefonen siden første Xperia kom (det var visst i gamle dager det ja).

Z-tlf har jeg hatt siden den ble tilgjengelig, da så Z-brettet ble lansert så hev jeg på og angrer ikke et sekund. Det blirr brukt i tide og utide. For å understreke tilfredsheten med Z så nevnes at jeg vel var en av de første til å sette meg på bestillingsliste til Z Ultra. Den blir anskaffet for å ha i bakhånd for Z-tlf & brett i spesielle høve, altså i hospitalbaggen som alltid står klar slik at de folka som kjører bil med tivolilys og lyd på taket, samt seng baki, kan ta baggen under ene armen og meg under den andre. En stor fordel med 3 like Z-produkter er at når en til tider er tett i pappen så er alt som er likt i bruk en fordel.

Når det gjelder batteritid så kan jeg godt glemme å slå brettet av om kvelden, og da kan det godt ligge 3-4 dager med tilogfra bruk før det må lades. Nå fikk jeg endelig også ladedocken så det er enkelt å sette det der ved behov.

Mannen med ljåen

Det synes som ett eller annet kan ha skjedd med USB-luka hos deg som gjør at jeg ville sjekket med butikk/forhandler om dette er riktig. Jeg synes selv å ha problem med å få neglen under for å få den åpnet, og synes den sitter godt fast. Nå brukte jeg denne til lading samt nødvendig PC-tilkobling, før jeg endelig fikk docken, og fortsatt er den teit og fin. Fikk samtidig med docken samme skinnetui/omslag som du har, men får ikke provosert frem samme problem som du nevner her, så sjekk om denne luken er ok hos rette folka.

Dersom du kjøpte den på prisen som du linker til, så var nok det dyrt sett i forhold til Multicom.

Endret av almeli
Lenke til kommentar

Album-programmet som følger med Android viser videoer i tilleg til bilder. noen som vet hvordan jeg kan hindre at videoer blir vist i det programmet?

Det kan du ikke - Etter å ha studert manualer og annen tilgjengelig lektyre, så er dette konklusjonen.

Album-programmet er så langt jeg har huskekapasitet en programvare Sony har laget til sine android-produkter. Det ser ut til at intensjonen med Album er at det søker opp alle minner etter filer i bilde-/videoformaterr og så viser alt og alle.

En annen "ulempe" med Album er at vi som brukere ikke har mulighet til å endre/velge i visningsfunksjonen. Sony har enkelt og greit laget en programvare her som skal fungere mer eller mindre automatisk. Vi har allikevel mulighet til å fjerne/avinstallere Album.

Endret av almeli
Lenke til kommentar

Album-programmet som følger med Android viser videoer i tilleg til bilder. noen som vet hvordan jeg kan hindre at videoer blir vist i det programmet?

Jeg har VLC installert, nå du da starter en video vil den spør hvilket program du ønsker å bruke. Så valgte bare den som default (always).

Bonus er at den også støtter mye mer codex en den dårlige videospilleren som medfølger.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Nylig kjøpt dette brettet og er godt fornøyd med kvaliteten på selve brettet. Lett å holde og har bra skjerm. God bygge kvalitet og er responsivt på det meste. Å skrive innlegg her for eksempel er dog litt slitsomt da det er litt etterheng på taste trykk, men det kan jeg lett overse da alt jeg skriver kommer med uansett. Batteriet er det ikke noe å utsette på. Har god standby tid ved å bruke stamina mode som skrur av noen funksjoner automatisk når skjermen er av. Batteri tid når brettet er i bruk er også kurrant så lenge lysstyrken ikke er på max. Bruker dog litt lang tid å lade fra 0 til 100.

Men er verre med appene og softvare som er tilgjengelig. Har bare hatt ipad før og der er jo alt veldig enkelt og greit tilpasset.

Feks så er netflix appen for dårlig til android.... Kan da neppe være i HD...

Finner heller ikke noen nettleser jeg liker... Chrome er grei men mangler litt på funksjons siden og den støtter ikke flash. Nettleserne som støtter flash suger. Til og med firefox som er bra på andre os er treig som fy her. Savner at stock jellybean nettlesern som jeg har på galaxy s 2 ikke er tilgjengelig da den er veldig god syns jeg.

Til min store lykke derimot er spotify på dette brettet herlig. Får skikkelig fyldig lyd med gode ørepropper da det er EQ i spotify og lyden fra selve brettet også er bra med propper/øreklokker koblet i.

Men igjen så må jeg desverre maxe lyden i proppene når jeg bruker netflix... Kunne vært greit med ett par hakk til på volumet der.

Var også teit og oppdaterte til siste tilgjengelig android så meny knappene flytta seg... Likte å ha de der de var tidligere. Er bare å leve med det til 4.3 dukker opp og håpe det ordner seg der.

Alt i alt er brettet en god opplevelse med litt bismak av ergrelse pga teite apper og softvare som ikke er gode nok.

Endret av Nerdrage
Lenke til kommentar

Nylig kjøpt dette brettet og er godt fornøyd med kvaliteten på selve brettet. Lett å holde og har bra skjerm. God bygge kvalitet og er responsivt på det meste. Å skrive innlegg her for eksempel er dog litt slitsomt da det er litt etterheng på taste trykk, men det kan jeg lett overse da alt jeg skriver kommer med uansett. Batteriet er det ikke noe å utsette på. Har god standby tid ved å bruke stamina mode som skrur av noen funksjoner automatisk når skjermen er av. Batteri tid når brettet er i bruk er også kurrant så lenge lysstyrken ikke er på max. Bruker dog litt lang tid å lade fra 0 til 100.

Men er verre med appene og softvare som er tilgjengelig. Har bare hatt ipad før og der er jo alt veldig enkelt og greit tilpasset.

Feks så er netflix appen for dårlig til android.... Kan da neppe være i HD...

Finner heller ikke noen nettleser jeg liker... Chrome er grei men mangler litt på funksjons siden og den støtter ikke flash. Nettleserne som støtter flash suger. Til og med firefox som er bra på andre os er treig som fy her. Savner at stock jellybean nettlesern som jeg har på galaxy s 2 ikke er tilgjengelig da den er veldig god syns jeg.

Til min store lykke derimot er spotify på dette brettet herlig. Får skikkelig fyldig lyd med gode ørepropper da det er EQ i spotify og lyden fra selve brettet også er bra med propper/øreklokker koblet i.

Men igjen så må jeg desverre maxe lyden i proppene når jeg bruker netflix... Kunne vært greit med ett par hakk til på volumet der.

Var også teit og oppdaterte til siste tilgjengelig android så meny knappene flytta seg... Likte å ha de der de var tidligere. Er bare å leve med det til 4.3 dukker opp og håpe det ordner seg der.

Alt i alt er brettet en god opplevelse med litt bismak av ergrelse pga teite apper og softvare som ikke er gode nok.

En grei oppsummering, selv om netflix selv er ansvarlige for at appen deres aldri viser HD på android, såvidt jeg vet. Lydnivå på headset er også irriterende lavt, noe jeg la merke til da jeg fikk for lite lyd ut av tablet'en for å kunne se film på flyet.

En feil som du ikke har merket, er at mic'en på brettet ikke fungerer særlig godt. Den ser ut til å fungere i camera-appen, delvis i hangout, men prøver du å bruke skype eller en recording-app (f.eks sony's medfulgte), må du holde munnen inntil mic'en for å spille inn noe hørbart.

Dette er en feil som skulle bli fikset i 4.2, men tilbakemeldingene på sony-forumet er dårlige. Selv får jeg fortsatt at brettet mitt er "up to date", selv i sony pc companion, så jeg får ikke oppdatert..

Også, sony's kundesupport er en vits. Mens de på forumet hevder å ha fikset mic'en i 4.2 patchen, har jeg i mellomtiden fått 4 forskjellige forslag på løsninger når jeg henvender meg til support 4 ganger. Ingen løsninger som fungerer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...