AnonymDiskusjon Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Hei. Har noen erfaring med bruken av Imovane de siste 1-3 nettene før eksamen? Bakgrunnen for at jeg spør er at legen min har tilbudt meg dette som behandling mot fravær av søvn de siste nettene før eksamener. Jeg er i utgangspunktet ikke negativ til å bruke dette i en så begrenset periode, men er litt engstelig for bivirkninger som kan virke negativt inn på yteevnen. Jeg kan jo legge til at jeg har gjort et tappert forsøk på å bearbeide søvnproblemene på andre måter, men det har blitt et psykosomatisk problem jeg ikke har mulighet til å råde over Erfaringen? Anonym poster: 58570a448fb4db20da8072ef80099bb5 Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Insomnia må en bare forholde seg til. Bivirkninger er det ikke alle som får, og et legemiddel blir ikke godkjent i Norge uten at fordelene oppveier for bivirkningene i svært stor grad. Jeg har ikke prøvd medisinen, men som mange andre vet jeg hva som skjer når du ikke har sovet på en stund. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Du blir helt ape dagen etter du har brukt slike medisiner. Bedre å ikke ha sovet. Endret 6. mai 2013 av Isbilen Lenke til kommentar
Argentum Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 De siste nettene skriver du. Det tilsvarer ganske heftig bivirkning bare det. Om du har muligheten, hvorfor ikke høre med legen om du kan evt prøve det FØR det er kritisk? Altså før det har en innvirkning på eksamensdagen. Da kan du selv finne ut evt i forhold til bivirkninger. Jeg har prøvd Imovane. Noen ganger funket det helt smertefritt. Andre ganger følte jeg meg litt trøtt, spesielt tidlig på dagen og hadde en litt metallaktig smak i munnen. Og til Isbilen: Ape? Virkelig? Sikker på at det var Imovane (eller tilsvarende) du tok? Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Imovane har veldig lang halveringstid. Du blir trøtt i nesten 24 timer etter at du har brukt dem. Så et par netter før, ja, men ikke samme dag/natt, for da kommer du deg ikke til eksamen. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 De siste nettene skriver du. Det tilsvarer ganske heftig bivirkning bare det. Om du har muligheten, hvorfor ikke høre med legen om du kan evt prøve det FØR det er kritisk? Altså før det har en innvirkning på eksamensdagen. Da kan du selv finne ut evt i forhold til bivirkninger. Jeg har prøvd Imovane. Noen ganger funket det helt smertefritt. Andre ganger følte jeg meg litt trøtt, spesielt tidlig på dagen og hadde en litt metallaktig smak i munnen. Og til Isbilen: Ape? Virkelig? Sikker på at det var Imovane (eller tilsvarende) du tok? Beklager om ikke metaforen min var nøyaktig nok for deg. Poenget mitt er at det er en dårlig ide. Man sover ikke godt på sånne medisiner. Lenke til kommentar
Argentum Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Da syns jeg du skulle skrevet det istedet. Det hadde vært en mye bedre og mer informativ måte å svart på. Metaforen din er i beste fall misvisende og insinuerer en mye kraftigere virkning enn preparatet faktisk gir. Som trådstarter skriver. Det handler ikke bare om en våkenatt. Det handler om flere på rad. Greit nok at sovemedisiner ikke skaper naturlig søvn. Det gjør ingen slike medisiner, men en må jo vurdere opp imot alternativet. Du er ikke mye menneske etter noen døgn med ustabil eller null søvn heller. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Man sover ikke godt på sånne medisiner.Nå har jeg ikke prøvd akkurat den, men det er rimelig klart at medisiner kan bedre søvnkvaliteten når den er veldig dårlig, eller man ikke får sove i det hele tatt. Spiller ingen rolle om man sover dårlig på den, hvis alternativet er enda dårligere eller ingen søvn. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 (endret) Man sover ikke godt, og, burde jeg lagt til, virkningen av selve medisinen følger en utover dagen derpå. Det er ikke uten grunn at disse er utstyrt med rød trekant. Derfor er det ingen god ide å bruke innsovningstabletter kvelden før en skal prestere. Jeg har personlig erfaring med dette, og stol på meg, en våkenatt er bedre. "Ape" er en liten overdrivelse, men et foruminnlegg er ingen doktoravhandling. Saksøk meg. Endret 8. mai 2013 av Isbilen Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Dette med at de henger i er noe som er høyst subjektivt. Internett er fullt av folk (som deg) som klager over at de ikke kan bruke den og den medisinen til å sove på fordi de får hangover, mens jeg tenker ærlig talt at de overdriver, for jeg er liksom "sensitiv for bivirkninger" og tar den samme tabletten til frokost! Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 (endret) Han ba om råd. Burde jeg, for å ta forbehold om at andre kunne hatt en annen opplevelse, latt være å si noe? Da forsvinner jo mye av vitsen. Endret 8. mai 2013 av Isbilen Lenke til kommentar
Argentum Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 (endret) Isbilen skriver: "..Jeg har personlig erfaring..." trådstarter skriver: "Erfaringen?" Er jo det trådstarter SPØR etter, tåkelur. At du har en annen erfaring er jo helt greit. Da presenterer du den, men å argumentere personlig erfaring mot personlig erfaring blir jo bare dumt. Det isbilen skriver er ikke uriktig. For noen henger det igjen dagen derpå, selv om den skal kun funke i 4 timer. Derfor kan det være lurt for trådstarter å lytte til det som er sagt, kanskje prøve preparatet selv noen dager før når det ikke betyr noe om han eller hun er litt trøtt dagen etterpå.. og så finne ut selv om det er verdt det. Men til Isbilen. Det står ikke noe i originalposten om at det gjelder for en natt. Det står "1-3 nettene før eksamen".. altså opp til tre netter. Jeg finner det vanskelig å tro at opp til tre netter med dårlig søvn vil påvirke en mindre enn 3,75mg Imovane (som er minstedose man kan ta). Selv en våkenatt kan for enkelte være nok til at de ikke fungerer mentalt i det hele. Redgering: Tok meg forøvrig tiden til å gå innom felleskatalogen.no og søkte opp Imovane. Under bivirkninger står følgende: Vanlige (≥1/100 til <1/10): Gastrointestinale: Munntørrhet. Nevrologiske: Bitter smak, døsighet, tretthet om morgenen. Endret 8. mai 2013 av Argentum 2 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Problemet med innlegget til Isbilen er at det står "man ...". Med mindre man har et defekt språkøre betyr dette at den som skriver setningen mener det som kommer etterpå er allmenngyldig. Hvis han mente at han sov dårligere så kunne han vel bare si "jeg sover ikke godt". Hvis man ikke skjønner forskjellen på "man sover ikke godt" og "jeg sover ikke godt" så må man ta seg en ny tur på skolen. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 (endret) Problemet med innlegget til Isbilen er at det står "man ...". Med mindre man har et defekt språkøre betyr dette at den som skriver setningen mener det som kommer etterpå er allmenngyldig. Hvis han mente at han sov dårligere så kunne han vel bare si "jeg sover ikke godt". Hvis man ikke skjønner forskjellen på "man sover ikke godt" og "jeg sover ikke godt" så må man ta seg en ny tur på skolen. Men det var jo ikke det du klaget på i utgangspunktet, og du skal ha et rimelig tett språkøre for ikke å kunne få nytte av selv et slikt himmelropende unøyaktig utsagn. Legg inn årene og gå i land. Pass isen, den er ganske tynn. Endret 8. mai 2013 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2013 For de som måtte være interessert: Jeg fikk skrevet ut den minste dosen Imovane for en ukes tid siden, og gjorde som legen hadde sagt - testet det en natt før eksamenskvelden, slik at jeg ikke skulle få noen overraskelser på selve eksamensdagen. Resultatet - 15 min etter inntak får jeg en plutselig metallaktig smak og lukt, så dominerende at jeg blir skremt. Jeg legger meg og venter på at noe skal skje, men jeg merker ikke annet enn at jeg blir ubehagelig slapp og nedsløvet. Ca 45 min etter inntak, og uten at tablettene har fått meg til å sove, åpner jeg øynene. Til min forbauselse spragler månelyset som skinner gjennom persiennen i alle regnbuens farger. Hva faen? Jeg lukker øynene igjen og prøver å tenke på noe annet, men det som i utgangspunktet starter som naturlige tankerekker om trening og andre trivialiteter ender i hallusinasjoner om biler som svever og colabokser fylt med snakkende fluer. I to-tre timer lå jeg der og så soverommet mitt bøye seg og hørte på stemmer som snakket til meg, før jeg omsider sluknet. Det var første og siste gang jeg rører noe slikt for å si det sånn . Da er det bedre å møte på eksamen uten å ha sovet . Anonym poster: 58570a448fb4db20da8072ef80099bb5 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Noen spacer helt ut av sovemidler. Greit å vite det før det gjelder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå