Windoge Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 For litt over en måned siden kjøpte jeg en Mazda 6 stasjonsvogn til 112.000 kr. Rett etter jeg hadde kjøpt bilen røk det ene drivleddet, som verkstedet fikset gratis på bruktbilgarantien. Noen dager senere merket jeg en oljelekkasje fra bunnpannen på bilen. Jeg ringte verkstedet mitt, men de sa det antageligvis kom av at drivleddet var byttet, og at det sikkert kom olje fra det. Jeg merker også sterk oljelukt i kupeen når jeg rygger. Hvorfor? I dag sjekket jeg nivået på bilens kjøleveske. Det var omtrent ingenting på tanken. Dette til tross for at jeg kjøpte bilen med full service fra merkeforhandler. Det skal vel ikke skje? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Oljelekkasje fra bunnpanna har lite med bytte av drivledd å gjøre, med mindre det kommer fra girkassen. Det hender at den indre drivknuten kan komme litt ut når man bytter den ytre knuten og da kan det renne litt girolje ut av differensialen på kassa der de indre drivleddene stikker inn. Likevel, så skal det da dreie seg om girolje, mens en lekkasje fra bunnpanna vil dreie seg om motorolje. Hvis oljen er svart, så er det nok motorolje og har da ingen sammenheng med bytte av drivknuten. Er den blank og fin, så kan det være girolje. Jeg ville likevel få sjekket det. Oljelukten bekrefter at dette kan dreie seg om lekkasje fra motoren. Dette tar 2 minutter å visuelt kontrollere på verkstedet. Motoren skal heller ikke lekke eller forbruke kjølevæske. Det er et lukket system og hvis det mangler væske, så er det enten en intern lekkasje i motoren (topp-pakning, sprekk i blokk etc.) eller ekstern lekkasje (slanger, radiator etc.). Her bør verkstedet ta en visuell kontroll, eventuelt en kompresjons test av anlegget, og kartlegge hvor kjølevæsken tar veien. Hvis all væsken har forsvunnet fra ekspansjonstanken på under en måned, så har du en relativt stor lekkasje en plass. Selv om bilen har vært på service, så skal det ikke være nødvendig å etterfylle hvis kjøle-systemet er tett. Enten har de oversett at det var tomt eller så har det lekket ut store deler væske på kort tid. Det må uansett kontrolleres. Konklusjon: Dra på verkstedet og krev en kontroll av dette! Endret 6. mai 2013 av LiamH 2 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 6. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2013 Det er nok ikke olje fra motoren. Det er en helt annen lukt på den olja som lekker ut, men det minker ihvertfall ikke fra noen av beholderne i motorrommet. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 6. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2013 Jeg sjekket dette nå. Det er som du sa, en blank olje. Den har en helt annen lukt. Har dette noe med bytte av drivledd å gjøre? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Det er nok girolje, ja. Lekker det oppriktig slik at det henger dråper ned, samt at det ligger olje på bakken? Hvis det er girolje, så har det nok sammenheng med bytte av drivleddet, ja, slik som jeg beskrev i posten over. Spørsmålet er om det du ser bare er rester av den oljen som kan ha kommer ut ved drivledd-byttet eller om innerste drivleddet faktisk lekker konstant pga skadet simmerring eller at akslingen på leddet ikke er ordentlig presset på plass. Endret 6. mai 2013 av LiamH 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå