Gå til innhold

Hvordan legger jeg på meg?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en 17 år gammel gutt og veier rundt 50 kilo. Jeg er ikke med på noen fritidsaktiviteter og sitter for det meste på PC-en. Trener heller ikke. Jeg er relativt tynn og ønsker å legge på meg. Spiser helt OK mye, men kan ikke se at jeg legger på meg. Noen tips, hva bør jeg gjøre, hva bør jeg spise, osv. Forbrenner fort?

På forhånd, takk

Endret av Peter123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal være litt snill og si litt mer.

Du spiser langt ifra nok, det er jeg 100% sikker på. Går du ikke opp i vekt spiser du for lite.

En neve nøtter før og etter hvert måltid. Sunt fett, og proppet med kalorier. Selv liker jeg cashewnøtter veldig godt (usaltede kan være lurt om det blir veldig mye).

Skyll ned hvert måltid med 0.5-1 liter melk. Det blir det kalorier av. Proteiner også. Jeg drikker i gjennomsnitt 2-3liter helmelk hver dag.

Et tips jeg ofte gir (satt veldig veldig på spissen): spis hvert eneste måltid så mye at du nesten spyr, vent noen minutter, spis en porsjon til. Skyll ned med en liter helmelk. Du blir vant med å spise mer etter hvert, poenget er at du blir mett for fort. Hvis du f.eks drikker mer. Flytende kalorier er lettere å få ned enn "vanlige".

Dette ble rotete, men du fikk sikkert essensen i det. Spis mer. Mye mye mer.

Du kan med fordel kombinere det økte matinntaket med styrketrening, gjerne Stronlifts 5x5 (www.stronglifts.com - proppet med informasjon om du ønsker, i tillegg en veldig god øvelsesguide for hver øvelse i programmet), eller Starting Strength.

Lenke til kommentar

Jeg skal være litt snill og si litt mer.

Du spiser langt ifra nok, det er jeg 100% sikker på. Går du ikke opp i vekt spiser du for lite.

En neve nøtter før og etter hvert måltid. Sunt fett, og proppet med kalorier. Selv liker jeg cashewnøtter veldig godt (usaltede kan være lurt om det blir veldig mye).

Skyll ned hvert måltid med 0.5-1 liter melk. Det blir det kalorier av. Proteiner også. Jeg drikker i gjennomsnitt 2-3liter helmelk hver dag.

Et tips jeg ofte gir (satt veldig veldig på spissen): spis hvert eneste måltid så mye at du nesten spyr, vent noen minutter, spis en porsjon til. Skyll ned med en liter helmelk. Du blir vant med å spise mer etter hvert, poenget er at du blir mett for fort. Hvis du f.eks drikker mer. Flytende kalorier er lettere å få ned enn "vanlige".

Dette ble rotete, men du fikk sikkert essensen i det. Spis mer. Mye mye mer.

Du kan med fordel kombinere det økte matinntaket med styrketrening, gjerne Stronlifts 5x5 (www.stronglifts.com - proppet med informasjon om du ønsker, i tillegg en veldig god øvelsesguide for hver øvelse i programmet), eller Starting Strength.

Takk skal du ha!
Lenke til kommentar

Melk er ikke lurt å drikke, usunt for menneskekroppen.

Det jeg ikke skjønner her er anbefalingen om å bare spise mer...

Du vil vel ikke bli "tjokk", du vil vel legge på deg muskler (for det meste) og da trenger du å trene litt styrke i tillegg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15

Du vil vel ikke bli "tjokk", du vil vel legge på deg muskler (for det meste) og da trenger du å trene litt styrke i tillegg.

Det blir ikke mye muskler uten mat…

Lenke til kommentar

Melk er sunt

Han er 50 kg og i voksende alder, jo han må spise mer, uansett hva nesten.

En på 50kg trenger faen ikke bekymre seg i det hele tatt over å bli "tjokk"

Lenke til kommentar

Melk er sunt

Han er 50 kg og i voksende alder, jo han må spise mer, uansett hva nesten.

En på 50kg trenger faen ikke bekymre seg i det hele tatt over å bli "tjokk"

Melk er IKKE sunt, dessverre er det alt for mange som tror det.

Man drikker melk for å få i seg kalsium, kalsium er hovedbyggedelen til skjelettet men er også den viktigste bufferen kroppen har for å alkalisere blodet når man spiser/drikker noe som er surt.

Dessverre stimulerer melk til så mye syreproduksjon i kroppen at kroppen forbruker mer kalsium på å nøytralisere syren enn det melken gir.

Vi er verdens mest melkedrikkende land men også det landet som sliter mest med benskjørhet....

Lenke til kommentar

Jeg synes rådene om å trø i seg mat har kommet litt ut av kontroll her på forumet. Han er 17 år, og det virker ikke som om han har planer om å trene styrke.

Til trådstarter, du er i en fase i livet hvor du naturlig vil vokse en del. Litt mer mat vil definitivt hjelpe deg, men ikke spis bare for å gjøre det når du ikke har kontroll over hvor mye energi du faktisk spiser, og spesielt ikke uten å trene styrke.

Og til Nasciboy: Det er flere studier som støtter det faktum at melk er sunt for mennesker.

Lenke til kommentar

Som jeg har skrevet i en rekke andre tråder, så vil du ved å trene styrke minst 3 ganger i uka mens du "overspiser" bygge hovedsakelig muskelmasse. Hold deg unna simple karbohydrater (generelt sett sukkerholdig/søt mat) og stapp i deg med resten. Å få i seg en del proteiner vil alltid være veldig lønnsomt for deg, og ca 100g proteiner daglig bør gjøre susen, men om du får i deg litt mindre, er ikke det en tragedie siden du uansett er i nybegynnerfasen hvor du bygger muskler relativt lett.

Som jeg anbefaler i andre tråder, kjøp en gainer. Letteste måten for deg å øke i vekt, nå proteinmakroen din og unngå å spise til du vil spy.

Lenke til kommentar

Jeg synes rådene om å trø i seg mat har kommet litt ut av kontroll her på forumet. Han er 17 år, og det virker ikke som om han har planer om å trene styrke.

Til trådstarter, du er i en fase i livet hvor du naturlig vil vokse en del. Litt mer mat vil definitivt hjelpe deg, men ikke spis bare for å gjøre det når du ikke har kontroll over hvor mye energi du faktisk spiser, og spesielt ikke uten å trene styrke.

Og til Nasciboy: Det er flere studier som støtter det faktum at melk er sunt for mennesker.

Ta en googlesøk så finner du også masse som ikke støtter dette, dessverre er Tine så stor at myndighetene ikke tør å gå ut med disse rådene men det er like vel ganske allment kjent.

Spør fastlegen din, tror han vil være enig med meg...

Edit: Etter det jeg husker finnes det også eksempler på at melkeprodusenter har finansiert forskning som støtter dine teorier, altså styrt forskning... da er de ikke veldig pålitelige.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Driver med pushups osv på rommet men det er det av trening, og er 1.80 høy, er veldig høy i forhold til mine venner. Og hvordan vet jeg hvor mye energi jeg faktisk spiser? Jeg har planlagt å spise:

Frokost: 2 brødskiver med banan og kanel

Lunsj: 3 brødskiver servelat

*nøtter*

Da jeg kommer hjem fra skole: to brødskiver med egg

Middag: Tar det familien spiser

*nøtter*

Kveldsmat: 3 brødskiver med noe med majones

- Ikke brus på hverdagen

- FRUKT

Ta pushups da du våkner

Da du kommer hjem fra skolen

Etter middag

Før jeg legger meg

Lenke til kommentar

Ta en googlesøk så finner du også masse som ikke støtter dette, dessverre er Tine så stor at myndighetene ikke tør å gå ut med disse rådene men det er like vel ganske allment kjent.

For mye vann er også usunt. Det samme gjelder samtlige andre drikker og matvarer. Og hvor sunt er egentlig godteri? Gi faen i å skrive slikt ukonstruktiv dritt som dette. Melk er noe av det absolutt minst 'farlige' man kan putte i kroppen, og det skal godt gjøres å innta for mye.

Edit: kostholdsplanen og treningsplanen over er absolutt ikke å anbefale. Du mangler haugevis med proteiner, treningen vil være selvmotsigende i og med at musklene dine aldri får tid til å restituere og kalori-inntaket ditt er ekstemt lavt.

Å være 50 kg når du er 180 høy er egentlig sykelig tynt, og vil anbefale deg å legge på deg en god del uavhengig om du skal trene på siden av det eller ikke.

Endret av Eloquent
Lenke til kommentar

Som jeg har skrevet i en rekke andre tråder, så vil du ved å trene styrke minst 3 ganger i uka mens du "overspiser" bygge hovedsakelig muskelmasse. Hold deg unna simple karbohydrater (generelt sett sukkerholdig/søt mat) og stapp i deg med resten. Å få i seg en del proteiner vil alltid være veldig lønnsomt for deg, og ca 100g proteiner daglig bør gjøre susen, men om du får i deg litt mindre, er ikke det en tragedie siden du uansett er i nybegynnerfasen hvor du bygger muskler relativt lett.

Som jeg anbefaler i andre tråder, kjøp en gainer. Letteste måten for deg å øke i vekt, nå proteinmakroen din og unngå å spise til du vil spy.

Det gainerfjaset ditt må du faen meg ta med deg hjem.

Jeg gikk til fastlegen min med et problem for et år siden, og nevnte at jeg drakk to liter melk hver dag for å gå opp i vekt. Han sa det var helt i orden så lenge jeg spiste variert utenom.

Lenke til kommentar

Kan du nevne noe som gir mye proteiner eller komme med noen eksempler hva og hvor ofte jeg bør spise hver dag?

Forresten takk for så mange svar!! Hjelper mye

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...