Gå til innhold

Hva syns dere om jesus?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg lurte på hva dere syns om jesus? Er d bare for religiøse eller bør han være et forbilde for alle, religiøse eller ikke?

 

Idealer som frihet og sosial solidaritet, den selvstendige livsførsel, frigjøring av den individuelle moralsamvittighet, menneskerettigheter og (altså det moderne) demokrati – er en direkte arv av jødisk etikk angående rettferdighet og den kristne etikk angående kjærlighet.

 

Bibelen fremviser en rekke etiske dimensjoner; sinnelagsetikk, regeletikk, konsekvensetikk, empatisk etikk - og er åpen for ulike typer politiske filosofier. Noe av det som skiller kristen tro fra andre religioner er samtidig fraværet av religiøse lover og politikk.

 

-Denne arven står idag vesentlig uendret, til tross for kontinuerlig kritisk tilegning og nytolkning.

 

- Man snakker her om kristne og jødiske idealer, som igjen ikke alltid har hatt samsvar med kirke, stat og organisert religion.

 

Ideen om menneskerettigheter har sin rot i stoisk og kristen filosofi og bygger på den grunnanskuelse at den menneskelige person har en verdi i seg selv, uavhengig av rase, klasse eller kjønn.

- I de nordamerikanske staters uavhengighetserklæring 1776 ble menneskerettighetene for første gang systematisk utformet.

 

Stor betydning fikk også den franske grunnlovgivende forsamlings erklæring om menneske- og borgerrettighetene av 1789. Dens hovedsetninger er: menneskene fødes og forblir frie og like i rettigheter; sosial forskjell kan bare begrunnes med hensynet til det allmenne vel.

Revolusjonen markerte slutten på det franske stendersamfunnet, der de høyeste stendene (adelen og de geistlige) hadde hatt særrettigheter i samfunnet. En nasjonalforsamling ble dannet i 1789, og eneveldet ble avskaffet. Denne vedtok en erklæring om menneskerettighetene, hvor det ble fastslått at alle mennesker er født frie og like, og at all myndighet i samfunnet må utgå fra folket.

 

- Erklæringen inspirerte og preget den senere demokratiske utviklingen i Europa, blant annet den norske grunnloven av 1814.

 

- I senere tid også har blitt uttrykt av ateisten og filosofen Jürgen Habermas; - Egalitarian universalism, from which sprang the ideas of freedom and social solidarity, of an autonomous conduct of life and emancipation, of the individual morality of conscience, human rights and democracy, is the direct heir of the Judaic ethic of justice and the Christian ethic of love. This legacy, substantially unchanged, has been the object of continual critical appropriation and reinterpretation. To this day, there is no alternative to it. And in light of the current challenges of a postnational constellation, we continue to draw on the substance of this heritage. Everything else is just idle postmodern talk.

 

Hva skjer i et menneske som oppnår troens stadie? Det ser tilværelsen fra et annet perspektiv og forvandles og gjenfødes deretter. Forandringen setter alt i sitt rette forhold i mennesket. Alt er blir født på nytt, renset og helliget ved ånden og kjærligheten. Noe av forførelsen man blir utsatt for er faktisk samfunnet selv, der den "demoniske tilstand" ligger i prosessen hvor mennesket distanserer seg fra sitt, fra Guds side tiltenkte jeg. Jak 4, 4 Utro som dere er, vet dere ikke at vennskap med verden er fiendskap mot Gud? Man slukes på et veldig tidlig stadie opp av samfunnets normer og forventninger, gjerne uten selv å være bevisst om dette. Ubevisst flykter man fra muligheten til å leve et autentisk liv. Diskret holdes menneskets sanne selv hen i det uvisse. Nettopp i denne prosessen mister man noe av sitt fra Guds side tiltenkte (naturlige) jeg. Resultatet er at man blir fremmedgjort fra seg selv.

Dette er den såkalte spissborgerens tilværelse og dens viktigste kjennetegn er selvbedrag.

 

Spissborgeren tror selv han råder over sitt livsløp, men det er bare omgivelsenes anonyme krefter som velger for ham. Og jo mer hardnakket og påståelig han blir, desto lenger fra friheten fører han seg selv. Bare ved å gjennomskue dette fundamentale misforholdet kan han komme videre.

 

Først i resignasjonen (frivillig oppgivelse) vinner mennesket seg selv, det blir seg bevisst om ånd og viser her kjærlighet ovenfor Gud og mennesket. Det verden gjerne setter høyest og kaller kjærlighet, er bare godt forkledd selvkjærlighet. I den lidenskapelige forkjærligheten begrenser mennesket kjærligheten og elsker for å bli elsket. Det elsker seg selv. Ved å bare hengi seg til den enkelte, hengir man seg i stedet til seg selv. Ifølge Kierkegaard et dette et forræderi overfor mennesket selv og Gud. I strengeste forstand er dette selvforgudelse og avgudsdyrkelse. Ved forvandlingen får mennesket et punkt utenfor verden, utenfor meningsløsheten, og ved det punktet kan man rokke ved alt.

 

Jesu perspektiv på kjærligheten er helt annerledes enn det mest nærliggende for oss mennesker. Hans kjærlighet er primært ubetinget, den opphører ikke når et menneske svikter, Det er gjerne samtidig da mennesket trenger det mest. Den som ikke elsker den som svikter ham, elsker bare formålsrettet og gode egenskaper. Bare det som er til nytte for ham. Og det er ikke kjærlighet, men dens motsetning.

 

Rom 12, 2 Innrett dere ikke etter den nåværende verden, men la dere forvandle ved at sinnet fornyes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"If God doesn't exist, who wrote the Bible? Think about that one."

 

Wut?

 

Pamela Foreman er kjent som en fundamentalistisk born again-kristen. Dette var ment som en illustrasjon på KAT, som - IMHO - også misjonerer på et diskusjonsforum; hun postulerer uten å lytte.

 

Pamelas kunnskap om bibelens tilblivelse er nokså begrenset, som videoen viser. :shrug:

 

nils

Endret av Nils2
Lenke til kommentar

Det er en eventyrfigur som kanskje kan være basert på en eller flere myter om en eller flere religiøse gærninger som kan ha eksistert i midtøsten en gang i tiden.

 

:-)

hmm.. føler du bagateliserer det veldig nåå:S haha :rofl:
Lenke til kommentar

hmm.. føler du bagateliserer det veldig nåå:S haha :rofl:

 

For meg, og for veldig mange andre her i landet, er jesus kun en figur prester taler om i så og si tomme kirker. Noe mer betyr ikke jesus for folk flest i dag... Jesus blir aldri nevnt hjemme hos oss, om ikke en av gutta sier "Heeesuzz" da, eller noe slikt. Ellers er ikke denne jesusen fra jødenes ørken myter noe vi "spissborgere" snakker om i det hele tatt, han er totalt irrelevant i den virkelige verden. Så den bagatelliseringen går helt av seg selv faktisk....

 

ha ha ha :rofl:

Lenke til kommentar

Er det ikke en bagatell da? :-) Hva de overtroiske tror har jo ikke videre store konsekvenser her ute i den virkelige verden..

d har du rett i.. er forøvrig ingen stor fan av religion selv ass
Lenke til kommentar

Mange kristne liker å sitere ateister for å få fram et poeng. For å svare på denne tråden, tillat meg å sitere kristne C.S. Lewis.

 

“I am trying here to prevent anyone saying the really foolish thing that people often say about Him: I’m ready to accept Jesus as a great moral teacher, but I don’t accept his claim to be God. That is the one thing we must not say. A man who was merely a man and said the sort of things Jesus said would not be a great moral teacher. He would either be a lunatic — on the level with the man who says he is a poached egg — or else he would be the Devil of Hell. You must make your choice. Either this man was, and is, the Son of God, or else a madman or something worse. You can shut him up for a fool, you can spit at him and kill him as a demon or you can fall at his feet and call him Lord and God, but let us not come with any patronizing nonsense about his being a great human teacher. He has not left that open to us. He did not intend to.”

 

Nå er det noen logiske brister i dette falske dilemmaet, blant annet så kan det være flere muligheter (han kan ha tatt feil, eller vi bare har deler av historien), men hvis han insisterer så antar jeg at jeg mener Jesus (dersom han eksisterte) var gal. Eller ond. Eller begge deler.

 

- I de nordamerikanske staters uavhengighetserklæring 1776 ble menneskerettighetene for første gang systematisk utformet.

 

Ja, den grunnloven deres ble jo delvis inspirert av Iroquois indianerne. Med mindre du er en mormoner så kan du umulig påstå at de var inspirert av kristendommen. Kilde: http://www.senate.gov/reference/resources/pdf/hconres331.pdf

 

Poenget mitt er her at det å utelukket gi kristendommen æren for slike verdier er håpløst. Det er vel også verdt å merke seg at denne grunnloven, med de fine verdiene, ikke akkurat ble skrevet og inspirert av de mest kristne menneskene som finnes. Nærmere deister, og til tider veldig, veldig lite fornøyd med Bibelen. Jeg kan virkelig anbefale å lese en del sitat av Thomas Paine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

d har du rett i.. er forøvrig ingen stor fan av religion selv ass

 

Det er vel bare for de religiøse dette tøvet betyr mye, og så klarer de ikke helt å skjønner hvordan andre mennesker kan går rundt bekymringsløst. Det de har funnet, og deres beveggrunner må jo gjelde for alle..

 

(Som hørt på Reitgjerdet)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...