Skogslik Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Jeg fikk en hentelapp på en pakke for en ukes tid siden, i følge sporingen så ankom den postkontoret 26/04 kl 09.21 Saken er den at nå har jeg vært der tre ganger de siste dagene for og hente denne pakken men dem klarer ikke og finne den. Hvordan er det med erstatning på dette om dem ikke klarer og finne den? Den skal jo være komt til postkontoret så hvem skal erstatte denne, og hvordan? Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 De skal erstatte opp til 10 000 kr mener jeg å huske... Hvis pakken er fra nettbutikk eller lignende så er verdi lett å dokumentere. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Hvor mye du kan få i erstatning kommer an på typen forsendig. Posten er heller ikke avsvarlig om skade, bortkomst eller forsinkelse skyldes: Feil eller forsømmelse fra kundens side Postsendingens egen beskaffenhet Utilstrekkelig emballasje Forhold som Posten verken kunne unngå eller avverge følgene av Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 5. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2013 Er ikke snakk om mer en noen hundrelapper, og ja det er fra nettbutikk (utlandet) Men i og med at det ikke er min feil at dem ikke finner den så vill jeg ha erstatning om jeg har krav på det. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Ettersom du har fått hentemelding, så må den jo ha kommet til postkontoret. Så da har de enten rotet den bort blant andre pakker der, eller gitt den ut til feil person. Den som fikk din pakke fikk den vel da i stedet for sin egen pakke, og bør jo komme tilbake med den for å bytte... med mindre verdien av din pakke var mye mer verdt enn pakken han/hun opprinnelig skulle ha og vedkommende er uærlig. Men det bør jo være mulig for postkontoret å finne ut da pakken som ikke hentes sikkert er registrert som utlevert selv om den ikke er det. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Hentelapper sendes gjerne ut fra posten i Oslo, så hentelappen kan komme fram uten at postkontoret har fått pakken. Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Kommer den frem først så spores pakken for å dobbeltsjekke om den er fremme, sporing går på selve pakken. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Posten kan erstatte intill 10.000kr, men så vidt jeg veit er det avsender som må ta denne kampen med posten,d ersom det er et onlinekjøp, da det er han som har kjøpt tjenesten av posten, og ikke du. Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Posten kan erstatte intill 10.000kr, men så vidt jeg veit er det avsender som må ta denne kampen med posten,d ersom det er et onlinekjøp, da det er han som har kjøpt tjenesten av posten, og ikke du. Tror det er avhengig av følgende: Postoppkrav eller ikke Postoppkrav... da er egentlig ikke varen din Forskuddsbetaling... da er varen din før den ble sendt Giro? Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Tror det er avhengig av følgende: Postoppkrav eller ikke Postoppkrav... da er egentlig ikke varen din Forskuddsbetaling... da er varen din før den ble sendt Giro? Det er alltid avsender som står ansvarlig. Posten rotet bort en forskuddsbetalt pakke til meg (fra Komplett) en gang. Jeg ringte Komplett og de sendte meg nye varer med en gang og tok den kampen selv med Posten. Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Det er alltid avsender som står ansvarlig. Posten rotet bort en forskuddsbetalt pakke til meg (fra Komplett) en gang. Jeg ringte Komplett og de sendte meg nye varer med en gang og tok den kampen selv med Posten. Njaaaa... spørsmålet er om man da er juridisk ansvarlig eller om det bare var god service. Komplett får uansett erstatningen og den gode servicen de gir kan føre til merkjøp etter hvert. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Ved forbrukerkjøp så er selger ansvarlig fram til du har mottatt pakken. Ved andre kjøp er normalen den motsatte, men det er avtalefrihet. Har altså ingenting med "service" å gjøre. 2 Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Ved forbrukerkjøp så er selger ansvarlig fram til du har mottatt pakken. Ved andre kjøp er normalen den motsatte, men det er avtalefrihet. Har altså ingenting med "service" å gjøre. Godt å hvite... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Jepp. Det følger av forbrukerkjøpsloven §§ 14, 13 og 7 på den ene siden, og kjøpsloven §§ 13, 12 samt 6 og 7. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Trenger utenlandske nettbutikker å forholde seg til forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 EU-nettbutikker må det (det er samme forbrukerdirektiv), men kommentaren min var egentlig ment til den siste diskusjonen mellom Bergendahl og Nasciboy, hvor Komplett ble brukt osm eksempel. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå