benski2011 Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 som titelen sier er jeg nyskerrig på fremgangsmåten på å saksøke utenlandske bedrifter. feks EA. jeg finner veldig lite på nettet ang fremgangsmåten på å saksøke bedrifter. og hvordan kan man utføre et massesøksmål. jeg bruker EA som ekspempel fordi de hadde fortjent en større søkmål mot deg egentlig.. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Fremgangsmåten kommer an på hvilken jurisdiksjon som skal brukes. Som regel starter et søksmål via stevning, som sendes den domstolen (eller en av domstolene) som har jurisdiksjon i tvisten. Man kan ha fraskrevet seg retten til stevning, for eksempel fordi man har inngått en bindende voldgiftsavtale. På samme måte kan man ha fraskrevet seg retten til å delta i et massesøksmål. 1 Lenke til kommentar
frevild Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 som titelen sier er jeg nyskerrig på fremgangsmåten på å saksøke utenlandske bedrifter. feks EA. jeg finner veldig lite på nettet ang fremgangsmåten på å saksøke bedrifter. og hvordan kan man utføre et massesøksmål. jeg bruker EA som ekspempel fordi de hadde fortjent en større søkmål mot deg egentlig.. Slike internasjonale søksmål blir fort veldig kompliserte - og ikke noe man begir seg ut på uten at saken er ganske viktig. Som krikkert nevner må du sende stevning til en domstol som har evne til å behandle en sak mot amerikansk motpart. Det er ikke gitt at du kan ta ut søksmål for en norsk domstol, like lite som en amerikansk domstol uten videre kan ta imot stevning mot deg. Det er egne regler om jurisdiksjonspørsmål. Før du sender stevning, må du også vurdere om domstolens dom vil få såkalt tvangskraft for den amerikanske parten, dvs. om du kan kreve at en dom i din favør etterleves ved tvang fra amerikanske myndigheter. Hvis ikke, blir ikke dommen stort annet enn et stykke papir. I tillegg blir det også spørsmål om det er norsk eller amerikansk rett som gjelder. (En norsk domstol kan måtte dømme etter amerikanske regler.) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå