-Léon- Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Jeg sitter igjen med en bil som jeg vil få solgt. Bilen var min mors som har gått bort og jeg lurer på hvordan det er å selge bilen siden papirene ikke står i mitt navn (vognkort etc). Jeg har fått bekreftelse på skifteattesten som jeg sendte inn for en stund siden. Så noen som kan fortelle meg prosessen i å selge i dette tilfellet? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 du kan vel omregistrere den fra din mor til ny kjøper når du også legger ved en kopi av skifteattesten Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 5. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2013 du kan vel omregistrere den fra din mor til ny kjøper når du også legger ved en kopi av skifteattesten Var det jeg håpet på skulle fungere. Ville bare få det bekreftet eller ei. Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Bilen skal vel helst omregistreres til deg først, ved hjelp av skifteattesten? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Skifteattesten gir deg myndighet til å undertegne på din mors dødsbos vegne, slik at salg kan skje fra dødsbo direkte til kjøper. 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 (endret) Bilen skal vel helst omregistreres til deg først, ved hjelp av skifteattesten? I så fall må man vel betale flere tusen i omregistreringavgift en gang ekstra? Det bør ikke være nødvendig. Håper Krikkert har rett. Endret 5. mai 2013 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Krikkert har rett!! Jeg siterer (kilde http://www.arveoppgjor.no/skifteattest/) Skifteattesten gir arvingene rett til å disponere over avdødes eiendeler og starte boarbeidet, for eksempel avslutte bankkonti, selge bolig og verdipapirer, inngå avtaler med mer. Selv om omregistering ikke står spesifikt nevnt gir skifteattesten dødsboet full råderett, og alle transaksjoner som den avdøde kunne ha gjort i live kan dødsboet gjøre. Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 (endret) I så fall må man vel betale flere tusen i omregistreringavgift en gang ekstra? Det bør ikke være nødvendig. Håper Krikkert har rett. Tror omregistrering er gratis ved arv (ikke forskuddsarv.) Edit: Står på tollvesenet sine sider, gratis omreg. Avgiftsfritak I visse tilfeller kan du slippe å betale omregistreringsavgift: Kjøretøyet omregistreres til ektefelle. (Omregistrering mellom samboere gir ikke avgiftsfritak.) Mellom foreldre og barn som arv (gjelder ikke forskudd på arv). Kjøretøyet har vært registrert i mer enn 30 år. Kjøpet blir hevet eller omlevert etter kjøpslovens eller forbrukerkjøpslovens bestemmelser. Søknad sendes Tollvesenet. Kjøretøyet har vært registrert på samme eier i to måneder eller mindre. Ved fusjon mellom aksjeselskaper. Endret 5. mai 2013 av Nasciboy 1 Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 5. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2013 (endret) Så da er det bare å ta med skifteattesten til biltilsynet og alt skal gå smertefritt? Når jeg evt får solgt bilen altså. Er det normalt eller vanlig å nevne det i annonsen? Eller er det noe man bare forteller når det ringer noen som er interessert i bilen? Endret 5. mai 2013 av -Léon- Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Har ingen betyding for kjøper, så jeg ser ingen grunn til at det skulle nevnes. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Det er relevant for kjøper å vite at selger er et dødsbo som ikke nødvendigvis har personlig erfaring med bilen. 1 Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 5. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2013 Kommer sikkert til å nevne de i annonsen, at jeg selger den for min mor. Prøve å formulere det slik at de som leser forstår at det er et dødsbo det gjelder, og at jeg ikke har noen informasjon om bilens historie. Takk for hjelpen =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå