Gå til innhold

Problemer med oppstart, Dell PC

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel Dell pc, antagelig fra 2004 eller noe sånt. Hvet ikke hva som skjedde, men pluteslig klarte jeg ikke å starte pc-en. Lillesøsteren min hadde lånt pc-en tidliger flere ganger i måneden, hun var inne på mye rart, bla. en del usikre sider.

Når jeg prøver å starte pc-en, får jeg beskjed om at det er fare for at jeg har fått et virus og av sikkerhetsgrunner kan jeg ikke logge meg inn på maskinen. Dette kommer opp før jeg logger meg inn på brukeren min.

Noen som hvet hva jeg skal gjøre, forklar enkelt takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsøk å starte pc'en til "Sikkermodus med kommandolinje" ved å bruke "F8"-metoden.

F8 metoden: Start pc'en på nytt og trykk F8-tasten på tastaturet en gang hvert sekund inntil du får opp "Meny for avanserte alternativer for Windows":

post-177420-127782986478_thumb.jpg

Velg deretter sikkermodus med bare kommandolinjen.

Får du også såkalt "blåskjerm" nå?

Lenke til kommentar

Får opp en lignende meny som du har på bildet, men ingen alternativer som heter, sikkermodus med kommandolinjen, men en lignende meny som kalles: med ledetekts.

Har prøvd, ja jeg får opp blåskjerm, men den forsvinner etter 2 sek og jeg kommer tilbake til menyen på bilde 1 og 2 lenger oppe

Endret av Yodudeman
Lenke til kommentar

Hvordan kommer jeg meg inn på CHKDSK /F tingen

Det var det som var tanken ved å starte maskinen i sikkermodus med ledetekst.

Er det Windows XP som er installert på denne maskinen?

Har du noen Windows installasjons cd/dvd'er? Avvent instruksjoner hvis du har dette.

Hvilken versjon er cd/dvd'en (hvis du har)?

Lenke til kommentar

Pc-en vil ikke la meg komme in på grunn av dette problemet, uansett hva jeg velger på F8 meny så havner jeg straks tilbake til menyen på bilde nr. 1-4

Ja, det som skjer at jeg havner tilbake til den blåskjermen som anbefaler at jeg bruker CHKDSK /F metoden

Endret av Yodudeman
Lenke til kommentar

Trenger ikke kjøpe. Du kan laste ned og brenne på cd eller dvd.

Jeg fikk ikke noe klart svar på om du har muligheten for å velge "Reparer datamaskinen" hvis du starter den med F8-metoden.

Vet du om datamaskinen har en såkalt gjenopprettingspartisjon?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...