Gå til innhold

[Løst] Ny gamer-pc. 10K. 2 oppsett, amd+radeon / intel+geforce

Anbefalte innlegg

Hei!

Da var det dags for ny stasjonær gamer-pc.

Skal brukes til BF3/4 og SC2 + Streaming. Prismessig ønsker jeg ikke å strekke meg lengre enn 10K.

Har brukt helgen på å lese forum/benchmarktester, og dette har resultert i at jeg har 2 oppsett som jeg tror kan gjøre nytte for seg ref. bruk.

Oppsett 1:

NZXT H2 Midi Tower Hvit

Corsair CX 500W PSU

AMD FX-8350 8-Core Processor

ASUS M5A97 R2.0, Socket-AM3+

Kingston DDR3 HyperX 1866MHz 16GB KIT

XFX Radeon HD 7950 3GB GDDR5

Samsung SSD 840 PROSeries 256GB

Win 8 64bit.

Oppsett 2:

NZXT H2 Midi Tower Hvit

Corsair CX 500W PSU

Intel® Core i7-3770K Processor

MSI B75MA-P45, Socket-1155

Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 16GB

MSI GeForce GTX 660 2GB PhysX CUDA

Kingston HyperX 3K SSD 120GB 2.5"

Win 8 64bit.

Prismessig så ligge oppsettene jevnt.

I følge benchmark tester så ser det ut som om i7-3770K leverer noe sterkere enn FX-8350. Har brukt Passmark som referanse.

Lurer på om 500W PSU holder her? Skal ikke overclockes fra min side.

Tar gjerne i mot tips til forbedring/tilbakemeldinger her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville heller kjøpt:

PC i deler - Intel Core i5-3570K

8GB DDR3 1600MHz, Radeon HD 7950 3GB, Z77-chipset, 120GB SSD

Seagate Barracuda® 2TB

SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5"

Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kjøler

755/1155/1156/1366/2011, AM2/AM2+/AM3/AM3+/FM1, 600~1600 RPM, 66.3 CFM, 9~31 dBA

Så har du en maskin som kan overklokkes noe, men samtidig yter veldig bra i spill.

Skal du først vurdere en i7-3770K bør du ha crossfire/SLI i minstefall selv det gir ikke den store ytelsegevinsten i spill uansett.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, har sett at mange på forumet her anbefaler i5-3570K. Har basert meg på dette for prosessor: http://www.cpubenchm...+3.40GHz&id=828

Viser jo at i5 ikke kan måle seg med de 2 prosessorene som jeg listet, men jeg ser jo at du får mye for pengene om du skulle velge den.

Men jeg antar da at du mener at pengene er bedre brukt på et bedre skjermkort?

Lenke til kommentar

Passmark er ubrukelig som ytelsesindikator, den er utdatert og bruker ikke kompilert kode sammenlignbart med hva man ser i dagens programmer. Se på Tom's Hardware, Tech Report og Guru3D, så får du bedre oversikt.

De fleste med litt peiling har for lengst forstått at AMDs Bulldozer- og Piledriver-arkitektur er "overengineert" og at denne designmåten koster mye ytelse og strømforbruk, fremtidige revisjoner er lovende, men når i5-3570k er såpass fantastisk som den er er det fint liten grunn til å gå for noe annet i samme prisområde.

Her er en oversikt over ytelseskravene for forskjellige streamingkvaliteter med Intel-prosessorer: https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AgrreMlF5qoRdGVXTlRmUzNlUGUxc2lvTjdTT240NWc#gid=0

Du må ha rimelig heftig med opplastingsbåndbredde for å streame i 1080p, og selv da er det anbefalt å kjøre en 3930k. For 720p er det derimot helt greit med en i5-3570k.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Passmark er ubrukelig som ytelsesindikator, den er utdatert og bruker ikke kompilert kode sammenlignbart med hva man ser i dagens programmer. Se på Tom's Hardware, Tech Report og Guru3D, så får du bedre oversikt.

De fleste med litt peiling har for lengst forstått at AMDs Bulldozer- og Piledriver-arkitektur er "overengineert" og at denne designmåten koster mye ytelse og strømforbruk, fremtidige revisjoner er lovende, men når i5-3570k er såpass fantastisk som den er er det fint liten grunn til å gå for noe annet i samme prisområde.

Her er en oversikt over ytelseskravene for forskjellige streamingkvaliteter med Intel-prosessorer: https://docs.google....dTT240NWc#gid=0

Du må ha rimelig heftig med opplastingsbåndbredde for å streame i 1080p, og selv da er det anbefalt å kjøre en 3930k. For 720p er det derimot helt greit med en i5-3570k.

Virker som om i5-3570K yter ekstremt bra i forhold til pris ja, så har bestemt meg for at det blir den. Streamer i 720p@30 fps nå, men det reduserer min ingame-fps såpass mye at det blir nesten uspillbart

Skjermkort: Virker som om gtx 660Ti kan være verdt pengene. Spesielt da jeg er noe skeptisk til radeon-kort.

Ellers ser jeg for meg 16gb 1600Mhz ram, 120 eller mer SSD

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Dette kunne kanskje vært noe for deg:

478a5.png

Med tanke på 2x skjermkort i fremtiden så valgte jeg 750W og et hovedkort som skal støtte SLi/CFX.

Lenke til kommentar

Dette kunne kanskje vært noe for deg:

478a5.png

Med tanke på 2x skjermkort i fremtiden så valgte jeg 750W og et hovedkort som skal støtte SLi/CFX.

Dette er noe ala det jeg tenkte meg ja. Tenker jeg bytter ut HD7950 med gtx 660Ti.

Takker for gode svar, sparte meg en del kroner :)

Lenke til kommentar

Hadde jeg valgt dette, og til samme pris, hadde jeg gått ned til Intel 335- 180 gb SSD, samt gått opp til HX750. En helt annen kvalitet og støynivå-

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Dette er noe ala det jeg tenkte meg ja. Tenker jeg bytter ut HD7950 med gtx 660Ti.

Takker for gode svar, sparte meg en del kroner :)

perfrel_1920.gif

Jeg ville personlig gått for HD 7950.

Hadde jeg valgt dette, og til samme pris, hadde jeg gått ned til Intel 335- 180 gb SSD, samt gått opp til HX750. En helt annen kvalitet og støynivå-

R4 skal hjelpe en del mot støynivå, skal være veldig lydisolert i følge de fleste.

Endret av Slettet+412
Lenke til kommentar

PC er nå bestilt, fant en fin pakke på komplett som var nedsatt 1500kroner.

Komplett Gamer Premium - Crysis 3 Editio

PC-box large

NZXT H2 Midi Tower Hvit

XFX ProSeries Core Edition 650W PSU ATX

Intel® Core i5-3570K Processor

MSI Z77A-G43, Socket-1155 ATX

Crucial DDR3 BallistiX Sport 16GB KIT 1600MHz, CL9-9-9-24

Gainward GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA

Samsung SSD 840 PROSeries 128GB BULK

Samsung DVD Writer, SH-224BB

Får den levert ferdig montert og alt fra en leverandør gjør at man sparer inn mye frakt. Sier meg fornøyd meg kjøpet og takker for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...