Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvor høy temp klarer Asus 680 top?

Anbefalte innlegg

hallo. Har et Asus 680 top skjermkort som jeg har fått opp til 1300 mhz med voltmodding. volten ligger nå på 1212 volt.

Merker jo at skjermkortet blir varmere, nå som at volten går høyere. men hvor høy temperatur tåler kortet egentlig? på maks, så kjøres viftene på 80 %.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hallo. Har et Asus 680 top skjermkort som jeg har fått opp til 1300 mhz med voltmodding. volten ligger nå på 1212 volt.

Merker jo at skjermkortet blir varmere, nå som at volten går høyere. men hvor høy temperatur tåler kortet egentlig? på maks, så kjøres viftene på 80 %.

hehe 1300 mhz :=) er det stor forskjell mellom 1200 og 1300 mhz?

Lenke til kommentar

en person lurte på om 78-80 grader var for høyt for sin gtx 680

i Nvidia forum- svarer en fra nvidia slik :

The maximum GPU temperatures for each of our models are listed on their product specifications page. In the case of the GTX 680, the listed maximum is 98 degrees C, so the temperatures of 78-80 degrees that you're seeing are nothing to worry about if you're not seeing any other issues.

Lenke til kommentar

en person lurte på om 78-80 grader var for høyt for sin gtx 680

i Nvidia forum- svarer en fra nvidia slik :

The maximum GPU temperatures for each of our models are listed on their product specifications page. In the case of the GTX 680, the listed maximum is 98 degrees C, so the temperatures of 78-80 degrees that you're seeing are nothing to worry about if you're not seeing any other issues.

Er vell litt forskjell. Tenkte at jeg skulle teste hvor langt jeg kunne klokke kortet. Prøvde Crysis 3, og da gikk temperaturen raskt opp til nesten 70 grader.

Okay, da vet jeg det :) Takker for svar TheGaame.

Lenke til kommentar

eg har en Asus Gtx680 4 gb versjon 2- samme kjøler som er på asus 670 (2 slots)

har øka Core clock fra 1006 til 1148mhz, boost fra 1058til 1200 mhz :)

og den ligg også på 70 grader på crysis 3 :) idle på 30-32 men viftene kjører automatisk- øker til 40-45% under crysis 3.

på default clock ligger den på 27 idle, og 67 under crysis 3.

så Temperaturmessig går kortet ditt fint ennda :)

Endret av TheGaame
Lenke til kommentar

Jo varmere kortet er (over tid, ikke 2 min) jo kortere levetid har det. Trenger mere volt for å holde samme klokkehastigheter.

Men med mindre du ligger på 90+ over tid så har du nok byttet ut kortet før det blir ett problem.

Lenke til kommentar

Med en spenning på 1212V vil kortet ditt smelte på under et sekund :)

Det er nok snakk om millivolt.

Spenning i seg selv kan ødelegge en GPU, uten høye temperaturer.

Hvis kortet skal holde noen år bør det ikke ligge særlig over 80-85°C ved bruk.

Lenke til kommentar

Okay. Hadde vært kult å prøvd å vannkjøle kortet eller noe. Hvor høyt ligger temperaturen med et high end vannkjølings oppsett?

hehe hadde vært sikkert kult :)

eg hadde helst likt å få kjøpt et lukka vannsystem- ala corsair. syns det burde blitt et valg i fremtiden :p

Lenke til kommentar

Okay. Hadde vært kult å prøvd å vannkjøle kortet eller noe. Hvor høyt ligger temperaturen med et high end vannkjølings oppsett?

Med high end vannkjøling ligger temperaturen under 50C.

eg hadde helst likt å få kjøpt et lukka vannsystem- ala corsair. syns det burde blitt et valg i fremtiden :p

Problemet er at det er over 50 forskjellige kretskortdesign for 7970, 7950, 7970 GHz, 660 Ti, 670, og 680, og det være en fullcover-blokk for å være idiotsikkert så det ikke forekommer skade på VRAM eller VRMene svir seg. Videre må det også utvikles en idiotsikker måte å gi kundene modellen med nøyaktig den fullcover-blokken de trenger (hvordan dette skal fikses aner jeg ikke.) For ikke å snakke om at kostnadene for å utvikle og produsere 50 forskjellige fullcover-design for et par promille av de som kjøper highend vil kjøre opp prisen til nærmere 1500 kr.

Det er trygt å si at det aldri kommer til å skje så lenge markedet fungerer slik det gjør i dag. Vil du ha vannkjøling på skjermkort må du enten godta at det må være en vifte i nærheten og montere på kjøleribber eller sette igang med custom loop.

Endret av arni90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette finnes jo ...

Arctic Hybrid bruker jeg. Ligger på 25-27°C idle og ca. 60°C på BF3 (Ultra).

Har et GTX580 klokket fra 800 til 900 mhz. 1125mV.

[Edit] Ikke fullcover som arni90 snakker om da. Det er vannkjølt GPU og luftkjølt VRAM, SR.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Med high end vannkjøling ligger temperaturen under 50C.

Problemet er at det er over 50 forskjellige kretskortdesign for 7970, 7950, 7970 GHz, 660 Ti, 670, og 680, og det være en fullcover-blokk for å være idiotsikkert så det ikke forekommer skade på VRAM eller VRMene svir seg. Videre må det også utvikles en idiotsikker måte å gi kundene modellen med nøyaktig den fullcover-blokken de trenger (hvordan dette skal fikses aner jeg ikke.) For ikke å snakke om at kostnadene for å utvikle og produsere 50 forskjellige fullcover-design for et par promille av de som kjøper highend vil kjøre opp prisen til nærmere 1500 kr.

Det er trygt å si at det aldri kommer til å skje så lenge markedet fungerer slik det gjør i dag. Vil du ha vannkjøling på skjermkort må du enten godta at det må være en vifte i nærheten og montere på kjøleribber eller sette igang med custom loop.

hehe, ser den problematikken Arni :)

men er vel lov å drømme :)

har ikke tenkt å skaffe custom vannkjøling, har corsair h100- holder for min del.

Men så er eg ikke akkurat skuffet over Asus sine vifter heller, hører ikke GPU viftene, med mindre eg skrur dem op på 60-70%, men dem kjøres på automatisk- går aldri over 45% så gpu er stille og kjølig- ca 70 grader under bf3

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette finnes jo ...

Arctic Hybrid bruker jeg. Ligger på 25-27°C idle og ca. 60°C på BF3 (Ultra).

Har et GTX580 klokket fra 800 til 900 mhz. 1125mV.

[Edit] Ikke fullcover som arni90 snakker om da. Det er vannkjølt GPU og luftkjølt VRAM, SR.

det var en fin temperatur :) 5-7 grader kjøligere på idle, og ca 10-12 kjøligere enn mitt kort asus gtx overklokket fra 1006-->1148 mhz coreclock, 1058-->1200 mhz boost clock. tror ikke eg gidder å makke med en ny kjøler, når asus direct cu2 gjør jobben. temps er ca 28-32 idle, 70 under bf 3

Lenke til kommentar

Asus sine Direct CUII er fine de ja :)

Jeg gjorde det selv mest for gøy. Og støyen er jo bortimot ikke ekstisterende, Viftene går på veldig lav RPM via et potensiometer ("Frontpanel"), så jeg har ingen behov for å endre hastigheten under last. Hvis jeg girer opp viftene kommer jeg nok enda litt lavare, men ser ingen behov.

Lenke til kommentar

Asus sine Direct CUII er fine de ja :)

Jeg gjorde det selv mest for gøy. Og støyen er jo bortimot ikke ekstisterende, Viftene går på veldig lav RPM via et potensiometer ("Frontpanel"), så jeg har ingen behov for å endre hastigheten under last. Hvis jeg girer opp viftene kommer jeg nok enda litt lavare, men ser ingen behov.

ja litt kulere med vannkjøling :)

men eg er sikker på at eg holder meg til Asus i fremtiden også :)

eg kjøpte den "nye" 4gb versjonen som kunn tar 2 slots, samme kjøler som på 670.

håper dem bruker den på 780 også- vil gjør det mye enklere å kjøre sli :D

Lenke til kommentar

Sånn til info, temperatursensorer på skjermkort og prosessorer er ubrukelige under 60C, de blir mer og mer unøyaktige jo lavere du kommer, jeg har sett to "identiske" skjermkort der det ene rapporterte 5C og det andre 40C på idle, under load steg de begge til 80C.

60C er typisk grensepunktet der variasjonen bare er på +/- 5C, og ved 80C er variasjonen bare +/- 2C.

Lenke til kommentar

Sånn til info, temperatursensorer på skjermkort og prosessorer er ubrukelige under 60C, de blir mer og mer unøyaktige jo lavere du kommer, jeg har sett to "identiske" skjermkort der det ene rapporterte 5C og det andre 40C på idle, under load steg de begge til 80C.

60C er typisk grensepunktet der variasjonen bare er på +/- 5C, og ved 80C er variasjonen bare +/- 2C.

Godt å vite :) Får vurdere vannkjøing da :p

Takker for svar alle sammen.

Endret av Sk0rpio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...