Gå til innhold

Myten avlivet. Nordmenn er ulønnsomme

Anbefalte innlegg

Nordmenn som klager over at innvandrere ikke er lønnsome, jobber selv stadig mindre.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2605616.ece

Ja, hva skal man gjøre i et land hvor alle er ulønnsomme? Holder det da fremdeles å stenge grensene? Jeg er sikker på at staten ville spart massevis av penger, om folk bare flyttet ut av landet. De er jo tross alt en økonomisk byrde, og penger betyr jo alt i det kyniske samfunnet som vi har.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal bygge litt på din egen eiendom, så skal saksdokumentene innom....

(Sakset fra DSB ; Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap)

14:14 Uttalelse eller avgjørelse fra annen myndighet

Når et byggearbeid er betinget av uttalelse eller avgjørelse fra annen myndighet enn bygningsrådet, kan søkeren selv innhente de nødvendige vedtakene eller uttalelsene. Dersom det er gjort skal det angis i søknaden og eventuelle uttalelser og vedtak skal vedlegges.

Dersom søkeren ønsker det, kan innhenting av uttalelser og vedtak overlates til bygningsrådet, som er pliktig til å innhente uttalelser fra de myndigheter som er nevnt i plan- og bygningslovens § 95 nr 2. Bygningsrådets plikt er imidlertid begrenset ved oppregningen i § 95 nr 2 til å gjelde

helse- og sosialstyret,

brannstyret,

arbeidstilsynet,

veimyndighet,

havnemyndighet,

forurensningsmyndighet,

sivilforsvar,

jordlovmyndighet,

friluftsmyndighet,

fredningsmyndighet og

etableringsmyndighet.

Skulle det dukke opp flere, er ikke bygningsrådet pliktig til å innhente, men vil nok de fleste steder gjøre det likevel.

I tillegg må det enkelte steder i Norge sendes til flere instanser, bla. Samisk Kulturminneråd.

Noen som lurer på hvor mye av skattepengene våre som går til slikt byråkrati? :nei:

• Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Nordmenn som klager over at innvandrere ikke er lønnsome, jobber selv stadig mindre.

http://www.dn.no/for...icle2605616.ece

Ja, hva skal man gjøre i et land hvor alle er ulønnsomme? Holder det da fremdeles å stenge grensene? Jeg er sikker på at staten ville spart massevis av penger, om folk bare flyttet ut av landet. De er jo tross alt en økonomisk byrde, og penger betyr jo alt i det kyniske samfunnet som vi har.

Fortsatt bare avis og ikke bevis. Finnes primærkilden i den avisartiklen eller er det primærkilden?

Lenke til kommentar

http://www.dn.no/for...icle2605616.ece

Mulig jeg er blind men hvor i artikkelen trådstarter siterer er det de skriver at Nordmenn er ulønnsomme?

Forøvrig, vil dette si at du er uenig med tråden du selv startet for litt siden:https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1496691&hl=&fromsearch=1

Innvandring betyr likevel netto inntekt.

Eller har det kanskje mer å gjøre med at du sluker alt som støtter ditt synspunkt rått, slik vi så i denne perlen av en tråd:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1502777&hl=&fromsearch=1

Sarah Palin har tydeligvis store planer
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis du skal bygge litt på din egen eiendom, så skal saksdokumentene innom....

Leser du det du selv siterer?

(Sakset fra DSB ; Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap)

14:14 Uttalelse eller avgjørelse fra annen myndighet

Når et byggearbeid er betinget av uttalelse eller avgjørelse fra annen myndighet enn bygningsrådet, kan søkeren selv innhente de nødvendige vedtakene eller uttalelsene.

Sitatet er ingen oppregning av hvilke instanser enhver byggesak må innom, men en påpekning av at dersom byggesaken krever uttalelse eller avgjørelse fra annen myndighet kan søkeren selv innhente den eller la myndighetene gjøre det.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Fortsatt bare avis og ikke bevis. Finnes primærkilden i den avisartiklen eller er det primærkilden?

Grunnen at jeg trekker denne frem er at vi er innom en samfunnstrend hvor menneskeverd betyr stadig mindre, og hvor penger blir mer og mer den nye hellige ku som må tilbes. Er dette en sunn utvikling? Kan alt regnes i penger? Hvor mye er penger egentlig verdt? Jeg mener at man ikke kan det, men nå er jeg nok skikkelig gammeldags.

Endret av Tollari
Lenke til kommentar

Leser du det du selv siterer?

[/i]

Sitatet er ingen oppregning av hvilke instanser enhver byggesak må innom, men en påpekning av at dersom byggesaken krever uttalelse eller avgjørelse fra annen myndighet kan søkeren selv innhente den eller la myndighetene gjøre det.

En kompis av meg jobber med dette på Statlig nivå, og han fortalte at i enkelte områder måtte det høringsuttalelser fra rundt 20 instanser før godkjenning kunne gies...

Joda, jeg leste og forsto det jeg siterte. Jeg er klar over at i enkelte regulerte områder, for eksempel et hyttefelt, så er godkjenningen fra alle de impliserte instanser allerede behandlet og gitt, med de føringer dette medfører. Men i områder med maritim og/eller annet vern og ingen reguleringsplan, så må grunneiers søknad innom stort sett alle de ovennevnte instanser. Det betyr ikke at grunneier får separate brev fra instansene, men at alle har mottatt saksdokumentene og har frist på å komme med innsigelser (altså behandle søknaden).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvilke konklusjoner kan vi trekke av ditt tidligere innlegg med denne presiseringen?

At ting burde gjøres mer strømlinjeformet! Det er imo for mye byråkrati og saksbehandling, selv for enkle og opplagte saker. Trådstarter la opp til å diskutere byråkrati, og jeg kom med ett eksempel på det jeg mener er unødvendig vissvass! Vedta reguleringsplaner for alle kommunene, skjerm vernede områder, og åpne opp for at kommunene selv får full råderett over egne arealer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er litt vel kverulerende samfunn vi lever i når man kan sende inn en liten klage, uten særlig grunn (helse, miljø eller sikkerhet). Vår lokale velforening skulle for to år siden bygge en brygge med 25 båtplasser (flytebrygger, vi skulle egentlig ha 50, men gikk ned) og det var motstand fra tre-fire hus ved vågen der vi skal ha bryggene. En av grunnene til klagen mot oss og kommunen som hadde gitt klarsignal for bygging, var noen ferskvannsmuslinger ved et lite elveutløp innerst i vågen. Kommunen måtte da sende et lag med forskninger og fagfolk for å få dette dokumentert og for så å gjøre en ny helhetsvurdering pga. dette. Det gjorde selvfølgelig at byråkratene måtte gå igjennom alt en gang til og dette tok ca. et års tid før vi fikk ny tillatelse. Jeg holdt på å falle av stolen da jeg oppdaget at de som hadde vært motstandere av båtplassene, nå også ønsket seg båtplasser...

Et annet eksempel er denne saken der en mann måtte rive en liten bar inn i sitt eget naust, fordi en nabo og Fylkesmannen ikke likte den. Har man en eiendom, bør man kunne bygge nærmest hva man vil på den, enten det er naust eller hytte. Det bør kun være behandlet om det er akutt fare for helse og miljø.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Grunnen at jeg trekker denne frem er at vi er innom en samfunnstrend hvor menneskeverd betyr stadig mindre, og hvor penger blir mer og mer den nye hellige ku som må tilbes. Er dette en sunn utvikling? Kan alt regnes i penger? Hvor mye er penger egentlig verdt? Jeg mener at man ikke kan det, men nå er jeg nok skikkelig gammeldags.

Sunn utvikling er det definitivt ikke. Men når grådighet blir mer og mer gjeldende og samfunnet i stadig større grad blir styrt av sterke kapitalinteresser så er det beklageligvis den veien det går.
Lenke til kommentar

Sunn utvikling er det definitivt ikke. Men når grådighet blir mer og mer gjeldende og samfunnet i stadig større grad blir styrt av sterke kapitalinteresser så er det beklageligvis den veien det går.

Det interessante er at de sterke kapitalinteressene ikke lenger utelukkende består av storkapitalen, men også alle småkapitalistene - LO og andre organiserte arbeidstakere, som krever mer og mer, helt uten hensyn til inflasjon eller konsumprisindeks, og bidrar til en vanvittig prisstigning. Snart lønner det seg ikke å få reparert et eneste produkt i Norge fordi timeprisen for arbeidet nesten uansett overstiger verdien av produktet. Det fører selvsagt til et bruk og kast-samfunn som helt sikkert mangler sidestykke i verden. Hvem er det som ved sine fulle fem betaler en reparatør 800-900 kr for å få reparert en støvsuger eller mixmaster når nyprisen på et slikt produkt gjerne er 1500 kr?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...