Gå til innhold

allmen påbygg

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen her som har eller kjenner noen som har tatt allmen påbygg etter å ha gått 1vgs og 2vgs på bygg og anlegg ? Lurer på om det er hardt når det gjelder fag, lekser, prøver, innlevering osv.. Om de bare pøser på med alt.. Men jeg lurer også på dette: Som f.eks i 10. klasse ogsånt, hvor man lærer hvordan å skrive f.eks novelle, leserinlegg osv osv.. lærer man det også før man faktisk skal skrive en? eller er det slik at de bare sier skriv det og det til den dagen ? For jeg har nesten blitt dum føler jeg etter å ha tatt bygg :/ Så nå hadde jeg bestemt meg for å ta allmen påbygg forså stå på og satse 100%

For jeg har egentlig lyst å utdanne meg som sykepleier/vernepleier da dette var det jeg hadde tenkt å bli før jeg valgte bygg og anlegg til vgs.. Men så var det nok bare den late siden av meg som ikke ville orke å lese og gjøre lekser og greier som tokk valget, men det har jeg lært nå at utdanning er viktig :)

Gutt: 16 år, og går på 1 vgs

Takker på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Påbygg er omtrent som 10. klasse, kanskje litt vanskeligere. Hadde ikke spesielt mye lekser eller innleveringer, men hadde jo noen prøver i ny og ne. Hvis hadde en innlevering eller prøve hadde vi alltid en gjennomgang av temaet.

Kan ikke huske at jeg viet noe særlig tid til skolen uten om skoletid, men kom meg gjennom VG3 med gode karakterer likevel. Har inntrykk av at det er betraktelig verre å gå studiespesialiserende alle tre årene, enn å ta yrkesfag først og så velge påbygg det tredje året.

Endret av KKake
Lenke til kommentar

Påbygg er omtrent som 10. klasse, kanskje litt vanskeligere. Hadde ikke spesielt mye lekser eller innleveringer, men hadde jo noen prøver i ny og ne. Hvis hadde en innlevering eller prøve hadde vi alltid en gjennomgang av temaet.

Kan ikke huske at jeg viet noe særlig tid til skolen uten om skoletid, men kom meg gjennom VG3 med gode karakterer likevel. Har inntrykk av at det er betraktelig verre å gå studiespesialiserende alle tre årene, eller å ta yrkesfag først og så velge påbygg det tredje året

Så bra! Men hadde du byggfag først eller noe annet ??

Lenke til kommentar

Jeg går allmenn påbygging nå etter å ha gått medier og kommunikasjon i to år. De to årene på MK var lett som en lek. Sov i timene, og det var så laft at det ble utrolig kjedelig i lengden. Påbygging ble hakket verre, men er ikke spesielt hardt det heller. Jeg har en teori om at hvis du har jobbet hardt på ungdomsskolen, vil yrkesfag og påbygging være lekende lett. Det er i alle fall tilfellet hos meg. Det handler om å ha motivasjon og ambisjoner. Har du dette, vil det være mulig å gå ut med et høyt snitt uten å nesten løfte en finger. Matten er lettere enn på ungdomsskolen, og mye er repetisjon også i de andre fellesfagene. Slik jeg ser det - om jeg sammenligner mitt utgangspunkt med mine venner som går studiespesialisering har de jobbet hardt i 3 år, mens jeg har jobbet "hardt" i et år. Det er en vesentlig forskjell. Jeg slipper å være skolelei, og kan hive med på studier etter VGS med et motiverende hjerte, mens de er sykt lei.

Så svaret mitt er egentlig å kjøre på med påbygging, du vil garantert få bruk for det. Alle sier det blir et sykt hardt år, men det er det absolutt ikke om du har litt vett i skallen og eier litt motivasjon. Da har du et godt utgangspunkt. Lykke til, og nyt tiden på VGS. Den går så sykt fort forbi.

Lenke til kommentar

Jeg går påbygg nå etter å ha gått Elektro og IKT-Sericvefag. De to første åra var veldig slappe,og det kan jeg faktisk si at påbygg også har vært. Er absolutt ikke så ekstremt vanskelig som alle skal ha det til. Følg med i timer, les godt til prøver så er det egentlig null problem. I norsken så er det ikke så mye grammatikk og sånn type læring, men det er mer historie faktisk; vikingtiden, barokken, opplysningstiden osv.

Kan bli jævla kjedelig til tider, men det må man bare komme seg igjennom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...