Gå til innhold

Aksjeroboter tar i bruk superraskt lasernettverk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er litt skummelt at det finnes automatiserte roboter som i praksis bare skummer penger rett av toppen på det kunstige systemet og dermed essensiellt bare støvsuger penger ut av lommene på andre i markedet. Det minner meg nesten om en slags real-life exploit.

Teknologien er dog veldig interessant i seg selv. Kanskje det på sikt kan danne et super-response sekundært internet backbone basert på slik teknologi som kan håndtere den lille brøkdelen av trafikk som sorteres som veldig tidssensitiv.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Laser og mikrobølgekommunikasjon fungerer kun så lenge det ikke er hindringer i sikten mellom sender og mottaker. En stor hindring for langdistansekommunikasjon er at jorda er rund...

fiber.gif

Ja, men det er eneste alternativet. Ingen som har enda funnet opp en fiberkabel hvor lyset ikke spretter rundt veggene inne i kabelen. Kjører du ned en motorvei mens du kræsjer inn i autovernet på hver side hele tiden så sier det seg selv at det tar lenger tid og blir mer kilometer kjørt enn om du bare kjørte rett frem.

Disse mikrobølge og lasermetodene gir direkte punkt til punkt kommunikasjon i nær lysets hastighet. Rett til målet uten omveier.

Endret av BlueShroom
  • Liker 1
Lenke til kommentar

*snip*

Nå er det også en hindring i det at "Lys i glass" beveger seg generelt sett mye tregere c. Brytningsindeksen `n` av glass er rundt 1.5 : (c / n = ~200,000 km/s), sammenligner vi dette med lys, og EM(elektromagnetiske)-bølger i "stadarisert miljø" av luft så ser vi at optisk fiber ikke kan måle seg, med andre ord EM-bølger, og lys i "luft" er tilnermet hastigheten til c.

ref: http://en.wikipedia....ractive_indices

Etter det er sagt, så skal det godt gjøres å legge en fiber kabel direkte punkt til punkt (luftavstand) uansett.

Horizonten som nevnt er også problemetisk, men setter vi opp to skyskraper på hver 100 meter, så har de en (synelig) rekkevidde "point to point" på ca 71 km.

eRad = 6367500   //Jordas radius .. circka-cirka
high = 100	 //100 meter
eRad * ArcCos(eRad/(eRad + high)) * 2 / 1000 = 71.37km
/*ref: wolframalpha.com*/

Problemet her kan selvfølgelig "løses" med en masse repeatere når nødvendig, men repeatere er også en sinke tenker en på responstiden..

----

Nå synes jeg at tradingbots er et tøft konsept! Det er noe jeg har selv forøkt meg på, men selvfølgelig bare på hobbybasis, noe som vil si at resultatet spiller liten rolle, og algoritmene er ikke så veldig gjennomtenkt.

Endret av warpie
Lenke til kommentar

Hver gang jeg leser om aksjeroboter begynner jeg å tenke på saken der et par norske hobbytradere ble dømt for å ha "lurt" robotene til et eller annet firma. De ble dømt for ulovlig manipulasjon.

Derimot blir ingenting gjort med robotene som spammer med tusenvis av falske ordre i sekundet. (Falske ordre er ikke lov.)

Det er visst greit at rike og mektige firmaer manipulerer markedet med roboter, men ikke at Ola Nordmann er smartere enn dem.

Endret av Pjassop
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hver gang jeg leser om aksjeroboter begynner jeg å tenke på saken der et par norske hobbytradere ble dømt for å ha "lurt" robotene til et eller annet firma. De ble dømt for ulovlig manipulasjon.

Derimot blir ingenting gjort med robotene som spammer med tusenvis av falske ordre i sekundet. (Falske ordre er ikke lov.)

Det er visst greit at rike og mektige firmaer manipulerer markedet med roboter, men ikke at Ola Nordmann er smartere enn dem.

Det var en latterlig sak, men det skal sies at de såvidt jeg husker ble frikjent i en høyere rettsinstans.

AtW

Lenke til kommentar

Hver gang jeg leser om aksjeroboter begynner jeg å tenke på saken der et par norske hobbytradere ble dømt for å ha "lurt" robotene til et eller annet firma. De ble dømt for ulovlig manipulasjon.Derimot blir ingenting gjort med robotene som spammer med tusenvis av falske ordre i sekundet. (Falske ordre er ikke lov.)Det er visst greit at rike og mektige firmaer manipulerer markedet med roboter, men ikke at Ola Nordmann er smartere enn dem.

nå ble de heldigvis frikjent til slutt, høyesterett konkluderte med at det var lov å være smartere enn en robot.

http://www.abcnyheter.no/penger/oekonomi/2012/05/02/hoeyesterett-det-er-lov-vaere-smartere-enn-en-robot

edit: link

Endret av firefox
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Enda morsommere blir det når aksjerobotene får et børsen til å kræsje fordi de baserer beslutningene sine på en hacket twitter-konto. :D

http://business.time...k-market-crash/

Som er atter et bevis på at aksjeroboter skulle vært forbudt med lov. Eventuelt at det skulle vært eksplisitt lov å hærpe og lure aksjeroboter av hjertens lyst.

Lenke til kommentar

Som er atter et bevis på at aksjeroboter skulle vært forbudt med lov. Eventuelt at det skulle vært eksplisitt lov å hærpe og lure aksjeroboter av hjertens lyst.

Problemet er ikke robotene i seg selv, det er kortsiktig spekulering som skaper trøbbelet, om det er roboter eller menensker som gjøre det.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...