Gå til innhold

Kan dette skade batteriet?

Gega

Anbefalte innlegg

Hei

I morgen får jeg min bærbare pc og i den forbindelsen lurer jeg på om det skader batteriet om maskinen står på 24timer i døgnet og med nettledningen tilkoblet...bør jeg kanskje kjøre maskinen uten batteri..??

min stasjonære pc er nesten aldri avslått og sånn hadde jeg tenkt å bruke den bærbare også....jeg blir bare å bruke bærbar pc fremover..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å si det slik. Alle batteri har en viss levetid.

Hvis det blir slik at du har laderen i 24 timer i døgnet, er det forsåvidt greit. Begynner du derimot å ta ut laderen for å f.eks bringe den bærbare med deg til et annet rom, for så putte den i laderen 3 kvarter senere, så skader du batteriet.

Det blir på samme måte som mobil tlf. Du skal helst lade maks, samt utlade maks, for best effekt/levetid.

-z00l-

Lenke til kommentar

Hvis det blir slik at du har laderen i 24 timer i døgnet, er det forsåvidt greit. Begynner du derimot å ta ut laderen for å f.eks bringe den bærbare med deg til et annet rom, for så putte den i laderen 3 kvarter senere, så skader du batteriet.

Det blir på samme måte som mobil tlf. Du skal helst lade maks, samt utlade maks, for best effekt/levetid.

-z00l-

Og dette er noe du er sikker på?

Tviler på at Li-Ion batterier har godt av å bli utladet maks i det hele tatt.

Lenke til kommentar

-z00l-

Og dette er noe du er sikker på?

Tviler på at Li-Ion batterier har godt av å bli utladet maks i det hele tatt.

Jeg mener også å ha hørt at man ikke skal utlade Li-ion batterier hver eneste gang, men at man må gjøre det engang i blant for å få full effekt av batteriet. De foretrekker å bli ladet før de går helt tom.

Lenke til kommentar

Beklager !!!

Må sitere meg selv der :oops:

Gikk litt fort i svingene når jeg skrev.

Uansett, et batteri vill alltid ha en viss levetid. Det hele handler egentlig om hvor lenge det skal fungere, og hvor bra det skal fungere i den perioden det skal. Det jeg sier er at det ikke er bra for batteriet å bli ladet opp litt etter litt.

-z00l-

Lenke til kommentar

Skal du ikke bruke batteriet så er det best å lade det ut til ca 40-50% kapasitet, fjerne det fra maskinen og oppbevare det i ett tørt rom med temperatur på ca 10->15 grader.

En gang i måneden bør du installere batteriet igjen, lade det opp og lade det ned igjen til 40-50% og fjerne det igjen.

Men Lion batterier spesielt har en begrenset levetid selv om det ikke blir brukt. Ved å gjøre som skrevet over så forlenger du levetiden til batteriet, men hvor mye vet jeg ikke.

Det fine med å ha batteriet i den bærbare er at du har backup strøm hvis strømmen skulle gå.

Valget blir altså å ha ett batteri som varer lenger, eller å ha backup strøm hvis strømmen går, valget er ditt.

Lion batterier liker ikke å bli ladet ut maks, det trodde jeg også før, slik som på NI-CD batterier. Resultatet var ett batteri som bare tålte ca 100 utladninger/opladninger.

Lenke til kommentar

Siterer en tråd fra amobil angående batterier:

You&Me™ skrev:

Hvorfor er det ingen andre som avliver denne dødelige myten? Lithium Ion batterier skal IKKE lades helt ut, da ødelegges batteriet. Nye mobiltelefoner skrur seg selfølgelig av lenge før det er så tomt at batteriet tar skade, men om man skrur den på flere ganger etter at den har skrudd seg av, så svekkes batteriets kapasitet drastisk (med tiden om dette skjer ofte)...

Li-Ion SKAL klattlades, dvs. lades nå og da. Lad det aldri heelt ut!

bicz skrev:

Dette gjelder også Li-Polymer (som er Li-Ion batterier med Polymer coating). ALDRI lad ut Li-Polymer batterier helt, det skader rett og slett batteriet, og gjør ingen nytte.

Det optimale er og lade Li-Polymer batterier når batteriet har 30-50% igjen av kapasiteten.

Men jeg har ikke peiling på hvilken type som bli brukt i bærbare da..

Lenke til kommentar

sitat fra notebookhelp.com: Battery care

Every notebook in order to serve as a truly mobile device needs to have a well working battery and enable the user to work for some time without being connected to the mains. When you buy a notebook the battery enables you to work for about 2-3 hours. Unfortunately if you do not follow basic rules the battery life tends to decrease with time. Although there used to be two kinds of batteries sold untill recently: Ni-Mh and Li-Ion now you can hardly find the one mentioned first. Li-Ion became the most common as they use the latest technology and there is no „memory effect". Ni-Mh batteries require the user to fully discharge them before they can be recharged - otherwise they loose their capacity very fast. Li-Ion batteries are not so demanding . Nonetheless if you tend to work at home remember to fully discharge the battery before connecting the charger. Once the battery is fully charged, the computer switches to external power without overcharging or discharging the battery. Unfortunately older machines required removing the battery while working on external power.

If you buy a spare battery be sure to store it properly - you must not short circuit the battery - be careful not to leave it in a notebook carrying case or briefcase together with small metal objects (keys, binders etc.)

Remember to adhere to the local regulations concerning battery disposal.

Follow the instructions in your notebook manual and in case of any doubts please consult the support team or your local dealer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...