Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken lapp lønner seg mest av A1 (lett) og A2 (mellomtung)


Anbefalte innlegg

Jeg kjører pr dags dato en scooter av type moped (M146) og har planer om å gå over til motorsykkel men da enten lett eller mellomtung lappen. Spørmålet er hva jeg egentlig har mest behov for og hva som er mest økonomisk.

 

Når det gjelder fart så må jeg kunne holde følge med trafikken uansett hvor jeg kjører og da spesielt på motorvei.

 

Jeg er også 23 år så har lov til å ta lappen på disse 2.

 

Trenger da å vite hvor fort en mellomtung mc går i forhold til en lett.

 

 

 

Helst ikke svar med hvor mange hester mcen har for det forstår jeg meg ikke på uansett.

Endret av tigersager
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En lettsykkel får du opp i 120 uten altfor store problemer, så lenge den er vedlikeholdt etc. Å følge trafikken er altså ikke noe problem.

 

Likevel, du som er 23 år har ingenting å tape på å ta mellomtung, mer fleksibilitet er uansett greit. Det vil også være dumt om du senere ønsker å utvide til mellomtung/tung, men må ta "alt" av obligatoriske kjøretimer på nytt.

 

Tror ikke prisforskjellen er så stor, uten at jeg har helt peiling for øyeblikket. Skal selv øke fra lettsykkel til mellomtung snart, forhåpentligvis i sommer, håper det ikke blir altfor dyrt.

Lenke til kommentar

Klasse A: Gjelder føring av motorsykkel uten begrensning på motorsykkelens effekt. (Alder 24)

 

Klasse A2: Gjelder føring av mellomtung motorsykkel maksimalt 35 kW og 0,2 kW/kg (Alder 18)

 

 

 

Klasse A1: Gjelder føring av lett motorsykkel med 125 cm³ motor, effekt på høyst 11 kW og forholdet mellom effekt og egenvekt på høyst 0,1 kW/kg. (Alder 16)

 

Klasse AM: Gjelder føring av moped/scooter som ikke overstiger 45 km/t og som har motor med slagvolum på 50 cm³ (Alder 16)

 

 

 

For å gå fra A2 til A trengs det et 7 timers kurs.

For å gå fra A1 til A2 trenger du ny opplæring.

 

Beste rådet er å velge A2, da du senere kan lett oppgradere til A.

Du som nå kjører moped vet hva slags krefter det er i denne, og en dobling av effekten + litt vekt tilsvarer lettsykkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg også lurer litt er om man får førerett på lett-sykkel hvis man tar lappen på mellomtung? Jeg har også øvd meg en del på teorien på prove.no og skal til uka som komme begynne å lese teorien også. Men hvor mye kan jeg stole på prove.no i forhold til den ekte teoriprøven? For jeg har veldig lite feil på prove.no nå og jeg anser det som et godt tegn.

 

Jeg er virkelig drit lei av moped nå så vil ha en større og raskere sykkel asap XD

 

 

Også takker jeg for gode svar i tråden så langt :D har gitt meg en god pekepinne :D

Endret av tigersager
Lenke til kommentar

Nå har jeg kjørt MC siden 80-tallet, og har kjørt alt fra mopper til RR med godt over hundre hester. Nå bor jeg på vestlandet, så de store motorveiene er det ikke å snakke om. Høyest mulig hastighet her er 80 (kremt...). Okkesom, jeg har for min del funnet ut at det er kjekkere/mer inspirerende å kjøre på i svingene, enn på flatene. Til stadighet "trene" på å ta svingen med mest mulig margin/med best mulig kontroll i høyest mulig hastighet. Det er gøy, og nokså ufarlig.

Den absolutt gøyeste sykkelen jeg noengang har kjørt er en KTM Sting 125. En lett liten tass med 13,5 hester. Toppkvalitet på dempere, ramme, bremser. Ikke med noen annen sykkel har jeg hatt det så gøy i svingene.

Men så er det dette med hverdagen da. Skal du bruke sykkelen som hverdagskjøretøy er du kanskje mer opptatt av at du slipper å stresse for å holde tempoet oppe. En 125 klarer rett nok fint å holde alle norske hastigheter (om du ikke har for mye last/en bakpå), men du må jobbe med gassen for å holde tempoet. Du finner f.eks 250cc sykler som har mye samme størrelsen/vekten som en 125, men som har det lille ekstra som trengs for at kjøring blir nokså avslappende. Jeg kjører selv en Honda NX250 Dominator fra 1994 som helårssykkel. Denne er lett og liten, og med 26HK rikelig med kraft til å akse kvikkere enn bilene ut fra lyskryss samt holde alle norske hastigheter med god margin, uten å holde "stram vaier" hele veien.

Min forrige hverdagssykkel var en KTM Duke 125. Sånn bortsett fra at jeg hadde ekstremt mye feil på sykkelen så det var alltid noe som ikke virket, så var det en grei sykkel å komme seg fra A til B på. Men i motbakkene (de er det mest av her på Vestlandet...) måtte det jobbes hardt, og motor hadde det ikke alltid så bra, og det var ikke mer en heller at jeg klarte å holde fartsgrensen.

Økonomisk er det etter min erfaring liten forskjell på 125 og en 250 (om en sammenligner tilsvarende kvalitet, motor..). Bensinforbruket på Duke-en var noe under 3l/100KM, mens Dominatoren bruker såvidt over 3l/100KM. Motormessig vil nok en 250 generelt ny på færre problemer pga mindre belastning på motor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

A2 er nok noen tusen dyrere enn A1. "Sikkerhetskurs veg" er såvidt mer omfattende for A2 enn for A1, og koster typisk dermed noen hundrelapper ekstra. I tillegg har A2 et "sikkerhetskurs bane" som A1 ikke har, og som koster noen tusen. Ellers er vel læreplanen stort sett den samme.

 

Hos min lokale kjøreskole blir prisdiffen mellom kurs (inkl baneleie for banekurset) for de to klassene i underkant av 6500 kr. Det er litt penger, men fremdeles langt rimeligere enn å i etterkant skulle oppgradere fra A1 til A2 eller A.

Endret av srbz
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Klasse A: Gjelder føring av motorsykkel uten begrensning på motorsykkelens effekt. (Alder 24)

 

Klasse A2: Gjelder føring av mellomtung motorsykkel maksimalt 35 kW og 0,2 kW/kg (Alder 18)

 

 

 

Klasse A1: Gjelder føring av lett motorsykkel med 125 cm³ motor, effekt på høyst 11 kW og forholdet mellom effekt og egenvekt på høyst 0,1 kW/kg. (Alder 16)

 

Klasse AM: Gjelder føring av moped/scooter som ikke overstiger 45 km/t og som har motor med slagvolum på 50 cm³ (Alder 16)

 

 

 

For å gå fra A2 til A trengs det et 7 timers kurs.

For å gå fra A1 til A2 trenger du ny opplæring.

 

Beste rådet er å velge A2, da du senere kan lett oppgradere til A.

Du som nå kjører moped vet hva slags krefter det er i denne, og en dobling av effekten + litt vekt tilsvarer lettsykkel.

Hæ? Må jeg ta alt på nytt for å gå fra lettMC til mellomtungMC? eneste forskjellen er vel noe sikkerhetskurs?

Lenke til kommentar

 

Klasse A: Gjelder føring av motorsykkel uten begrensning på motorsykkelens effekt. (Alder 24)

 

Klasse A2: Gjelder føring av mellomtung motorsykkel maksimalt 35 kW og 0,2 kW/kg (Alder 18)

 

 

 

Klasse A1: Gjelder føring av lett motorsykkel med 125 cm³ motor, effekt på høyst 11 kW og forholdet mellom effekt og egenvekt på høyst 0,1 kW/kg. (Alder 16)

 

Klasse AM: Gjelder føring av moped/scooter som ikke overstiger 45 km/t og som har motor med slagvolum på 50 cm³ (Alder 16)

 

 

 

For å gå fra A2 til A trengs det et 7 timers kurs.

For å gå fra A1 til A2 trenger du ny opplæring.

 

Beste rådet er å velge A2, da du senere kan lett oppgradere til A.

Du som nå kjører moped vet hva slags krefter det er i denne, og en dobling av effekten + litt vekt tilsvarer lettsykkel.

Hæ? Må jeg ta alt på nytt for å gå fra lettMC til mellomtungMC? eneste forskjellen er vel noe sikkerhetskurs?

 

Det eneste du slipper er teoribiten og teoriprøve. Bortsett fra det så må du ta alt om igjen + litt ekstra kjøring.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Her er det mange idiotiske svar, sorry. Hvis du er 18+ tar du selvfølgelig A2 ikke A1. A1 er for 16-åringer rett og slett.

 

Hadde selv A1 fra jeg var 16 til 18 og tok i fjord litt før jeg fylte 20 lappen på A2. Er stor forskjell fra 15-48 hk og du slipper da å ta nesten hele lappen på nytt når du skal oppgradere til A. Ja, A2 er blir noe dyrere, men i det store bilde er det ikke stor forskjell på 18-20 K og 23-25 k.

 

 

 

Lenke til kommentar

Som Fikse så elegant sa: "Til stadighet "trene" på å ta svingen med mest mulig margin/med best mulig kontroll i høyest mulig hastighet. Det er gøy, og nokså ufarlig." er vel en litt drøy påstand. ;)vil ikke akkurat påstå at å kjøre svinger i høyest mulig hastighet er nokså ufarlig. Alle kan kjøre fort rett frem, men et fåtall kan kjøre svinger med høyest mulig hastighet.

Men helt enig. Det er rett morsomt å kjøre svinger, og noe helt annet med en lett sykkel kontra en tung.

Og angående størrelse så er bruken vesentlig. Er det bare på buda du skal, så spiller det ikke så stor rolle, men til litt lengre turer, gjerne med ei rype bakpå og litt telt og etpar soveposer blir det tamt med noe under750.

Var på langtur m en 750, og Det var litt knapt med motorkraft. Tenker da ikke på hk, men kubikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...