enden Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Tenker på å lage litt luftehull i bunnen av kabinettet mitt (vi vil ha drill ). Det er ca en cm klaring til gulvet, og nede forran i kabinettet er utelukket som vifteplass - derfor bunnen. Slenger på en 12 eller 23dbA papst til å dytte inn litt luft, men da må jeg seff ha et støvfilter. Har før brukt nulonstrømpa til dama (spurt seff først), men føler at denne ikke slipper gjennom nok lut/gir litt for mye motstand for vifta. Har jeg bomma totalt, eller er det noen som har bedre forslag til støvfilter? Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Jeg har selv også laget lufteåpning i bunnen av flere PC kabinetter, da pga. støydemping og at kald luft stiger og bør taes inn så langt nede som mulig. Jeg har aldri laget støvfilter, det avhenger vel av hvor støvete miljø PCen er i. Jeg har heller ikke laget noen vifte i bunnen, det er mer effektivt å koble til en vifte som blåser ut rett under PSU (strømforsyningen). Da blir det to vifter som blåser ut bak. For å være sikker på at luften ikke blir bremset i bunnen, kan du sette på fire filtputer på knottene i bunnen av kabinettet, da kommer det litt høyere. Lenke til kommentar
enden Skrevet 22. september 2003 Forfatter Del Skrevet 22. september 2003 Tenkte faktisk å sette inn en vifte bak, som du sier, samt en for å hjelpe luften inn gjennom luftehullene under. På denne måten er det en vifte inn og to ut. Dette kontrollerer litt mer hvor frisk luft kommer inn, siden undertrykket blir mindre. Det er iaf teorien jeg surrer med oppe i hodet mitt Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Jeg har lest litt om teorien på hvor man bør plassere vifter. Hvis man har en vifte i den ene enden av et rør, så hjelper det kun 30% å sette på en vifte til i den andre enden. Men med to vifter i den ene enden i paralell, så får man bortimot en dobling av effekten. Om du derimot ønsker å rette kjølingen direkte til ev. hardisker eller grafikkort, da kan det ha noe for seg. Lenke til kommentar
enden Skrevet 22. september 2003 Forfatter Del Skrevet 22. september 2003 Om du derimot ønsker å rette kjølingen direkte til ev. hardisker eller grafikkort, da kan det ha noe for seg. Litt det og. Den kommer til å sitte og blåse rett på 120GB wd'n min, som har en tendens til å bli varm. Er jo ikke noe krise at denne blir varm, men kanskje jeg sover litt medre om natta ( ) Neida, tror jeg dropper vifte til hullene nederst. Kan jo alltids låne 12dbA'n fra serveren for å teste vhor mye det hjelper. Men dette har vært en lang avsporing. Det var støvfilter jeg ville ha hjelp til. Nylonstrømpe eller noe bedre? Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Tenkte faktisk å sette inn en vifte bak, som du sier, samt en for å hjelpe luften inn gjennom luftehullene under. På denne måten er det en vifte inn og to ut.Dette kontrollerer litt mer hvor frisk luft kommer inn, siden undertrykket blir mindre. Det er iaf teorien jeg surrer med oppe i hodet mitt Det er en fordel å ha overtrykk i kabinettet, altså en eller flere vifter suger luft inn enn ut. Hvis du stikker innom en butikk som fører støvsugere, eller støvsugerposer så finner du som oftest også filter til støvsugeren. Disse er ganske så "åpne", men stopper alikevel en del støv. Men det er helt riktig som du sier, at det blir noe mindre undertrykk og at du kontrollerer hvor lufta kommer inn. (kald luft nede på gulvet, men også der støvet er...) DrErling Lenke til kommentar
mandela Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 har brukt nylon-strømper en stund nå (til 2 papst 12db) og jeg er veldig fornøyd selv, svært lite kommer gjennom, men de må byttes ut en gang i blant, de blir så fulle av støv at de blokkerer luftgjennomstrømmingen. du kan jo prøve med støvsugerpose som filter hvis du ikke er fornøyd med nylon-strømpene Lenke til kommentar
enden Skrevet 22. september 2003 Forfatter Del Skrevet 22. september 2003 har brukt nylon-strømper en stund nå (til 2 papst 12db) og jeg er veldig fornøyd selv, svært lite kommer gjennom, men de må byttes ut en gang i blant, de blir så fulle av støv at de blokkerer luftgjennomstrømmingen. du kan jo prøve med støvsugerpose som filter hvis du ikke er fornøyd med nylon-strømpene Har sett litt på støvsugerposen (nettopp støvsuget leiligheten) og fant ut at de posene jeg har er mer vindtette enn nylon, så det er nok ikke noe kupp. Hvordan fester du nylon? Jeg brukte superlim en gang - brukte nesten en halv tube for å få det bra, og den strømpa blir sittende til dommedag. Kjpt hvis man tenker på å bytte ut etter en tid Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 For all del, ikke bruk støvsugerposen. Tenk deg overflaten på støvsugerposen. Den er STOOOR. En støvsugerpose slipper lite luft gjennom på et lite område. Det du må se etter er støvsugerfilteret som antageligvis ligger i samme rom som støvsugerposen i støvsugeren. Dette er et filter som slipper gjennom mye mere luft. DrE Lenke til kommentar
enden Skrevet 22. september 2003 Forfatter Del Skrevet 22. september 2003 ville jo seff klippet ut det området som slipper gjennom mest luft og kun brukt det. Ser for meg støvsugerposen som en stor oppblåst ballong inni kabinettet Edit; DrErling, så den første posten din nå først. Vet at overtrykk er best, men kabinettet jeg har nu har kun en vifteplass - under psu, rett utenfor cpu kjøler. Teit å trekke inn luft der da denne bare blir dratt rett ut gjennom vifta under psu. Vil gjerne har sirkulasjon gjennom bunnen av kabinettet siden hdd sitter langt nede. Vet ikke hvordan det blir med innsug i vifteplassen + nede da. www.fundingsrud.net/div/kab.jpg Resultatet blir dette: Viftene i psu er forresten temp-regulerte Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 ville jo seff klippet ut det området som slipper gjennom mest luft og kun brukt det. Ser for meg støvsugerposen som en stor oppblåst ballong inni kabinettet Det du sier høres morsomt ut, men jeg aner forsåvidt ikke hva du snakker om Ta nå å støvsug huset ferdig, så kona(?) blir fornøyd. Så demonterer du og finner filteret og setter det i maskinen. Støvsugeren trenger du jo ikke på noen dager nå uansett. Støvsugerposen kan du gjøre som han i tv2-reklamen med. Hoppe på den. Kan godt tenke meg en svært... hmm... kul effekt! DrE Lenke til kommentar
EinarEriksen Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Kan du ikke bare kjøpe et jævla støvfilter? Lenke til kommentar
enden Skrevet 22. september 2003 Forfatter Del Skrevet 22. september 2003 Trenger nok ikke filteret på et par dager heller siden hk venter på rma nummer fra komplett Lenke til kommentar
mandela Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 jeg har brukt biltema's sorte "superteip" dårlig forslag med støvsugerpose, ja Lenke til kommentar
Pronto Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 Det beste som kan brukes til støvfilter er en linklut som kjøpes i en dagligvare. Denne har åpninger store nok til å slippe igjennom luft, samtidig som den stopper støvet. Den er lett å rengjøre også. Lenke til kommentar
enden Skrevet 23. september 2003 Forfatter Del Skrevet 23. september 2003 Det beste som kan brukes til støvfilter er en linklut som kjøpes i en dagligvare. Denne har åpninger store nok til å slippe igjennom luft, samtidig som den stopper støvet. Den er lett å rengjøre også. Den må sjekkes. Kepp'em coming PS; hvilken vitenskaplige metode brukes for å måle "vind" i liten skala. Tenker på å teste ulike materialers egenskaper som støvfilter. Kan være greit å få et svar på hva som er best en gang for alle Lenke til kommentar
Shadow_iX Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 OffTopic; ... støydemping og at kald luft stiger ... Hvor har du lært dette? Den skolen skal holde meg laaangt unna... Lenke til kommentar
enden Skrevet 23. september 2003 Forfatter Del Skrevet 23. september 2003 Hehe, sikkert en logisk feil. noen ganger går det litt fort Verdens råeste sigg forresten. Det er en av de få som fortjener å være 18px stor. Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 OffTopic; ... støydemping og at kald luft stiger ... Hvor har du lært dette? Den skolen skal holde meg laaangt unna... du mangler en p forran loppydisk i den vanvittig lille signaturen din DrE Lenke til kommentar
enden Skrevet 23. september 2003 Forfatter Del Skrevet 23. september 2003 eh, p..? Vil heller kalle det en floppydisk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå