Gå til innhold

Lyd på vifter - nå er det snakk om 92mm

enden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte en sånn 12dB Papst til min XP2000, den er kjempestille, men det er ikke Northbridge vifta. Fant ut hvor den virkelige støyen kom fra ja. :(

Disse chipsettviftene på Gigabyte er ikke mye tess. har måttet bytte min 2 ganger iløpet av et år. skikkelig kjipt! noen som har et godt forslag til bedre 4cms vifter?

Lenke til kommentar
Enermax viftene har en knott du kan skru på som skal monteres internt, men det er mulig å borre et hull i kabinettet, slik at du kan skru på den fra utsiden. Uansett er det mye lettere å kjøpe seg en viftestyring.

Tja, 92mm vifta som komplett selger kan ikke skrus lenger ned enn 1800 rmp, noe som gir 26, 5dbA. Litt mye enda

edit:

Noen som har erfaring med zalman viftene med noiseless connector? Digitalimpuls selger 92mm til bare 95,-

Lenke til kommentar
Ikke la deg lure av bildet. Jeg trodde også det var en enermax, men det var en y.s.tech. jeg fikk ikke med noe av det ekstra på bildet heller. Bare en vifte med 3-pins kontakt.

Jeg driter i bildet, de har med logoen til enermax et annet sted på siden, så jeg forventer en enermax-vifte.

Skulle det vise seg å ikke være det, men en y.s.tech som virker etter mine krav så gjør jo ikke det noe til den prisen :)

Skal se om jeg ikke får lurt u av de noe av det ekstrautstyret da ;)

Surfet forresten innom siden til enermax uten å finne noe om denne vifta, så hvis det ikke er en enermax så får jeg kanskje sende en mail å gjøre de oppmerksomme på at dette er villedende markedsføring

Lenke til kommentar

For å få helt klarhet i dette med dB(dette er tatt rett fra en lærebok jeg har i elektronikk): 3dB økning er dobling av lyden, og 6 dB er dobling av spenning. Men en økning på 3 dB vil ikke oppfattes av øret som en dobling av lyden, men bare en liten økning, fordi øret er logaritmisk. Og SilverCRX har helt rett i måten å regne det ut på, selv om det er ca...

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte en sånn 12dB Papst til min XP2000, den er kjempestille, men det er ikke Northbridge vifta. Fant ut hvor den virkelige støyen kom fra ja. :(  

Disse chipsettviftene på Gigabyte er ikke mye tess. har måttet bytte min 2 ganger iløpet av et år. skikkelig kjipt! noen som har et godt forslag til bedre 4cms vifter?

Kjøleblokker fra Zalman, la stillheten råde :yes:

Lenke til kommentar

Hehe, har enda ikke sett noe til noen ordrebekreftelse, ordren finnes ikke under mine ordre på kundesenteret, og vifta ser ut til å ha forsvunnet fra sortimentet. Ikke beste første møte jeg har hatt med en webshop...

Andre forslag til stille 92mm vifte?

PS; fint med kjøleblokker fra zalman, men de er igrunn ikke veldig effektive til å pumpe varm luft ut av kabinettet :roll:

Edit; nix - fikk svar fra kundeservice at ordren ikke finnes, og at vifta sansynligvis ikke selges siden den ikke står oppført...

Lenke til kommentar
Enermax er fint d. Har en 80mm med variabel motstand bak i kabinettet. Hører ikke den om du vil en gang :D

Må du inn i kabinettet og fikle for å øke rpm, eller følger det med en bryter du kan ha eksternt?

D er montert på en litt knotete variabel motstand. Hvis du har en drill kan du ha den eksternt, men du trenger en skrutrekker el. for å justere rpm. Er jo lenge siden jeg kjøpte den vifta, så d er jo mulig de har forbedret den litt. Funker for meg.. Trenger ikke justere rpm så ofte.

Lenke til kommentar

12-15: dobbelt så høy lyd.

15-18: 4 ganger så høy lyd

18-21: 8 ganger så høy lyd

*21-23: 4/3 ganger 8 = 10,67 ganger så høy lyd.

*dette var rent matematisk, dB følger en logaritmisk skala, mulig det blir annerledes med nøyaktig utregning.

OK! I og med at dB-skalaen bruker logaritmisk skala men grunntall 10, så vil en økning med 10 dB gi 10 ganger så høyt lydtrykk. MEN: det øret oppfatter er dobbelt så høy lyd (+/- alt ettersom). Ergo, en økning fra 12dB til 23 dB er drøye 10 ganger lydtrykk. (orker ikke regne på det nå, men jeg tror faktisk at 12,5 ganger er ganske nærme sannheten). Tror at den 3 dB-regelen er litt unøyaktig (men nøyaktig nok som en tommelfingerregel)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...