Kristen Vamsæter Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Hei Jeg har i de siste fem ukene (Brukt ca. 30 timer) utivklet et nettsted http://klevis.net/~k...el/forside.html i en prosjektoppgave. Oppgaven er følgende: ProblembeskrivelseFirmaet dere skal lage nettside for driver med helårs-utleie av hytter, både i fjell, skogog ved sjø. Prisen på hyttene varierer avhengig av blant annet beliggenhet, antallsenger og tilgjengelig utstyr (kjøkken, vann, dusj, type toalett, tv, trådløst nettverk etc.).Det er mulig å leie for noen timer, ett eller flere døgn, og maksimalt 14 dager. En kanogså bestille vasking dersom en ikke vil vaske ut selv. Det gis 15% rabatt på totalprisendersom den personen som bestiller er medlem i Turistforeningen.Dere kan selv finne på et navn på firmaet. Firmaet ønsker å lage et skikkelig nettsted som presenterer hyttetilbudet på en best mulig måte. Av annet relevant innhold, kan nevnes kart med hytter og turløyper, bilder og tekstlig presentasjon av hytter og aktiviteter, lenker til interessante ressurser og annet dere mener er relevant. Det skal også være mulig å legge inn en bestilling på hytte fra websiden. Firmaet er opptatt av å tenke gjennom de nasjonale målsetningene om universell utforming, at nettstedet skal fungere på de mest brukte nettleserne, og være i tråd med retningslinjer som gitt av W3C (standarder for HTML, CSS, JavaScript etc.) Ønsker egentlig en helhetlig konstruktiv kritikk på nettstedet og hvordan det svarer til oppgaven. Håper på svar Kristen Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Ønsker egentlig en helhetlig konstruktiv kritikk på nettstedet og hvordan det svarer til oppgaven. Håper på svar Testet med Chrome. Første jeg ser på forsiden er at det brukes en monospace font. Det ser merkelig ut. Browseren min rapporterer følgende CSS: [b]#del3 {[/b] font-family: Rockwell, "Courier Bold", Courier, Georgia, Times, "Times New Roman", serif; } Dette ser ut som en veldig tilfeldig sammensetning med fonter.. Kan hende sidene ser mye bedre ut for deg fordi du har Rockwell-fonten. Den har ikke jeg, så da ser det ut som om siden er laget på en gammeldags skrivemaskin "Trykk et sted på fjellkolonnen for å komme til våre fjellhytter" osv. Dette virker rart. 30% av teksten på forsien er altså instruksjoner til hvordan brukeren skal navigere. Hvis dette er nødvendig så har man gjort noe galt med navigeringsmulighetene i utgangspunktet. Hva med å bruke tydelige lenker. At teksten er klikkbar følger ikke vanlige forventninger, og er dermed forvirrende. Liker ikke bruken av iframe til å liste opp hyttene. Dette virker gammeldags, og den horisontals scrollbaren kommer dessuten i veien (og er unødvendig). Så antar jeg det er manglene kompetanse eller tid som gjør at man ikke kommer til et ferdigutfylt skjema når man klikker bestilling inne på en bestemt hytte. Et felles skjema for alle hyttene er jo ikke holdbart. Og igjen så er ser bestillingslenken ikke ut som en lenke. Lenker må ha en tydelig farge og helst understrekning - dette er en etablert standard, og bør ikke brytes uten en god grunn. For å velge dato må du bruke en eller annen datepicker. Du finner mange ferdiglagde du kan bruke. Tre dropdown for å velge dato virker uproft. HTML-koden ser ryddig og fin ut. Personlig hadde jeg brukt mere beskrivende id'er på div'ene. Men JavaScript-koden er dårlig formatert, og valideringskoden som er der er ikke så bra - feltene kan f.eks. fylles ut med et enkelt mellomrom. Du repeterer deg også mye. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå