Gå til innhold

Påvirker Spill-Vold Ungdommen i dag?

Anbefalte innlegg

Har en toukers norsk opgave der jeg skal skrive litt om spillvold i dag,

og tenkte at dere kanskje kunne komme med inspill til dette.

Jeg mener at vi ungdommer i dag er klare nok i hodet til å skille

fra Headshot i cs, til krig i irak.

Men voksne folk(som ikke spiller så mye) mener vist motsatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, du vet, voksne husker jo spillene fra sin ungdom, der ost rulla rundt i ganger og spiste piller til psykedelisk lyd og prøvde å unngå spøkelser... SÅNNE ting kan man bli syke i hodet av, og de som har gitt seg med spillinga kan jo såklart ha rare mistanker om hva som finnes på markedet i dag. Det kan vi jo forstå. :wink:

Nå tror jeg at det finnes barn som er mentalt ustabile i utgangspunktet, og såklart har ikke alle av disse godt av å spille... Men de er nok i mindretall, og burde uansett behandles.

Lenke til kommentar

Jeg mener i hvert fall at om unge (og voksne for den saks skyld) blir påvirket av dataspill til å gjøre kriminelle handlinger, er de kanske føkka fra før av. Dataspillet var kanskje bare den utløsende faktor.

Ta for eksempel alle disse skoledrapene i USA. For det første, det er nok en grunn til at sånt skjer 95% av gangene i USA.

For det andre, disse folkene som gjør dette blir beskrevet som ganske spesielle og ustabile folk. Ergo, dette er ikke vanlige folk som deg og meg

Lenke til kommentar

etter min mening så er foreldre og voksne som ikke spiller noe i dag altfor påvirket av den amerikaniserte regjeringen.

Bare fordi en tulling går rundt og leker GTA i gatene i USA eller liknende så vil de ha det til at det er slikt i norge også.

MAO, jeg mener at barn, unge og for den del voksne i dag ikke blir særlig påvirket av av dagens spill. Dessuten er jo spillene (i norge tror jeg iallefall) merket i henhold til Pegi så dersom foreldre bryr seg om hva ungene spiller og kansje spiller litt med dem for og få litt forståelse om spillene i dag så vil vi få mindre av den påvirkningen vi allerede ikke har i Norge.

Greit nok at det kansje har hatt sin invirkning når du hører folk faktisk SIER LOL isteden for og le, men det er jo en forskjell.

EDIT:

Går ut ifra personer som er normale og friske i hodet

Lenke til kommentar

Dette går kanskje litt på siden av problemstillingen i oppgaven din, men uansett: en artig ting du evt kan ta med er parallellen mellom demonisering av dataspill idag, og tilsvarende syn på rock-musikk, tegneserier, pinball-automater (!) osv i løpet av 1900-tallet..

Folk liker å finne syndebukker i ting de ikke forstår fremfor å lete etter dypere svar. Det er lettere å skrike og peke på spillfilmtegneserie-vold enn å stille spørsmål ved oppdragelsen barn får hjemme, hva slags holdninger de får etc.

Bare mine "two cents". :-)

EDIT: Så også at dette er nevnt i den lille teksten fra filmtilsyn-URL'en over:

Det er ikke uvanlig at fremveksten av et nytt medium ledsages av bekymring fra myndigheter, organisasjoner og personer som er urolige for den påvirkning den yngre generasjon kan utsettes for. Dette fins det tradisjoner for allerede fra Gutenbergs trykkpresse til film, tegneserier, video og Internett.

Lenke til kommentar

Muligens litt off-topic, men jeg vil gjerne gå inn på litt politikk når det gjelder denne saken her.

Blir bare så utrolig provosert av Valgjerd Svarstad Haugland og Laila Dåvøy, som garantert aldri har spilt et spill i hele sitt liv, går ut og påstår at spill er farlig for barn og unge. De har overhode ikke grunnlag til å påstå noe slikt!:grumpy:

OK, det er fullt mulig at unger som er mentalt forvirra fra før av, og har stort potensiale til å bli påvirka av det meste, blir påvirka av spill. Men disse blir uansett påvirka av et eller annet. Enten det er film, TV, spill eller for dens saks skyld folk rundt dem. Spillene er bare en utløsningsfaktor.

Se heller på alle de andre spillene har POSITIV innvirkning på. Det er nemlig bevist at spill styrker konsentrasjonsevnen, evnen til å tenke konsekvenser og reaksjonsevnen. Et minimalt mindretall reagerer negativt på spillene

Ergo blir det ikke noe bedre om en fjerner spillene, som ovennevnte politikere jobber for å få gjennomført. Da fjerner de den antagelig mest utbredte hobbyen blant norsk ungdom i dag, noe som selvsagt ville blitt fullstendig katastrofalt. Fjerner de spillene, sletter de sjela og livsgleden til tusenvis av ungdom. Er det noe som ville ført til mental ustabilitet i samfunnet, er det nettopp det! :evil:

Lenke til kommentar

Se heller på alle de andre spillene har POSITIV innvirkning på. Det er nemlig bevist at spill styrker konsentrasjonsevnen, evnen til å tenke konsekvenser og reaksjonsevnen. Et minimalt mindretall reagerer negativt på spillene

Joda, men dette utjevnes imidlertid av de negative effektene av mye spilling.

Barn (og voksne?) som bruker masse tid på dataspill fremfor fysisk aktivitet blir rett og slett klossete (dårlig kroppslig motorikk).

Er som de fleste andre ting: alt med måte....

Fjerner de spillene, sletter de sjela og livsgleden til tusenvis av ungdom. Er det noe som ville ført til mental ustabilitet i samfunnet, er det nettopp det!

Tja. For å være "djevelens advokat" her: Dersom jeg mot all formodning ikke hadde hatt mulighet til å spille i det hele tatt, ville jeg antagelig brukt mer tid på ting som jeg ærlig talt har mer livsglede igjen for (kjæresten, trening etc)

Men, men. Fritt etter Charles Heston: "You can pry this gamepad from my dead, cold hands..." :-D

Lenke til kommentar
Har en toukers norsk opgave der jeg skal skrive litt om spillvold i dag,

og tenkte at dere kanskje kunne komme med inspill til dette.

Jeg mener at vi ungdommer i dag er klare nok i hodet til å skille

fra Headshot i cs, til krig i irak.

Men voksne folk(som ikke spiller så mye) mener vist motsatt.

For å si det sånn: Hvis det skulle være en direkte sammenheng mellom film-vold, spill-vold og til dels tegneserie-vold, så burde jeg vært temmelig gal i hodet.

Hadde to naboer når jeg var liten (7-14år) som hadde noe helt sinnsykt med filmer. Vegger opp og vegger ned. Jeg lånte haugevis med filmer av dem, selvfølgelig lånte jeg de filmene med mest blod og gørr og vold og jævelskap. Jeg spilte "voldsspill" på commodore 64, og jeg spiller masse voldsspill på pc nå. Greit nok, jeg har foret meg selv med det som finnes av volds-medier. Til dags dato har jeg derimot ikke slått en person. Punktum.

Jeg har en meget sterk teori om at dersom man "klikker" og oppfører seg som hovedpersonene i det være seg film eller spill så har man det "innebygd" uansett. Film og spill er bare en bitteliten faktor som som regel får all skyld. Urettferdig.

La oss si det sånn: De to naboene mine som hadde mange filmer hadde enda en nabo, like gammel som meg, lånte samme filmer som meg, spilte samme spill som meg. Jeg tror ikke han fikk særlig bra oppdragelse. Dvs, jeg vet han ikke fikk det. HAN vil nok mange si har blitt påvirket av film/spill. Han benytter de sjansene han får til å slå folk, han tenner på kråkeunger etter å ha dynket de i bensin, han rusler rundt i skogen med kamoklær og ag3 (er i heimevernet) på "elg-jakt" (seff ulovlig). Uff, jeg må nesten le. Problemet er at jeg tror han hadde blitt like psyko selv om han ikke hadde sett voldsfilmene. Noen har det bare latent i seg, eller har en oppvekst som legger til grunn at de kan misforstå hvordan man skal oppføre seg.... Off, nå snakker jeg som om jeg har peiling.... skal slutt nå.

DrE

Lenke til kommentar

Det er litt interessant å merke seg at (jada, jeg SKAL lese den avhandlingen!) så mange sier ting som "de var føkka fra før", som jeg synes er ganske dekkende for hva de mener.

Altså at de som klikker og løper ut på gaten i den tro at de er superhelten eller skurken fra ett eller annet dataspill, allerede hadde anlegg til galskap i seg.

Det er så vanvittig mange faktorer som spiller inn når et menneske vokser opp via barndommens første famlende steg og inn i den svært, svært brutale ungdommen. Særlig i pubertetstiden vet man ikke hvem man er lengre, og hva som er helt rett en dag er fullstendig feil den neste, ikke sant. Man har særdeles god fantasi i barn- og ungdommen (IMHO, min erfaring), og i og med at man ikke har "sett hele verden" ennå, og ikke tar seg særlig tid til å ta et steg tilbake for å se helheten i det store bildet, -lever man i nuet- og ved god hjelp av fantasier. Det er mulig jeg driter meg ut, men dette er nå en gang løse tanker.

Så man balanserer konstant på en knivsegg hva sunt vett angår, i tenårene, og føler ofte eller av og til at man er på vei til å tørne helt. For mange inntrykk, for mange problemer (eller for store sådan), en stor røre av sanseinntrykk fra hverdagen, drømmer om natten og mer. En solid dose dataspill med fantasiverdener og figurer samt en drøss filmer gjør det ikke så mye bedre, når man hele tiden har antennene ute i en uavbrutt søken på "jeg'et", sin identitet.

Jeg tror det betyr at på ett sted "klikker det" i form av at sanseinntrykkene fra enkelte spill og filmer summerer opp det en ønsker å være, og man er i en så kaotisk situasjon (se for deg en virvelvind av motstridende følelser som forsøker å dra deg opp med roten), og de føles så rett (!), at man lar de falle på plass som de siste bitene i et puslespill man så gjerne vil la gå opp.

Da kan det vel gjerne skje, at man "klikker". Som de som løper ut i hagen med sverd og tror de bekjemper monstre som i realiteten er naboene (og etterhvert et par politi betjenter, eller i USA: Et SWAT team :D )

MEN jeg tror dette skjer med de ALLER FÆRRESTE. De andre går gjennom denne fasen av full forvirring, de snubler av sted på kanten av stupet med galskapen på lur i juvet under dem, men de klarer å holde balansen, og tar seg etterhvert inn igjen. De overlever, og vokser på det. Menneskepsyken er utrolig sterk i de fleste, selvoppholdelsesdriften. Det har jeg selv erfart i mange forskjellige situasjoner.

Så.. hvor var jeg.. eh.. æh.. *trancelignende blikk forsvinner*

Anyways, jeg er ikke på noen måte redd for at voldsspill og filmer skal ødelegge mennesker. MEN - ALT MED MÅTE! Det er ikke sunt å la noen se på filmer døgnet rundt og spille når de ikke ser filmer; Det sier seg selv. Litt frisk luft og kontakt med venner iblant skader jo ikke.

Lenke til kommentar

Jeg har en annen teori.

Når man speller Voldsspill, ser på voldsfilmer og den slaks, så trur jeg at det er mindre sjangse at man blir voldelig og klikker i den virkelige verden. Grunnen til det er at man i spill/filmane får ut all den frustrasjonen og det sinne man ellers ville lat gått ut i den virkelige verden.

Det er min teori.

Lenke til kommentar

tja, husker ikke hvor men leste på en eller annen norsk avis.

at data spill var bra folk us med dyslexia ( nå vet dere hvorfor jeg skriver som en gris )

det forklarer hvorfor jeg også kan spille civ i et par dager i strekk,

aja uansett er man ustabil i toppen så bør man eller ikke spille spill se filmer eller se dagsrevyen.

som et par andre over meg så har jeg spilt spill/ å sett en røffe filmer igjenom tiden. har forsatt ikke starta en slosskamp eller herpa en eller annen eiendom

MR_T

Lenke til kommentar

Jeg mener at voldspillene i dag er litt for urealistiske for at det skal kunne blandes inn med virkeligheten.

Hvem klarer og hoppe med en sniper i lufta og treffe en mann i hodet 500 meter vekke i det han treffer bakken?

Noen blir kansje påviket av dette, men disse er i et stort midretall.

Ingen mennesker her i verden er like,så hvis norge skal tilpasse seg et par tilfeller i verden så er det lite så kunne vært lovlig.

Lenke til kommentar

Det finnes jo andre spill enn f.eks. DF og CS, og da tenker jeg eksempelvis på Operation Flashpoint 1985 (og Resistance, utvidelsen). Å snipe i OFP på langt hold er alt annet enn enkelt. Jeg har fått inn headshot på en fiende som løp, på rundt 1km avstand, men det har skjedd 1 eller 2 ganger i de to årene eller så jeg har spilt OFP. Jeg bruker aldri crosshair, kun iron sights, og å skyte fra hofta er som regel likestil med "halloo her er jeg, kom og skyt meg!" :wink:

Et velplassert skudd med Dragunoven i Resistance er.. svært tilfredsstillende.

Det finnes etterhvert fler titler (f.eks. AA - Americas Army) hvor sniping er mer krevende enn de vanlige shooterne.

Lenke til kommentar

Vold har alltid vært (og vil mest sannsynligvis alltid være) en "kilde" til underholding for mennesker. Det har røtter lenger tilbake i tid enn Romerrikets gladiatorer (lol maximus lol), og det strekker seg frem til dagens boksing, thai-boksing og UFC (min definisjon av UFC i dette øyemed; ufc og alle andre typer full kontakt mix-martial arts kamper om det så er på en mafia bar i Moskva eller en arena i Tokyo). Eneste forskjell er i ett dataspill så er det ikke ordentlige mennesker som blir skambanka, og jeg vil nå tro at det er mindre traumatisk får en liten pjokk å se at en virtuell kar blir lemlestet enn om han sitter på første benk i en bokse kamp, og hører nesa til en ordentlig kar knuse i en sprut av blod før vedkommende deiser i bakken. Problemet med politikere og de horder med byråkrater (norge != demokrati, men ett byråkrati..annen diskusjon hehe), er at de stort sett liker å detalj styre norske borgeres liv. Av en eller annen merkelig grunn er vi Nordmenn ute av stand til å gjøre egne valg, og da Dåvøy og "hu der som tapte valget" ser ett spill der man stjeler biler og slår folk med balltre så må jo det selvsagt forbys med en eneste gang. Vokse folk klarer å gjøre egne valg, og samtidig ta konsekvensene for de valgene de har tatt.

Mine 10 øre..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...