Gå til innhold

[Løst] Stille CPU kjøling.


Anbefalte innlegg

Som tittel sier. Jeg ser for tiden etter en kjøle løsning som skal erstatte stock vifta på en Intel Core i5-3570K. Ser etter en løsning som er mest mulig uten lyd! (Kjører ikke noe overclocking) Men skal gjerne ha litt mer kjøling enn stock!

 

Har folk noen gode forslag? Har hørt noe om H100i hvis man bytter ut viftene skal være noe stille.

 

 

(Har prøvd NH-U12DX men den var altfor svær. Har et Fractal Design R4)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som tittel sier. Jeg ser for tiden etter en kjøle løsning som skal erstatte stock vifta på en Intel Core i5-3570K. Ser etter en løsning som er mest mulig uten lyd! (Kjører ikke noe overclocking) Men skal gjerne ha litt mer kjøling enn stock!

 

Har folk noen gode forslag? Har hørt noe om H100i hvis man bytter ut viftene skal være noe stille.

 

 

(Har prøvd NH-U12DX men den var altfor svær. Har et Fractal Design R4)

 

har lest at enkelte har problem med å montere corsairh100 i i det kabinettet du har.

Mange sier at Corsair h100i med Noctua NF-S12B FLX 120mm Vifte, eller Noctua NF-F12 PWM 120mm ska være en god løsning :)

 

har Corsair h100(utgått modell)...får mine 2 Noctua NF-S12B FLX 120mm Vifter på mandag. får håpe det blir stillere med noctua enn Corsair sine xD

Endret av TheGaame
Lenke til kommentar

NF-S12B er ikke så egnet vifte på radiator. Det er NF-F12 du ønsker (1.3 mot 2.6 mmAq i statisk trykk).

 

For stille og billige løsninger er det flere greie løsninger som er billige, deriblant Corsair H55, som HW.no testet tidligere: http://www.hardware....ro-h55/114608/4

Gir ikke den beste kjølingen, men mybe bedre kjøling enn standard og i tillegg mindre lyd.

 

Damn it :p eg bestilte jo dem for radiator :p

Lenke til kommentar

Noctua NH-U12P SE2 (OBS: krever low-profile RAM, f.eks. Corsair Vengeance LP)

http://www.dustinhom...-1156-1366-am3/

+

2stk.Noiseblocker BlackSilentPro PL-2, 120x25

http://techbay.no/pr...?category_id=93

 

 

Jeg har 2 slike vifter (3 med uttaksvifte i bakkant) sammen med en Thermalright TRUE Black i push/pull...jeg tror jeg skulle klare å sove ved siden av denne PCen uten problemer. :)

CPUen, en 3770K @ stock, idler på ca. 30C med dette oppsettet.

 

Edit:

Temp ved konstant 100% load er ~60C

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Fractal Define R4 er godt støydempet i seg selv, men det har dessverre relativt dårlig luftgjennomstrømning. Ideelt sett bør du ha kraftig nok luft-inntak i front til at det blir overtrykk inne i kabinettet av to grunner: viften på CPU, skjermkort og utblåsning skal ikke måtte trekke luft utenfra gjennom kabinettet (veldig ineffektivt!), pluss at luftlekkasje ut pga. overtrykk er bedre enn luftlekkasje inn pga. undertrykk med tanke på støv i kabinettet. Store vannkjølinger som H100/H100i kan gjøres veldig stille under forutsetning at vifter byttes og at kabinettet har minimum tilsvarende vifter til å pumpe luft inn i kabinettet. I dette kabinettet derimot ser det noe vanskelig ut, så jeg ville vurdert en mindre lukket vannkjøling hvis CPU-kjøler må byttes. Store luftkjølere er en dum idé, spesielt de som ligger på hovedkortet siden friskluften fra front blir trekt over og varmulften presses ut i alle retninger under som skaper mye turbulens. De som står vertikalt på hovedkortet er hakket bedre, men vil likevel kunne blokkere mye luftflyt inne i et så lite kabinett (de fungerer derimot bedre i big tower). Uansett må du planlegge hvor luften skal komme inn, hvor den skal gå uhindret og hvor den skal blåses ut, dette med minst mulig endring av retning.

 

Én ting du skal huske er at disse digre Noctua-luftkjølerne ikke er så veldig stille ved idling, det er ved load at du får fordel av disse kjølerne. Dessverre er det alt for få luftkjølere som er designet for ditt bruksscenario.

 

Intels medfølgende kjøler er da helt ok til idling på en firekjernet i5, og spesielt med et såpass lyddempet kabinettet så burde det være lite behov for å bytte denne når du ikke skal overklokke? Er du sikker på at det ikke er noe annet som genererer støy? Strømforsyning eller skjermkort? Harddisker?

Lenke til kommentar

Én ting du skal huske er at disse digre Noctua-luftkjølerne ikke er så veldig stille ved idling, det er ved load at du får fordel av disse kjølerne. Dessverre er det alt for få luftkjølere som er designet for ditt bruksscenario.

Er vel derfor man har viftestyring, men jeg er litt skuffet over at Noctua ikke har satt inn PWM-vifter, det burde man forvente til en kjøler med den prisen.

Lenke til kommentar

Er vel derfor man har viftestyring, men jeg er litt skuffet over at Noctua ikke har satt inn PWM-vifter, det burde man forvente til en kjøler med den prisen.

Isåfall må du ta med en god viftekontroller og en eller to gode PWM-vifter i prisen. Uansett har de lukkede vannkjølingene den store fordelen av at de blokkerer minimalt med luftflyt i kabinettet.

 

Men fiksing av dette problemet vil mest sannsynlig ikke gi en stille maskin, for der er som regel nok av problemer. F.eks. i min maskin da jeg satt på to Noctua-vifter på min H100 så ble den komponenten den stilleste i maskinen, da ble plutselig luftinntak, PSU og skjermkort store problemer i stedet.

Lenke til kommentar

Jeg har innebygd viftekontroller i mitt kabinett (Silencio 650), dog en svært enkel type 5 eller 12 volt. Dette funker fint.

Orginalviftene på D14 er helt greie, og funker fint på 5 volt. Maks temp med 3570 @4.2 er cirka 75 grader. Dette er høyt, men 2 vifter og 2 kabinettvifter som går svært sakte på 5 volt. Også har man jo varmeproblemene til IB, jeg vurderer å skalpere den for å få den kaldere.

Skal kjøpe inn nye vifter til kassen nå, vurderer Gentle Typhoon 1450 rpm, har du noe erfaring med disse? Jeg vil ha lydløst på 5 volt, og ganske stille på 12 volt. Ellers har jeg en svært stille PC. HX750 er lydløs ved desktopbruk, Sapphire Dual-X skjermkort er fullstendig lydløst ved desktop, er såvidt viftene snurrer på den. Bråkmakeren på min PC er Seagate 3TB disken, denne snurrer dog ikke hele tiden.

Ellers kan jeg ikke si jeg er særlig imponert over lukkede vannkjølere. En H100 koster bortimot en tusenlapp, da er man bortimot halvveis på et sett med tilpasset vannkjøling av deler. Og den kjøler ikke bedre enn D14.

Lenke til kommentar

Isåfall må du ta med en god viftekontroller og en eller to gode PWM-vifter i prisen. Uansett har de lukkede vannkjølingene den store fordelen av at de blokkerer minimalt med luftflyt i kabinettet.

 

Men fiksing av dette problemet vil mest sannsynlig ikke gi en stille maskin, for der er som regel nok av problemer. F.eks. i min maskin da jeg satt på to Noctua-vifter på min H100 så ble den komponenten den stilleste i maskinen, da ble plutselig luftinntak, PSU og skjermkort store problemer i stedet.

 

hvilken noctua vifter satt du på?=)

Lenke til kommentar

hvilken noctua vifter satt du på?=)

2xNOCTUA NF-F12 PWM FAN 120MM for høyt statisk trykk. Det følger med flere motstandsstykker også, mener på jeg satt på et mellom pumpen og viften. De lager en jevn svak sus, hadde bare resten av maskinen vært like stille! Jeg har tenkt å ta en overhaling med maskinen etter sommeren og se om jeg kan gjøre noen grep med resten.

BTW: Jeg har et Carbide 500R som ikke i seg selv er vibrasjonsdempet.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

2xNOCTUA NF-F12 PWM FAN 120MM for høyt statisk trykk. Det følger med flere motstandsstykker også, mener på jeg satt på et mellom pumpen og viften. De lager en jevn svak sus, hadde bare resten av maskinen vært like stille! Jeg har tenkt å ta en overhaling med maskinen etter sommeren og se om jeg kan gjøre noen grep med resten.

BTW: Jeg har et Carbide 500R som ikke i seg selv er vibrasjonsdempet.

 

har samme kjøler, men bestilte Noctua NF-S12B FLX vifter...lurer på om det var et mistake :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...