Gå til innhold

Nettsider for å bestille PC komponenter fra utlandet

Anbefalte innlegg

Hei folkens! Skal ta å bygge meg en PC snart tror jeg. Som dere alle sikkert vet så er det stor forskjell på priser på datautstyr i Norge og f.eks USA. Men om man da bestiller fra utlandet så kommer det moms toll og alt sånn der. Har bestilt fra DX.com før (ikke PC- komponenter) men de er ikke så særlig billig på det, har heller ikke kabinetter eller minnekort.

Hos DealExtreme så endret de verdien på utsiden av pakka, altså på de tollpapirene så jeg slapp toll og moms. Er det noen her som vet om andre butikker som selger PC-komponenter som hjør dette? Isåfall så hadde jeg vært superhappy! :D

Hele PCen kommer på 5400kr i utlandet, så kommer moms og sånn, da er den plutselig over 7-8k -.-

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye kostet varen du bestilte fra DealExtreme? Det er ikke nettbutikken som bestemmer om du skal betale moms og avgifter, det skjer når varen kommer inn til Norge. Med denne kalkulatoren kan du ihvertfall sjekke hva PC'en vil koste med moms. Hvis den kostet 5400,- inkl. frakt så koster det altså 6750,- etter fortolling.

Lenke til kommentar

Jaja, vet at det ikke er nettbutikken som bestemmer hva man får i toll. Men når pakken kommer inn til Norge så er det verdien som står i tollpapirene på utsiden av pakken som de har som utgangspunkt, og fastsetter hva jeg får i toll fra den verdien. I Norge så skal man jo betale moms på varer unntatt bøker om de har en verdi på over 200kr. Så på noen nettsider kan jeg velge hva som kan stå i de tollpapirene/verdipapirene, for å så ikke betale toll... DealExtreme gjør dette automatisk for meg, og hos TVC-Mall så velger jeg verdien på pakka selv.

Fra DealExtreme så kom varene på 780$ uten kabinett og RAM...

Men, takk for svar :)

Lenke til kommentar

Så på noen nettsider kan jeg velge hva som kan stå i de tollpapirene/verdipapirene, for å så ikke betale toll... DealExtreme gjør dette automatisk for meg, og hos TVC-Mall så velger jeg verdien på pakka selv.

Visste ikke at du kunne det, men blir ikke det juks? Hvordan gjør DealExtreme det automatisk for deg? Skriver de noe annet enn hva varen er verdt?

Lenke til kommentar

Det er juks egentlig, ja. Men ettersom DealExtreme gjør det for meg uten at jeg har sagt ifra til de, så er jo ikke det mitt problem ;) Jeg bare takker og bukker når en pakke på 500$ blir stemplet som ikke tollpliktig når den kommer til Norge ;)

Når man sender en vare til et annet land så skal man ha med tollpapirer på utsiden av pakka. I disse papirene skal det stå hvem det er fra, hvor det skal, verdien på pakka og hva som er på innsiden. Da endrer DealExtreme verdien på pakka så den kommer under 200kr, og avsenderen på pakka er forskjellig hver gang :p Så norske tollmyndigheter ikke klarer å spore pakka tilbake til riktig avsender.

Det var en periode at Norge sendte tilbake alle pakker som kom fra DealExtreme: http://www.dinside.no/843699/stanset-pakker-fra-superbillig-nettbutikk

Men da fant bare DealExtreme en annen måte å gjøre det på, altså endre avsender også ;)

Lenke til kommentar

Kjedelig å sitte uten garanti for å spare egentlig såpass lite da... i Norge har du 5 års reklamasjonsrett på alle komponenter i en pc og du får alle dine kostnader med porto også dekt hvis noen skulle skje. Er du så heldig at det skjer samtidig som du har garanti i utlandet, så må du sende det bort og det er liten vits med tanke på kostnadene knyttet til det.

Husk også at hvis pakken blir skadet eller borte er det verdien utenpå som gjelder og innimellom blir pakker plukket ut uansett til stikkprøver og bestiller du en stor pakke på mange kilo merket med en verdi under 200 kr, så ville jeg tro at den hadde noe større sjanse for å bli sjekket enn en liten konvolutt.

Lenke til kommentar

Svært risikabelt å satse på at varen ikke blir korrekt fortollet. Tollvesenet har egen svarteliste over firmaer som bevisst ikke setter riktig verdi på varene.

Og som notus sier så kan du ende opp med å sitte med rævskjegget i postkassa. Du må betale mva + fortollingsgebyr + dyr porto som så og si tilsvarer det du måtte betale for varen i norge. Og i tillegg har du i praksis ingen garanti på det du har kjøpt.

Av og til har du flaks.. men jeg vil tippe du brenner deg på denne.

Min personlige mening er at elektronikk normalt ikke kan kjøpes så mye billigere i utlandet at det lønner seg i lengden.

Kjøper en del rc-deler fra utlandet og min erfaring er at i snitt hver tredje pakke blir stoppet av tollen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...