Gå til innhold

Kreatin, karbohydrater og proteinpulver

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Har nettopp fått kreatinet, karbohydratet og proteinpulveret jeg bestilte fra proteinfabrikken, og lurer på om når er de beste tidene for å ta hver av de?

Har hørt at kreatin tas best om morgenen, med en såkalt "loading phase" på en ukes tid med 20gram hver dag, og deretter 5 gram hver dag etter denne uken.

Eller burde jeg ta det sammen med karbohydratet og proteinpulveret etter trening?

Har også hørt at det spiller ikke noen som helst rolle når du tar det, bare du tar det.

Kan noen hjelpe meg? :)

Takker for alle innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke sikker når jeg sier dette, men personlig tror jeg at den såkalte oppladningsfasen er litt unødvendig, hvertfall i såpass høye doser. Jeg har alltid sett på det som et salgstriks, altså at kunden må bruke mer, og derfor kjøpe mer. Men som sagt, ikke sikker.

Proteinpulver er fint å ta etter trening, eller når du ellers ikke kan få i deg proteiner fra vanlig mat. Raske karbohydrater skal også være bra etter trening, da for å fylle opp igjen glykogenlagrene i kroppen.

Lenke til kommentar

Siden folk her er så alt for kule til å gi deg et konsist svar, får vel jeg gjøre det. Bedre sent enn aldri?

Jeg anbefaler deg å ta en loading phase på 7-10 dager hvor du tar 5g x4 spredd ut over dagen. Å mikse det med proteinshaken er ingen dum idè, men heller ingen nødvendighet. Ved å ta kreatinen sammen med carbs, vil du kun ha raskere opptak av kreatinen. Den vil uansett finne veien inn i musklene dine før eller siden, uavhengig av hvordan du tar den. Personlig fyller jeg måleskjeen og dumper det på tunga og skyller raskt ned med vann for å unngå ettersmaken.

For å gi deg en dypere forståelse i hvorfor det er en loading phase, så er det så enkelt som at dine kreatinnivåer er relativt lave (med mindre du spiser enormt mye kjøtt), og ved å ha loading phase, vil du øke nivåene til toppen. Deretter, med dine 5g daglig, vil du vedlikeholde de høye kreatinnivåene.

Om du allerede har begynt å ta det, regner jeg med du har erfart løs mage etc. Etter loading phase burde det stabilisere seg :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder loading phase vil du ikke få et annet resultat av å gjøre det. Du ser gjerne fremgang fortere, men boksen tømmes tilsvarende fort (salgstriks). 5 gram per dag vil på samme måte som med loading phase fylle opp lagrene dine. Det vil bare ta noe lenger tid. Har du hastverk - kjør loading phase. Hvis ikke ville jeg bare kjørt på med 5 gram per dag.

Lenke til kommentar

Du utelot at noen er ikkeresipienter.

Om man ikke merker effekt av kreatin er man rett og slett ikke mottakelig for bolus, eventuelt at man har fulle lagre fra før av gjennom kosten.

Sant. Bør merkes at om man drikker kaffe eller tar koffeintilskudd, vil du måtte drikke betydelig mer vann da både koffein og kreatin er diuretisk, så de vil 'sloss' for vannet du tar inn.

Når det gjelder loading phase vil du ikke få et annet resultat av å gjøre det. Du ser gjerne fremgang fortere, men boksen tømmes tilsvarende fort (salgstriks). 5 gram per dag vil på samme måte som med loading phase fylle opp lagrene dine. Det vil bare ta noe lenger tid. Har du hastverk - kjør loading phase. Hvis ikke ville jeg bare kjørt på med 5 gram per dag.

Boksen varer fremdeles i rundt 80 dager selv med loading phase.

Edit: sett at man har 500g-boksen!

Endret av Eloquent
Lenke til kommentar

Boksen varer fremdeles i rundt 80 dager selv med loading phase.

Edit: sett at man har 500g-boksen!

Hva er poenget?

Loading phase: 500 g = 20 g/dag * 10 dager + 5 g/dag * 60 dager

Loading phase: 500 g = 20 g/dag * 7 dager + 5 g/dag * 72 dager

Dager = 70 - 79

Uten loading phase: 500 g = 5g/dag * 100 dager

Dager = 100

Lenke til kommentar

Hva er poenget med å diskutere det i det hele tatt når en boks med god nok kvalitet kostyer 9,50 på nærmeste Rema1000? :lol:

Say w00t?

Edit: Kjøtt ja, ehe. Now I feel stupid.

Endret av Rotaderp
Lenke til kommentar

Interessant.

Noe som kan høres NOE søkt ut er at kreatin har hjulpet på utholdenhetsaktivitet. Jeg har flere ganger på fjellturer tatt bolus av kreatin på morgenen og har de gangene gått lettere og mindre anstrengt.

Det har skjedd fem ganger at jeg har merket den effekten.

MEN! Som ved alt annet sportsrelatert er det nok flere faktorer som spiller inn og som kunne ha vært den opprinnelige bidragsyteren til følte energiforhøyning på disse turene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...