Gå til innhold

Trenger veiledning til treningsprogram!

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Ble nettopp 17 år, og har da gått på treningsstudio i ca et drøyt år. Begynte med en gang jeg kunne, og da var jeg 16 (sist sommer). Jeg har hatt forståelsen at

3-5 reps = for stryke

6-12 reps = for muskel masse.

12+ reps = utholdene muskler

Har i et år nå kjørt med 10x3 med, og har i de siste dager funnet ut at det kanskje ikke var det lureste. Var heller ikke flink med å øke i vekt per uke. Har blitt en del større siden jeg begynte, men jeg føler ikke at jeg fikk maksimalt ut av det året som jeg skulle ha fått :wallbash:. Tok også proteinshake etter hver økt, for å nevne det.

Ser nå etter et nytt program, og har blitt anbefalt 5x5 programmet.

Har nå funnet ut at antall reps spiller ikke så mye rolle for å bli større, men det er heller kostholdet som avgjør dette. 5x5 ser lovende ut, men er også åpen for andre forslag. Ser etter et program som har gitt resultater før for andre, og foretrekker kanskje ett som er litt omtalt og bevist(?), ettersom jeg ikke vil kaste bort tiden min i gymmen.

Har sett litt på bodybuilding.com, der jeg har sett litt på programmet til Kris Gethin. Ser ut som han kjører utrolig mange reps til de 2 oppvarmings settene, og until failure på de siste tre settene.

Blir så utrolig frustrert, fordi det er så mange forksjellige program å velge mellom. Alle programmene lover gode resultater, men vil helst finne det som gir best resultater.

Takker for alle innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er svart på 342 ganger på dette forumet, så bare søk litt. Jeg har i min tråd brukt et selvlagd program med stor suksess, men kjører nå en bastard-variant av starting strength. Både RYP og SL5x5 er også gode alternativer. Kommer litt an på hva du vil oppnå.

Uansett, sørg for at programmet du velger har baseøvelser og ikke for mange sett. Programmene på bodybuilding.com er ofte ikke for nybegynnere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...