Swome Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Bare jeg som synes det ser litt rart ut? Spesielt når man zoomer inn og ser på fjell/steiner. Det er i hvert annerledes enn hva jeg er vant med fra speilrefleksen. Vet ikke om det er Lightroom eller om X100s filene skal se slik ut? Printscreen fra Lightroom uten noen endringer: Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2013 (endret) Last opp en høyoppløselig versjon av bildet ditt med alle EXIF data så blir dte lettere å hjelpe. Hvis ikke du har gjort det, så ta et bilde i RAW-format og konverter det til jpg uten redigering. Da fjerner vi muligheten for at "kameraet" har lagt på noen effekter etc. EDIT: Du kan ikke betrakte ett bilde når du zoomer inn over 100%. Bildet ditt vises her i 200% (2:1) og det er et dårlig utgangspunkt. Endret 2. juni 2013 av BjerkneZ Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Men det er et klassisk eksempel på at Adobe enda ikke er blitt helt venn med X-trans-brikken til Fuji enda. I praksis er det nok ikke et kjempeproblem, men det kan kanskje være like greit å skyte i raw+jpeg frem til Adobe får fikset det. Det kan gå an å fremkalle raw-filene i Silkypix, som vistnok skal takle det bedre. Problemet er at Silkypix ikke er et spesielt godt program... Lenke til kommentar
Swome Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Er helst i landskapsbilder man kan se det. Blir ikke spesielt synlig før man zoomer inn til 100% eller mer, så det er ikke noe problem til vanlig. X100s blir jo ikke brukt mye til landskapsbilder uansett, men det er greit å slippe å drasse på flere kilo med fotoutstyr når man er på tur Ser at det er andre som har diskutert det samme om denne såkalte "watercolor" effekten: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1202195/4 Kan legge ved JPEG konvertert i Lightroom uten endringer fra min side. Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Å betrakte bildet i 200% gir ikke så mye mening. Lightroom v4.4 er mye bedre enn tidligere versjoner. I fullstørrelse på min 27 tommer dellskjerm og på A4 utskrifter greier jeg ikke se noe til problemet. Et tips er å ikke legge på skarphet i Lightroom, eller i hvert fall ikke overdrive oppskapengen der. Det skaper problem. Nik sharpener programmet f.eks lar deg skarpe opp Fuji bildene uten disse problemene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå